زنان پشت در ورزشگاه ماندند؛ گزینشی­‌ها در استادیوم

زیتون: از صبح امروز پس از کش و قوس­‌های فراوان، نهایتا فروش بلیت برای بازی ایران و عراق از سری بازی­های مقدماتی جام جهانی شروع شد.

اما گزارش‌های کاربران شبکه­‌های اجتماعی حاکی از آن است که از همان ساعات اولیه کسی از میان زنان نتوانست بلیت این بازی را تهیه کند.

ساعاتی بعد احمد مددی، مدیر مجموعه ورزشی آزادی از استقبال خوب زنان برای تماشای بازی فوتبال ایران و عراق خبر داد و گفت: تعداد ۲۰۰۰ صندلی در استادیوم آزادی به بانوان اختصاص پیدا کرده بود که با فروش این تعداد بلیت، سامانه بلیت فروشی مختص بانوان بسته شد!

احمد مددی در حالی ادعا می­‌کرد که این تعداد بلیت فروخته شده است که دختران در شبکه­‌های اجتماعی با انتشار اسکرین شات‌­هایی از وبسایت خرید بلیت بازی اعلام کردند که از همان ابتدا ظرفیت ورزشگاه برای آنان صفر بود و یا با خطای عدم تطبیق اطلاعات با شماره ملی مواجه می­‌شدند.

پیش از این اعلام شده بود فدراسیون فوتبال ایران در دیدار ایران و عراق ۲ هزار بلیت به زنان ایرانی اختصاص داده است. فدراسیون فوتبال در مجموع ۱۰هزار بلیت برای ورود تماشاگران به استادیوم در این بازی در نظر گرفته بود که این به معنای تعیین سهم ۲۰ درصدی برای ورود زنان به استادیوم آزادی.

زیتون پیش از این در گفتگو با یکی از مدیران AFC نوشته بود که ایران باید اعلام کند که در این بازی زنان هم در جایگاه تماشاگران حضور دارند یا خیر. و اگر زنان در آن بازی حضور دارند در رابطه با نحوه ورود زنان به استادیوم هم باید به فیفا گزارش بدهد که آیا همه زنان اجازه حضور در استادیوم را دارند یا به صورت گزینشی و از پیش تعیین شده این اتفاق می‌افتد. با این اوصاف تعیین سهمیه برای ورود زنان به استادیوم مورد قبول فیفا و ای‌اف‌سی قرار نمی‌گیرد.

برخی از زنان با توجه به اینکه نتوانستند از طریق سامانه بلیت تهیه کنند حضورا به استادیوم آزادی رفتند که ماموران نیروی انتظامی درها را به روی آنان بستند.

برخی گزارش‌­ها حاکی از آن است که زنانی که به صورت گزینشی به استادیوم راه پیدا کرده­‌اند با اتوبوس به محوطه داخلی ورزشگاه برده شدند. در همین حین حضور همیاران هوادار که به عنوان لیدر هواداران زن از قبل با هماهنگی فدراسیون فوتبال بنا بود در ورزشگاه حاضر شوند هم با مشکل روبرو شد و تا ساعاتی قبل از بازی هنوز موفق به حضور در ورزشگاه نشده بودند.

از سوی دیگر خبرنگاران و عکاسان زن هم نتوانستند به ورزشگاه آزادی راه پیدا کنند. رسانه جی پلاس در این رابطه نوشت: «زنان خبرنگاری که برای دریافت آی‌دی کارت دیدار ایران و عراق مراجعه کرده بودند با پاسخ عجیبی روبرو شدند. ماجرا از این قرار است که برای دختران خبرنگاری که از راه قانونی در سامانه مربوطه ثبت نام کرده بودند کارت صادر شده اما به آنها گفته شده باید از طریق وزارت ورزش و جوانان برای بازی رایزنی می‌کرده‌اند! آیدی کارت خبرنگار جی پلاس هم که از طریق سامانه و حدود یک ماه پیش ثبت نام کرده بود  صادر شده است، اما گفته شده تا تایید شدن آن باید منتظر بمانید.»

حال فدراسیون فوتبال ایران با گزینشی کردنِ ورود زنان به استادیوم باید منتظر واکنش فیفا به این اتفاق بماند. حضور گزینشی زنان در ورزشگاه آزادی و عدم ایجاد اصلاحات در اساسنامه فدراسیون فوتبال اتفاقی­ست که می‌تواند حتی صعود تیم ملی ایران به جام جهانی را هم تحت‌الشعاع قرار دهد.