تبعید کیوان صمیمی به مکانی نامعلوم

زیتون– کیوان صمیمی به مکانی نامعلوم در کرج تبعید شد.

امتداد در این رابطه نوشت که «خبرهای دریافتی از زندان اوین، از احتمال اجرای حکم تبعید کیوان صمیمی به زندانی دیگر در خارج از تهران حکایت دارد.»

در ادامه این گزارش آمده است که کارت تلفن این زندانی سیاسی ۷۳ ساله که با بیماری‌های مختلفی نیز دست به گریبان است، امروز قطع شده و پس از خروج وی از بند، به بهانه رسیدگی به این موضوع، دیگر به بند باز نگشته است.

پیش از این شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب، حکم به تبعید این روزنامه‌نگار و کنشگر مدنی و سیاسی از زندان اوین به یکی از زندان‌های استان البرز را صادر کرده بود.

بیشتر بخوانید:

کیوان صمیمی در معرض خطری جدی

پیشتر کانون نویسندگان ایران نیز روز ۲۴ دی طی بیانیه‌ای خبر داده که کیوان صمیمی، رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، با شرایط نامساعد پزشکی مواجه است. این زندانی سیاسی همچنین سابقه بیماری قلبی دارد.

در ادامه این اطلاعیه تاکید شده بود که تداوم حضور کیوان صمیمی در زندان «خطری جدی» برای سلامت و جان او به شمار می‌رود.

در همین رابطه کمپین حقوق بشر در ایران نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داده بود: «امین وزیری، معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی، اصرار دارد که کیوان صمیمی به زندان دیگری تبعید شود.»

کیوان صمیمی اردیبهشت ماه سال ۹۸ و به دنبال شرکت در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر بازداشت شد. دادگاه انقلاب در پی این بازداشت این روزنامه نگار را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس قطعی محکوم کرد؛ این حکم در دادگاه تجدیدنظر هم عینا تایید شد.

او از ۱۷ آذرماه ۹۹ برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد.

کیوان صمیمی روز ۱۹ دی‌ماه با انتشار نامه‌ای از داخل زندان، جان باختن بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز زندانی، را «قتل شبه‌عمد» خوانده بود.

انتشار این خبر٬ پس از مرگ آبتین بکتاش٬ شاعر زندانی٬ به دلیل تعلل در درمان٬ با واکنش‌های جدی افکار عمومی مواجه شد.

پیشتر عالیه مطلب‌زاده٬ دیگر عضو انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و عکاس زندانی٬ را نیز در پی برگزاری مراسم یادبود برای آبتین بکتاش در بند نسوان زندان اوین٬ به زندان قرچک تبعید شده است.

این در حالی است که آقای صمیمی بر اساس نظر پزشکی قانونی، عدم تحمل کیفر دارد، اما این نظر به بهانه گذشت چهار ماه از صدور آن، توسط دادگاه رد شد.

امروز (چهارشنبه) همچنین خبر تبعید نرگس محمدی به زندان قرچک منتشر شده بود.

نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و فعال حقوق بشر، پس از دو ماه بازجویی و حبس در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه وزارت اطلاعات، موسوم به بند ۲۰۹ اوین، به زندان قرچک ورامین منتقل شد.

ضیا نبوی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در توییتی خبر داد که خانم محمدی را به «سالن شماره هشت» این زندان منتقل کرده‌اند.

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری هرانا این خبر را تایید کرده و گفته است همسرش به‌رغم انتقال به زندان قرچک،‌ تاکنون با خانواده خود تماسی نداشته و این موضوع به نگرانی در مورد وضعیت او دامن زده است.

به گفته تقی رحمانی، این فعال حقوق بشر طی دو ماه گذشته از حق دسترسی به وکیل محروم مانده است.

نرگس محمدی روز ۲۵ آبان در جریان یورش نیروهای امنیتی به مراسم سوگواری در آرامگاه ابراهیم کتابدار، از کشته‌شدگان آبان ۹۸، بازداشت شد.