اقدام دادستانی برای بازداشت دانشجویان بی‌حجاب مقابل دانشگاه تهران

محمد مقیمی، رییس دانشگاه تهران، خبر از تلاش دادستانی برای بازداشت دانشجویان دختری داد که مقابل سردر این دانشگاه عکس بی‌حجاب گرفته بودند.

او با اشاره به تصویر دختران دانشجوی بدون حجاب مقابل این دانشگاه که آبان ماه منتشر شد، گفت دادستان قصد بازداشت این دانشجویان را داشته است.

وب‌سایت جماران خبر داد که رییس دانشگاه تهران در سخنانی در مراسم ۱۶ آذر در این دانشگاه گفت: «مثلا عکس بی‌حجاب جلوی دانشگاه را با دلیل ثابت کردم اینها دانشجوی ما نبودند… دادستان زنگ زد و گفت رییس دانشکده و دانشجو باید بازداشت شوند، ولی من گفتم خود ما سازوکار بررسی داریم.»

مقیمی در پاسخ به سوالی درباره پیگیری وضع دانشجویان زندانی هم تاکید کرد: «داریم اینها را بررسی می‌کنیم.»

انتشار تصویر دختران دانشجو مقابل سردر دانشگاه تهران در حالی که مقنعه‌هایشان را از سر برداشته بودند، واکنش‌های بسیاری در رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

روزنامه کیهان، وابسته به دفتر علی خامنه‌ای، ۱۹ آبان با اشاره به این عکس نوشت: «ماله‌کشان ظاهرا مسلمان اسلام آمریکایی در حال حساسیت‌زدایی جامعه از منکراتی‌اند که ساده‌انگاری آنها نتیجه‌ای جز استحاله انقلاب از اصول بنیادین خود را به دنبال نخواهد داشت.»



تشکر امام جمعه اصفهان از «یگان ویژه» این استان

یوسف طباطبایی‌نژاد٬ امام جمعه اصفهان٬ در دیدار با کادر یگان ویژه اصفهان٬ از برخورد یگان‌های ویژه با معترضان اصفهانی تقدیر کرد.

طباطبایی‌نژاد در ادامه گفت: «عده‌ای خاص اگر بخواهند امنیت عام را به خطر بیاندازند نیروهای نظامی و انتظامی باید در مقابل آن‌ها بایستند و با آن‌ها مقابله کنند.»

او با اشاره به اینکه هرگونه تجمع باید با مجوز و به‌طور قانونی برگزار شود افزود: «تجمعات و تظاهرات مردم وقتی ادامه پیدا کند به‌طور قطع دشمن در آن‌ها نفوذ خواهد کرد.»

امام‌جمعه اصفهان افزود: «کشاورزان برای مطالبات قانونی خود حق داشتند اما پس از یک‌بار تجمع و اعلام آن از طریق رسانه‌ها و صداوسیما، باید به تجمعات خود خاتمه می‌دادند و ادامه این تجمعات غیرقانونی بود.»



عضو خبرگان رهبری: طالبان اقامه نماز را اجباری کرده٬ اینجا ما کم کاری کردیم

علی معلمی٬ عضو خبرگان رهبری٬ امروز در اولین اجلاسیه سراسری نماز٬ خواستار آن شد که نماز در ایران اجباری شود.

او گفت: «متأسفانه امروز می‌بینیم که در افغانستان طالبان اقامه نماز را اجباری می‌کند اما ما عنایت الهی (انقلاب اسلامی) راداریم اما در بحث اقامه نماز و ترویج این فریضه کوتاهی می‌شود. متأسفانه بعد انقلاب انحراف ایجاد شد و برخی مسئولین گفتن که نماز اجباری نمی‌شود می‌گویم فرزند خود را به‌اجبار مدرسه می‌برید چرا نماز که عَلَم دین است نباید اجباری باشد.»

معلمی ادامه داد: «در هر اداره اگر مدیرکل در وقت نماز، آستین را بالا بزند به سمت نمازخانه برود این نوعی ترویج اقامه نماز خواهد بود، راهکار اجرایی عمومی ساختن نماز را باید شناسایی کنیم و پیگیر باشیم.»



کشته شدن دو دانش‌آموز در پی چپ کردن مینی‌بوس مدرسه

یک مینی‌بوس سرویس مدارس حدود ساعت ۸:۵۰ صبح امروز در جاده هلشی به ماهیدشت در کرمانشاه چپ کرده، دو دانش‌آموز جان باخته و ۱۶ نفر زخم برداشته‌اند.

پلیس گفته در این راه فرعی، چنان مه‌گرفتگی‌ای بود که یک کامیون که دیدی نداشته از پشت به این مینی‌بوس خورد و بر اثر آن، مینی‌بوس واژگون شده است.



لیلا حسین زاده بازداشت شد

لیلا حسین‌زاده ، فعال دانشجویی٬ شب گذشته در شیراز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بر اساس اخبار منتشر شده او ​با یورش بیش از پانزده مامور مسلح بازداشت شد.

گفتنی است پیشتر، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، از تایید حکم پنج سال زندان حسین‌زاده به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» خبر داده بود



آمریکا ۸ شخص و ۴ نهاد ایرانی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعی از فرماندهان ارشد نیروهای امنیتی ایران، از جمله غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

بر اساس اطلاعیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا منتشر کرده است، سید رضا موسوی اعظمی، فرمانده تیپ یکم امیرالمومنین سپاه، علی همتیان و مسعود صفدری از از بازجویان سپاه پاسداران، حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی، صغری خدادادی رئیس زندان قرچک و لیلا واثقی، فرماندار قلعه‌ حسن‌خان همراه با محسن ابراهیمی، فرمانده نیروهای ویژه پاسداران ولایت، و محمد کرمی، فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه پاسداران، از جمله افرادی هستند که به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

یگان‌های ویژه ناجا و «نیروهای ویژه پادوحشت» موسوم به «نوپو» نیز در این فهرست هستند.

افراد و نهادهای یاد شده که به سرکوب اعتراضات در ایران و نقض حقوق بشر متهم شده‌اند، با استناد به قوانین مگنیتسکی و کاتسا در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند.



مصادره محموله‌های نفتی و تسلیحاتی توقیف‌شده ایران

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، «دو محموله بزرگ تسلیحات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن» که توسط نیروی دریایی ایالات متحده در دریای عرب توقیف شده بودند، را مصادره کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید٬ این محموله‌های تسلیحاتی توقیف شده شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا و هشت موشک ضد تانک بود.

این وزارت خانه همچنین می‌گوید، محموله چهار نفتکش با پرچم‌های خارجی حامل یک میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه نفت در حال حرکت به سمت ونزوئلا که توسط نیروی دریایی آمریکا توقیف شده بود، را مصادره کرده است.

وزارت دادگستری گفته است که مصادره این محموله‌ها در روز سه شنبه «بزرگترین مصادره محموله‌های سوخت و سلاح از ایران» است.

وزارت دادگستری آمریکایی می‌گوید، نیروی دریایی آمریکا محموله‌های تسلیحاتی سپاه پاسداران را در ۹ فوریه ۲۰۲۰ و ۲۵ نوامبر ۲۰۱۹ طی گشت‌زنی در دریای عرب از دو کشتی توقیف کرده بود. این تسلیحات شامل ۱۷۱ موشک ضد تانک هدایت شونده، ۸ موشک زمین به هوا، قطعات موشک کروز ، قطعات موشک کروز ضد کشتی، اپتیک تسلیحات حرارتی و سایر اجزای موشک و هواپیماهای بدون سرنشین بود.

طبق این گزارش، محموله‌های نفتی با حکم دادگاه به مبلغ بیش از ۲۶ میلیون دلار فروخته شده است که احتمالا تمامی یا بخشی از آن به حساب قربانیان تروریسم دولتی واریز خواهد شد.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.