? زنده| تفتیش عقاید در روزنامه همشهری با تغییر تیم مدیریتی

 

 



تفتیش عقایت در روزنامه همشهری با تغییر تیم مدیریتی

با تغییر مدیریت شهری تهران در روزنامه همشهری نیز تغییرات مدیریتی صورت گرفته است. مدیرعامل این موسسه تغییرکرده و حالا سازوکار جدیدی برای بستن قرارداد با روزنامه نگاران تدوین شده است. اخیرا خبرنگاران این رسانه گزارش‌هایی درباره گزینش سختگیرانه منتشر کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها برای گزینش روزنامه‌نگاران و تمدید قرارداد آنها سوال‌هایی درباره جزییات و سبک زندگی، عقاید و مواضع آنها پرسیده می‌شود.

از جمله اینکه “چرا ازدواج نکرده‌ای؟”، “چرا بچه نداری؟” و یا سوالاتی درباره احکام و نماز و عقاید دینی و سیاسی، مثلا “چرا در انتخابات رای ندادی؟”، “چرا نماز جمعه نمی‌روی؟” و …. .

گفته می‌شود این گزینش برای خبرنگارانی که حتی ۲۰ سال سابقه کار دارند نیز انجام می‌شود.

مسئله مهم این است که قرارداد این خبرنگاران تا پایان سال معتبر است. تبدیل وضعیت آنها برای سال آینده در دوره مدیریت قبلی صورت گرفته بود اما با تغییر شهردار تهران و استقرار مدیریت جدید تمدید قرارداد مشروط به قبولی در گزینش شده است.



جایزه انجمن قلم آمریکا به سه نویسنده زندانی در ایران

انجمن قلم آمریکا در مراسمی در نیویورک جایزه «پن/آزادی نگارش باربی» را به بکتاش آبتین، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن، سه نویسنده ایرانی زندانی اهدا کرد.

انجمن قلم آمریکا در مراسمی در شهر نیویورک درباره این سه نویسنده زندانی گفت آنها به دلیل «نوشته‌هایشان، دفاع از آزادی بیان و مخالفت مسالمت‌آمیز خود علیه سانسور دولتی» زندانی شده‌اند.

سوزان نوسل، رییس انجمن قلم آمریکا در این مراسم از «شجاعت نویسندگان که ما را به تجدید عهد جمعی با دفاع از جوامع آزاد ملزم می‌کنند» تقدیر کرد.

رضا خندان مهابادی، منتقد ادبی و بکتاش آبتین شاعر و سینماگر، از اعضای هیات دبیران کانون نویسندگان ایران و کیوان باژن، رمان‌نویس و روزنامه‌نگار عضو پیشین هیات دبیران این کانون با حکم دادگاه انقلاب در مجموع به ۱۵ سال و شش ماه زندان محکوم شده‌اند و اکنون در زندان اوین به سر می‌برند.

این سه نویسنده زندانی در نامه‌ای به این مراسم که از سوی لین ناتیج، نویسنده آمریکایی خوانده شد، گفتند این «جایزه به همه کسانی که در ایران و جاهای دیگر تحت تعقیب و شکنجه قرار گرفته‌اند، تعلق دارد».

انجمن قلم آمریکا در بیانیه‌ای نوشت محکومیت این سه نویسنده پس از «پیگردهای نادرست به اتهام تبلیغ و اخلال در امنیت ملی» صورت گرفت.



امیرعبداللهیان خطاب به وزیر خارجه کره جنوبی: اگر پولمان را ندهید، دیگر سریال‌های کره‌ای پخش نمی‌کنیم

امیرعبداللهیان٬ وزیر امور خارجه ایران٬ در خصوص دیدارش با وزیر امور خارجه کره جنوبی گفت: «هفته گذشته با وزیر خارجه کره جنوبی در مورد مطالبات ایران از این کشور صحبت می کردم و این که بانک مرکزی ایران تصمیم گرفته از طریق داوری و حکمیت از بانک‌های کره‌ای به خاطر عدم پرداخت مطالبات ملت ایران شکایت کند. درخواست وزیر خارجه کره این بود که این موضوع متوقف شود تا راهی در این زمینه پیدا شود که البته ما تاکید کردیم که متاسفانه کره در این چند سال علی‌رغم وعده های خود برای حل این موضوع تاکنون به آنها در این زمینه عمل نکرده است.»

او با اشاره به بدعهدی کره جنوبی در طول سه سال گذشته در پرداخت این مطالبات و عدم تحقق وعده‌هایش در این زمینه افزود: «به وزیر خارجه کره جنوبی گفتم بچه‌های ما در خانه سریال کره‌ای می‌بینند و از ما می‌پرسند کره‌های مهربان در این سریال‌ها همان کسانی هستند که پول‌های ما را نمی‌دهند؟»

امیرعبداللهیان با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در مورد بحث کره‌ جنوبی خاطرنشان کرد: «به وزیر خارجه این کشور گفتم مثلا حتی ممکن است صداوسیمای ایران نیز بگوید که دیگر سریال‌های کره‌ی را پخش نمی‌کنیم به دلیل این که کره به تعهدات خود عمل نمی‌کند که در همین رابطه وزیر خارجه کره جنوبی تاکید داشت که این ارتباط فرهنگی بین دو کشور قطع نشود.»



علم‌الهدی: زندگی و رفاه را خدا ترجیح ندهید

احمد علم الهدی٬ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی٬ گفت: «تا زمانی که بینش مردم دین و خداخواهی باشد، استکبارستیزی هم وجود دارد اما اگر زندگی و رفاه بر خدا ترجیح داده شود وضع ما از مردم زمان امام حسن (ع) نیز بدتر خواهد شد.»

امام جمعه مشهد در دولت‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی در خصوص گرانی‌ها داشته است:

نمازجمعه ششم مرداد ۱۳۹۱ (دوره دولت احمدی‌نژاد): «اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. مشهدی‌ها مگر اشکنه‌ پیازداغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؟
دشمن با توطئه اقتصادی و تحریم، میدان جنگی را به ما تحمیل می‌کند و باید نشان دهیم همان‌طور که در میدان جنگ نظامی دشمن را شکست دادیم در این عرصه هم مقاومت می‌کنیم.»

نمازجمعه هشتم دی‌ ۱۳۹۶ (دوره دولت روحانی): «اگر بنا شد سطح گرانی برود بالا و در عین حال مردم زندگی‌شان تأمین نشود، مردم حق دارند مطالبه کنند و بخواهند، عزیزان مسؤول ما به مطالبات مردم توجه کنند که کارد به استخوانشان نرسد تا وسط خیابان فریاد بزنند.»

نمازجمعه‌ ۱۳ مهر ۱۴۰۰ (دوره دولت‌ رئیسی): «اگر زندگی و رفاه بر خدا ترجیح داده شود وضع ما از مردم زمان امام حسن نیز بدتر خواهد شد و در چنان شرایطی مظلومیت رهبری نیز از امام حسن بیش‌تر خواهد شد.



احمد خاتمی: دموکراسی مردم را جای خدا می‌نشاند

احمد خاتمی٬ عضو مجلس خبرگان٬ گفت: «دموکراسی غربی مردم را جای خدا می‌نشاند که این شرک‌آلود است.»

او ادامه داد: «ما معتقدیم مردم باید در جای خود باشند و قانون خدا را برترین بدانند.»

این عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: «انبیا و امامان با مخالفان خود مدارا می‌کردند. بعضی جاها مثل اصول نمی‌شود کنار آمد و سازش معنا ندارد. رسول الله(ص) شرط انسانیت را رعایت می‌کرد اما اگر کسانی مقابل اسلام ایستادند، نمی‌شود دست روی دست گذاشت و سعادت مردم را فدای چند نفر کرد.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.