? زنده| پاسخ دفتر هاشمی به مستند دفتر رهبری

 


پاسخ دفتر هاشمی به مستند دفتر رهبری



به رغم رکورد زنی آمار ابتلا و مرگ٬ مراسم ویژه محرم برگزار می‌شود

حسین ذوالفقاری٬ رییس کمیته امنیتی٬ اجتماعی و انتظامی مدیریتی کرونا اعلام کرد که مراسم ویژه محرم امسال نیز برگزار می‌شود.

به گفته او مقرر شده است که مراسم به شرط رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و به طور مشخص استفاده صد در صدی از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و با اولویت استفاده از مکان های باز و دارای تهویه هوا برگزار شود.

او در ادامه گفت که امسال هم مثل سال گذشته ایستگاههای صلواتی دایر نخواهد شد و در عوض موکب های سلامت برای پخش ماسک مورد توجه قرار می گیرد.

رییس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی مدیریت کرونا ادامه داد: «به تجربه دیده شده که مراسم خانگی با توجه به فضا و مکان سر بسته عامل شیوع و انتقال بیماری است و برای همین این درخواست را از مردم عزیز کشورمان داریم که تحت هیچ شرایطی مراسم عزاداری در خانه هایشان برگزار نکنند.»



خامنه‌ای: پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای کشور بررسی شود

در پی درخواست وزیر بهداشت برای تعطیلی دو هفته‌ای کشور برای مهار شیوع کرونا٬ علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ دستور داد این موضوع در ستاد ملی کرونا مطرح و بررسی شود.

آیت‌الله خامنه‌ای طی نامه‌ای به رییس‌ جمهوری گفت: «پیرو هشدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و پیشنهاد تعطیلی به‌خاطر بیماری همه‌گیر، مقتضی است این موضوع در ستاد ملی کرونا مطرح و بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.»

سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی روز یکشنبه دهم مرداد در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی ایران خواستار «مداخله جدی» او و شورای عالی امنیت ملی به‌دلیل وضعیت وخیم ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور شد.

در نامه آمده‌ است، شاید تعطیلی دو هفته‌ای و به‌کارگیری «نیروهای نظامی و انتظامی» به‌منظور برخورد «محکم» با ناقضان پروتکل‌های بهداشتی به کنترل بیماری کووید-۱۹ کمک کند.

او «به صحنه آوردن کلیه امکانات کشور را برای مقابله جدی با این موج ویرانگر» ضروری دانسته است.



۴۱۱ فوتی جدید کرونا در کشور؛ ثبت رکورد بیماران بستری

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۱۱ بیمار مبتلا به کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند و مجموع جانباختگان بیماری از ۹۱ هزار نفر فراتر رفت.

همچنین بیش از ۳۷ هزار بیمار جدید در این مدت شناسایی شده‌اند که رکورد تازه در بستری بیماران محسوب می‌شود.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت٬ امروز اعلام کرد که در حال حاضر در هر ۴ دقیقه یک ایرانی به دلیل کرونا فوت می‌کند و ضمن پیش‌بینی تداوم بحران طی ده روز آینده گفت در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، ممکن است آمار مرگ کرونا به ۸۰۰ نفر در روز برسد.

به گفته حریرچی آمار کرونا واقعی سه‌برابر آماری است که الان اعلام می‌شود.



سرم‌ و آب مقطر در کشور جیره‌بندی شد

سرم تزریقی در داروخانه‌ها کمیاب شد. رییس انجمن‌ صنفی کارکنان داروخانه‌های سراسر کشور ضمن تائید این خبر گفت: «با شیوع موج پنجم کرونا تقاضا برای سرم زیاد شد، این در حالی که توزیع سرم برای داروخانه‌ها سهمیه‌بندی شده است»

با تشدید بحران کرونا در ایران، گزارش‌های زیادی درباره کمبود امکانات اولیه درمانی مانند سرم و همچنین کمبود تخت بیمارستانی منتشر شده است.

علی فاطمی٬ نایب رییس انجمن داروسازان ایران٬ نیز با اشاره به کمبود سرم تزریقی در داروخانه‌ها گفت: «از ۲ هفته پیش به تدریج با افزایش تعداد بیماران کرونا با شیوع موج سهمگین بیماری در کشور با کمبود سرم تزریقی در داروخانه‌های شهری مواجه شدیم و بیماران سرگردان هستند.»

به گزارش همشهری آنلاین برخی داروخانه‌دارها هم مدعی هستند که سرم سهمیه‌بندی شده است و ماهانه به هر داروخانه ۱۲ یا ۲۴ عدد سرم داده می‌شود. این در حالی است که تجویز پزشکان در دفترچه بیمار بین چهار یا پنج سرم است.

برخی دیگر از داروخانه‌داران تهرانی از کمبود آب مقطر هم گزارش می‌دهند و می‌گویند که به دلیل کمبود سرم انجام برخی عمل‌های جراحی متوقف شده است.



حسام الدین آشنا مجرم شناخته شد

حسام الدین آشنا با دو اتهام نشر اکاذیب و قصد تشویش اذهان عمومی با اکثریت آرا مجرم شناخته شد.

احمد مؤمنی راد٬ سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات٬ نتیجه دادگاه حسام الدین آشنا مشاور سابق رییس جمهوری را اعلام کرد و گفت: «قبلاً به شکایت این متهم که حسام الدین اشنا نام دارد با عناوین نشر اکاذیب و قصد تشویش اذهان عمومی در دو شکایت رسیدگی شده بود.»

سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات ادامه داد: «بعد از اعتراض متهم دیوان عالی کشور آن را به شعبه هم عرض عودت داده بود و دادگاه با قرائت قرآن و با حضور هیأت منصفه ای غیر از جلسه قبلی شروع شد.»

مؤمنی راد افزود: «پس از سخنان رئیس دادگاه نماینده مدعی‌العموم به شرح کیفرخواست پرداخت سپس با توجه به عدم حضور متهم وکیل او به صورت مبسوط و تفصیلی به دفاع از او پرداخت و سپس متهم با تأخیر ۴۰ دقیقه‌ای وارد شد و دفاعیات خود را مطرح کرد.»

به گفته او هیئت منصفه در یک اتهام و دو شکایت متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و در ضمن با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانست.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

View Comments (1)