بیست و چهار ساعت پس لرزه پس از انتشار سخنان «محرمانه» ظریف

زیتون– در حالی‌که  بیست و چهار ساعت از انتشار عمومی فایل مصاحبه محرمانه محمدجواد ظریف می‌گذرد٬ ‌اما همچنان فضای سیاسی ایران تحت تاثیر گفته‌های وزیر امور خارجه است.

روز گذشته (یکشنبه) یک فایل صوتی از گفتگو‌یی که وزیر امور خارجه ایران، ششم اسفند سال گذشته انجام داده بود٬ به‌رسانه‌ها راه یافت. این مصاحبه که در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» زیر نظر حسام الدین آشنا برگزار شده٬ به گفته وزارت امور خارجه بیش از هفت ساعت است اما تنها سه ساعت آن از بامداد روز گذشته برای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران زیادی در داخل و خارج کشور ارسال شده بود.

وزیر امور خارجه در این مصاحبه حقایقی را در رابطه با نقش قاسم سلیمانی و روسیه در سنگ اندازی مقابل برجام و پیشرفت دیپلماسی ایران و شلیک به هواپیمای اکراینی مطرح کرده است.

بیشتر بخوانید: همه راه‌ها به «میدان» ختم می‌شود

ساعتی پیش حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ به وزارت اطلاعات دستور داد تا هر چه سریعتر به موضوع چگونگی انتشار و انتقال فایل صوتی به رسانه های خارجی رسیدگی نماید.

سایت الف وابسته به احمد توکلی ضمن انتشار این خبر نوشت: «مسولان دولت از این ماجرا ناراحت بوده و موضوع بطور جدی در حال پیگیری است.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ساعتی پس از انتشار آن ٬ ضمن تاکید بر هفت ساعته بودن این مصاحبه تاکید کرده بود: «وزارت خارجه در هیچ یک از بخش‌های این فرآیند یعنی مصاحبه، انتخاب تیم مصاحبه کننده، عوامل و نگهداری فایل‌ها هیچ نقشی نداشته» است.

او با اشاره به محتوای این فایل، ضمن تقطیع شده خواندن آن افزوده بود که سخنان ظریف درباره قاسم سلیمانی، «با تکریم و احترام» بوده است.

حسام‌الدین آشنا٬ مشاور رییس جمهوری و مجری طرحی که طی آن این مصاحبه صورت گرفته بود٬ نیز به نوشتن یک توییت بسنده کرد.

محمدجواد ظریف اما امروز در حاشیه سفرش به عراق به دیدار یادمان قاسم سلیمانی٬ فرمانده پیشین سپاه قدس٬ در این کشور رفت.

تیغ نمایندگان مجلس بر روی وزیر امور خارجه

نمایندگان مجلس از جمله افرادی بودند که ساعتی پس از انتشار عمومی این مصاحبه نسبت به آن واکنش نشان دادند؛ اما مهمترین آن واکنش رییس مجلس بود.

محمدباقر قالیباف ساعتی پیش در یک توییت تاکید کرد که «…حالا که ⁧‫حاج قاسم‬⁩ نیست، نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند و نقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.»

پیش از او زهره اللهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از احتمال درخواست «تعقیب قضایی و حقوقی» علیه ظریف خبر داده و گفته است «اظهارات» ظریف از «محبوبیت» سلیمانی «​نکاسته و نخواهد کاست».

محمدتقی نقدعلی، نماینده خمینی‌شهر هم خواستار عذرخواهی ظریف شده و گفته در سخنان ظریف به قاسم سلیمانی « توهین و اهانت» شده است.

او گفته وزیر خارجه ایران از «خطوط قرمز» عبور کرده و مجلس به «وظیفه قانونی خود در این باره عمل خواهد کرد.»

همچنین منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ گفته است محمدجواد ظریف «تمام خطوط نظام را زیر سؤال برده و خطا و فول وی مستحق کارت قرمز است».

او خواستار برخورد شورای عالی امنیت ملی با ظریف شده و گفته « یک تار موی حاج قاسم سلیمانی را به آقای ظریف نمی‌دهیم.»

شب گذشته در اولین واکنش‌ها به فایل صوتی ظریف٬ احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رییسه مجلس، گفت که مجلس درباره «درز اطلاعات محرمانه و بعضا سری کشور» تحقیق و تفحص می‌کند.

او در توییتی نوشت که مجلس ضمن تحقیق و تفحص درباره مصاحبه «لو داده شده»، «افراد خائن» را به قوه قضاییه معرفی خواهد کرد.

نصرالله پژمانفر، رییس کمسیون اصل ۹۰ مجلس، ظریف را به دلیل سخنانی که در مصاحبه گفته مورد اعتراض قرار داد.

این نماینده مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود:‌ «آقای ظریف پس از ۴۰ سال در حوزه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران گویا هنوز متوجه خطوط قرمز نظام و خط مشی نظام در حوزه سیاست خارجی نیست.»

او خواستار توضیح ظریف درباره اظهاراتش شد و افزود: «مسائلی را به چالش می‌کشد که جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی است که او در آن سمت وزارت امور خارجه را دارد.»

خشم اصولگرایانه

خبرگزاری تسنیم٬ وابسته به سپاه٬ شب گذشته و بلافاصله پس از انتشار عمومی فایل مصاحبه وزیر امور خارجه٬ انتشار این فایل را «خیانت امنیتی» دانسته و نوشته است مسئول چنین کاری حسام الدین آشنا، مشاور حسن روحانی و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری است.

این رسانه همچنین انتشار این فایل را بخشی از بازی انتخاباتی «نمایندگان دولت» دانسته است. که ممکن است محمدجواد ظریف را هم قربانی کند.

ساعتی پیش اما اکانت توییتری خبرگزاری فارس در یک رشته توییت نوشت که نام «۵ چهره مشهور که به این فایل دسترسی داشتند مطرح شده که برخی از آن‌ها سابقه محکومیت امنیتی هم دارند.»

محمدرضا شهبازی، طنزپرداز حامی حکومت و مجری صداوسیما،‌ در توییترش فهم ظریف از روابط بین‌الملل و قدرت جهانی را «کودکانه و ساده‌لوحانه» خواند.

وحید یامین‌پور، مجری و فعال رسانه‌ای اصولگرا، نیز از «رد پای خیانت» در انتشار مصاحبه ظریف سخن گفت و در توییترش نوشت: «بعضی فهمیده‌اند این دیگ دیگر برای آن‌ها نمی‌جوشد، می‌خواهند آن را روی سر مردم برگردانند.»

در این میان اما انتشار این فایل مورد استقبال وزیر امور خارجه سابق آمریکا قرار گرفت. مایک ومپئو در توییتی در واکنش به مصاحبه افشا شده آقای ظریف و با اشاره به عملیات دولت ترامپ در بغداد و کشتن قاسم سلیمانی نوشت است: «حمله فوق العاده دولت ما به قاسم سلیمانی تاثیر بسیار زیادی بر ایران و خاورمیانه داشته است. اگر حرف من را باور نمی‌کنید، از جواد ظریف بپرسید.»