برما بسی کمان ملامت کشیده‌اند (۲)

عبدالکریم سروش

در پاسخ به فقیه محترم جناب آقای علیدوست شکر الله مساعیه*

یکم: به تجربه دریافته‌ام که ناقدان آراء صاحب این قلم از سه طایفه بیرون نیستند:

– یا سیاسی‌کارانی که شهوت شهرت و آرزوی آوازه کاذب دارند و مزدورانه و مزوّرانه برای ارباب قدرت کار می‌کنند تا به نام و نان و نوایی برسند، چون کیهانیان و مهرنامه‌نویسان و فرهنگ‌امروزیان و فیلسوف‌نمایان محبوبشان.

ـ طایفه دوم آنانند که اندیشه دگراندیشان را جدّی می‌گیرند و عالمانه و صادقانه به عزم کشف حقیقت، و یا از سر احساس تکلیف برای پیراستن رخساره دین از زنگار شبهات پا به میدان می‌گذارند. سعی‌شان مشکور و مأجور باد که به خلق و خالق خدمت می‌کنند و قافله دانش و دیانت را به پیش می‌رانند.

ـ طایفه سوم ظاهرا نزدیک به طایفه دوم‌اند با این تفاوت که نه اندیشه مخالف را جدّی می‌گیرند، نه برای نقد و جرح آن کسب آمادگی می‌کنند. به یک دو سخن حریف نظر می‌کنند و نظر می‌دهند و نمی‌اندیشند که برای نقد نافذ و صائب، آشنایی اجمالی (و گاه تفصیلی) به مواقف و معارف حریف فریضه حتمیه است.

نقد آقای علیدوست، متأسفانه، از این جنس سوم است. ایشان از موضع استعلاء و استغناء چنان سخن حریف را مختصر گرفته که اوّلاً: فقط به نقل بخش اندکی از سخنان جلسه اول (که به غلط جلسه سوم پنداشته‌اند!) «دین و قدرت» پرداخته و همه نقد خود را بر نفی آن نهاده و به آثار پیشین گوینده نیم نگاهی نیفکنده تا مجملاتش مبیّن شود. ثانیاً: حتی زحمت بازکردن کتاب المیزان یا صحیح بخاری را به خود نداده‌اند تا ببینند که فلان حدیث یا فلان رأی را که صاحب «دین و قدرت» آورده، اصالت و اعتبار دارد یا نه؟ ایشان پیشاپیش به معلومات خود اتکا کرده و گفته است فلان سخنان به المیزان نمی‌خورد یا فلان حدیث (مَن بَدّل دینَه فَاقتُلوهُ) هیچ سند و منبع معتبری ندارد، در حالی‌که کافی بود از طلّاب و تلامذه خود بخواهند تا جستجویی کنند و نشان آن حدیث صحیح را در صحیح بخاری[۱] بیابند و اندیشه دیگر کنند. ثالثاً: ایشان حریف را چنان مبتدی و عامی پنداشته که گویا ابجدخوانی است که هنوز نمی‌داند در قرآن ۱۱۴ بار بسم‌الله الرحمن الرحیم آمده یا کلمات رحمت و حبّ و مغفرت و … در آن پیدا می‌شود (و من این‌گونه سَبُک گرفتن خطاب و مخاطب را از طایفه روحانیان بسیار دیده‌ام). از ایشان می‌پرسم شما با چنین افراد نادانی چرا وارد بحث می‌شوید؟ و چرا تخم علم را در شوره‌زار جهل ضایع می‌کنید؟ بگذارید آنها در ظلمات جهل خود غوطه بخورند، و شما دانش و درایت خود را خرج کسانی کنید که اقلّ قلیلی از مقدّمات را می‌دانند و دست کم از صفات رحمان و رحیم خداوند خبر دارند!

دوم: چنین می‌نماید که فقیه محترم از آن جنس آرایشگرانی است که مکلّفانه و متکلّفانه قائل و مایل به بزک کردن اسلام‌اند (و البته اسلام معتقد و مقبول خودشان) وگرنه کتمان ما انزل‌الله نمی‌کردند و بر پاره‌ای از وجوه ناخوشایند احکام فقهی پرده عیب‌پوش نمی‌افکندند! بر من خرده گرفته‌اند که چرا به حدیث بی‌پایه «من بدّل دینه فاقتلوه» (آنکه دین خود را عوض کند، بکشید) استناد می‌کنی؟ و چنان وانمود می‌کنند که گویی اصلاً اثری و نشانی از قتل مرتدّ در فقه فریقین نیست و گویی مشهور فقها به آن فتوا نداده‌اند! نباید از یادشان رفته باشد که شهیدین اول و ثانی، شهید حکم ارتداد بودند و همین چند سال پیش فقیه دیگری از جنس خودشان، به نام محمّد فاضل لنکرانی حکم به قتل یک «مرتدّ» آذربایجانی داد، و وقتی او را پس از مرگِ فقیه مفتی به قتل رساندند، فرزند فقیهش جواد فاضل لنکرانی، بر فرمان پدر صحّه نهاد و آن را محض صواب و ثواب خواند! ماجرای حکم قتل سلمان رشدی تا امروز هم به قوت خود باقیست. گیرم که آن حدیث مکذوب است (که نشان دادم که نیست)، آیا حکم قتل مرتدّ فطری و سابُّ النبیّ و نپذیرفتن توبه‌اش هم، حکمی کاذب یا نادر یا مجعول و مجهول است؟ و شما گمان می‌کنید که با تکذیب آن روایت، خال عیبی را از چهره معشوق سترده‌اید؟ یا خبری را از بی‌خبران مستور داشته‌‌اید؟

سوم: فقیه محترم گویی اسلام را مساوی شیعه (آن هم شیعه غالی) گرفته‌اند و تاریخ اسلام را فقط از دیدگاه شیعی می‌بینند. وقتی سخن از تاریخ اسلام می‌رود، آن را پرورده و پرداخته خلفاء جور می‌دانند و … وقتی دنبال حکمی یا حدیثی می‌گردند فقط از منابع شیعی کمک می‌گیرند: «فلان روایت درست نیست چون در منابع شیعی نیست»! آیا اینست شرط تحقیق؟ حدیث «أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى یَشْهَدُوا أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّه…» (مأموریت یافته‌ام که با مردم بجنگم تا گواهی دهند معبودی جز الله وجود ندارد)[۲] نزد شیعیان خبری واحد است، ولی از نظر عالمان و محدّثان اهل سنّت چون جلال‌الدّین سیوطی و ابن حجر عسقلانی متواترست. و در پنج صحیح از صحاح شش‌گانه اهل سنّت آمده است. اینک آیا شایسته است آن را نبینیم و نیندیشیم چه شد که این حدیث در وجدان و مخیال جمعی مسلمانان (آن هم عالمان، نه عامیان) متبوع و مطبوع افتاد و کسی در سند و دلالتش تردید نکرد، و حالا تحت فشار اندیشه‌ّهای لیبرال و حقوق بشری ناگهان مشکوک و مطرود افتاده است؟

چهارم: چنین می‌نماید که فقیه محترم چنان متوغّل در فقهیات‌اند که از دیگر علوم و فنون اسلامی فاصله گرفته‌اند. نوبت اوّل که نقد ایشان را در دفاع از یک منبری شنیدم، گفتم چه شده است که ایشان به‌پا خاسته‌اند و همه غیرت و همّت خود را خرج کسی کرده‌اند که هنری جز گریاندن خلایق ندارد. پاسخی ندادم، چون می‌دانستم کاری هویتی است نه معرفتی. یعنی ایشان نه به دفاع از دیانت، بل به دفاع از صنف و کسوت خویش پرداخته‌اند که مبادا رازی از پرده برون جهد یا چاکی بر قبای چالاک روحانیت افتد! وگرنه این همه واعظ یاوه‌گو بر منابر و در معابر چرا هوش از سر ایشان نمی‌برد؟ و چرا آن همه یافه‌ها و خرافه‌ها که در مساجد و معابد می‌گویند، و آن همه روایات سست و ضعیف که واعظان و مدّاحان بر خلایق می‌خوانند، شرم و شفقت‌شان را نمی‌جنباند تا غیورانه، بانگی بر دین‌فروشان بزنند و دهانشان را ببندند؟ از این بالاتر، این همه ستم که به نام اسلام و تشیّع می‌شود، چرا خشم و خروش ایشان را برنمی‌شوراند و عرق بر پیشانی‌شان نمی‌آورد؟
امّا نقد دومشان، به من نشان داد که گویی ایشان اصولاً فراتر از فقه و اصول نرفته‌اند و دل به دلدار دیگری نسپرده‌اند. کتب اهل سنّت را که گویی شایسته تصفّح و تورّق هم نمی‌دانند. نمی‌دانم در علم تاریخ و تفسیر و هرمنوتیک مدرن دستی دارند یا نه؟ دید تاریخی و تمدّنی که اصلاً ندارند. اینکه من گفته‌ام «اسلام همان تاریخ اسلام است» ایشان را چنان پریشان کرده‌ که گویی مصروعی بر اثر غلبه سودا جیغ بنفش کشیده است! و این نیست مگر سرسری گرفتن نقد و بی‌مبالاتی در تحقیق. ایشان دست کم به نوشته‌ّهای پیشین من از قبض و بسط گرفته تا مقاله «عقیده و آزمون» مراجعه کنند تا از چیزی که تصوّر و تصدیق درستی ندارند، چنین به حیرت نیفتند و در مقام انکار برنیایند.

پنجم: ابیاتی از غزلی از مولانا را نقل کرده‌اند: «این نیمه شبان کیست چو مهتاب رسیده / پیغمبر عشق است و ز محراب رسیده»، و دو قول باطل از پی آن آورده‌اند. یکی اینکه گویی «پیغمبر عشق» اشاره به پیامبر اسلام است صلوات‌الله علیه! امّا نه چنین است. پیغمبر عشق همان عشق چون پیامبرست و لاغیر (اضافه مشبّه‌‌‌‌‌ًبه به مشبّه). البته مولانا جلال‌الدّین را با محمّد مصطفا عشقی و ارادتی است که در وصف نمی‌آید، امّا آن غزل، معنا و مخاطب دیگری دارد. قول باطل دوم اینست که مولانا درس عشق را از محمّد (ص) گرفته است. فقیه محترم ما اگر مقاله «بسط تجربه نبوی» را خوانده بودند، چنین نمی‌فرمودند. مولانا و امثال او تجربه نبوی را بسط داده‌اند، نه اینکه عیناً آن را تکرار کنند و این رشته سر دراز دارد. تاریخ اسلام، بسط تجربه نبوی است، صورتاً و مادّتاً. این سخن حتی اگر باطل هم باشد، چنان نیست که به تلنگری و اشاره انگشتی یا اظهار تعجّبی و انکار و تردّدی فرو ریزد. قرآن هر چه باشد، کتاب عشق و لطافت نیست، کتاب خشیت و قدرت است که در آن از رحمت و عطوفت و بشارت هم سخن رفته است، امّا ساختار کلان و ارکان گفتمانش، فرسنگ‌ها با یک متن عاشقانه لطیف فاصله دارد. بیش از آنکه طرب‌انگیز باشد، حزن‌انگیز و خوف‌انگیز است. خنده بر لب نمی‌آورد، امّا اشک را بر چهره جاری می‌کند. متنی اقتدارگراست که برای تثبیت سلطه آمده است. می‌گویید این مطابق حکمت است، می‌پرسم مگر خشیت و قدرت با حکمت منافات دارد؟ پیامبر هم بنا به حکمت حق، اقتدارگرا بود. قرآن هم به اقتضای حکمت و هدایت چنین است که هست. عزیزی دیگر، در نقد مواضع من گفته است: قرآن کتاب هدایت است نه قدرت و خشیت . می پرسم مگر هدایت و خشیت نمی توانند با هم ‌باشند؟ فقیه محترم ما گفته است خداوند به کسی ظلم نمی‌کند، و لذا عذاب‌هایش ظالمانه نیست. البته همین‌طور است، ولی مگر من سخن از عذاب ظالمانه گفته‌ام؟ گفته‌ام عذاب (شکنجه) و مشتقّاتش در قرآن فضای رعب‌آوری پدید آورده است. شاید خداوند مصلحت را در ارعاب و تهدید می‌دیده است. شکنجه عادلانه هم شکنجه است و چیزی از شدّتش نمی‌کاهد. باری، نه هدایت نه حکمت، هیچکدام مانع و نافی قدرت و خشیت نیستند که صفت آشکار قرآن (و تورات) است.

چنین می نماید که این عزیزان، نکته را نگرفته‌اند و به دنبال نکته‌سنجی‌های توجیه‌گرانه رفته‌اند. گرفتم که به‌ قول آن عزیز، عذاب به معنی محرومیت باشد (که البته چنین نیست و ترکیباتی چون « عَذَابُ الْحَرِیقِ» (بروج: ۱۰) و «عَذَابَ النّار» (السجده: ۲۰) و «سَرَابِیلُهُم مِّن قَطِرَانٍ» (ابراهیم: ۵۰) و «ثُمَّ فِى سِلْسِلَه ذَرْعُهَا سَبْعُونَ ذِرَاعًا فَٱسْلُکُوهُ…» (الحاقه: ۳۲) و «کُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ» (نساء: ۵۶) و« یُصْهَرُ بِهِ مَا فِی بُطُونِهِمْ وَالْجُلُودُ» (حج: ۲۰)، مدلولاتی نقیض آن دارند)، باز هم از هیبت ارعاب نمی‌کاهد و فقط به جای تهدید به شکنجه، از تهدید به محرومیت سخن می‌گوید، یعنی باز همان تهدید است و انذار و تخویف؛ و فضای هراس‌آور و خوف‌انگیز. ازین بالاتر، حتی اگر تن به تأویل و تمثیل دهیم (که البته مقبول کثیری از عالمان مسلمان نبوده و عامّه مسلمانان هم آن آیات را چنان نمی‌فهمیده‌اند)، همچنان این سؤال می‌ماند که چرا محرومیت را به آتش و غلّ و زنجیر و احشا و امعای گداخته و پوست‌های بریان شده و نوشابه‌های چرکین و سوزان تشبیه کرده‌اند؟ چرا ازمثال های کم‌خشونت کمک نگرفته‌اند؟[۳]

https://www.zeitoons.com/75472

 

ششم: فقیه محترم فرموده‌اند که اقوال فلانی پهلو به اشعریّت می‌زند و او را به کتاب فقه و عقل خودشان ارجاع داده‌اند. آن کتاب را ندیده‌ام و نخوانده‌ام و انشاءالله فرصتی در کار می‌کنم تا بخوانمش. امّا نمی‌توانم تعجّب خود را از نسبت اشعریّت پنهان کنم. گویا اینکه گفته‌ام رسول الله خود میزان و معیار عدل و حق است، ایشان را واداشته تا در سخن من نشانی از اشعریّت بیابند! تعجّب من از اینست که چرا یک فقیه شیعی باید ولایت را با اشعریّت یکی بگیرد و تفاوت آنها را درنیابد؟ و چگونه است که یک عارف ظاهراً سنّی و اشعری (مولانا جلال‌الدّین، که البته نهنگ کلان وجودش در برکه‌های خُرد فِرَق و نحل نمی‌گنجد) به عمق معنای ولایت راه می‌یابد و یک فقیه شیعی ولایت مدار نه؟! مولانا که خطاب به علی (ع) گفت:
تو ترازوی احدخو بوده‌ای
بل زبانه‌ی هر ترازو بوده‌ای

علی را بهتر می شناخت یا فقیهان ما؟ یا وقتی در وصف پیر می‌گفت:
ای ضیاءالحق حسام الدّین بگیر
یک دو کاغذ برفزا در وصف پیر

برنویس احوال پیر راه‌دان
پیر را بگزین و عین راه دان

آیا این اشعریّت است که بگوییم ولیّ خدا عین راه است، عین ترازوست، نه بر صراط مستقیم، بلکه عین صراط مستقیم است؟ عیسی (ع) که می‌گفت من راهم، من حقیقتم، من حیاتم، مگر جز این می‌گفت؟ و مگر پیامبری و مقنّن و موسّس بودن جز با ولایت میسّر می‌شود، و معجزات مگر جز برای اقناع و اخضاع به ولایت‌اند؟ اعجاز که نشان صدق گفتار نیست.

معجزات از بهر قهر دشمن است
بوی جنسیت پی دل بردن است

اینکه حسن و قبح، ذاتی و عقلی نیستند و منوط و متّکی به امر و نهی الهی‌اند کجا، و اینکه هر چه پیامبر باذن‌الله و بامرالله می‌کند مطاع است و عین قانون است و عدالت در آن مندرج است، کجا؟ قصه خضر و موسی هم دلالتی جز این ندارد. درک آقای خمینی هم از ولایت جز این نبود. بلی خطای بزرگ او درین بود که این ولایت را برای خودش هم ثابت می‌دانست تا جایی که ولایت باطنی را با ولایت سیاسی در آمیخت و از دل آن استبدادی هولناک برآورد. عصمنا‌الله من شروره و آفاته[۴]. برای کسی چون صاحب این قلم که اخلاقیات را جملهً و تفصیلا اعتباری میداند البته فهم و قبول این مواضع بسی آسانترست.بلی احکام واخلاق اسلامی همه اعتبارات نبیّ مکرّم اسلام‌اند و «این چنین شیرینی آن خسرو کند».

هفتم: فقیه محترم فرموده‌اند دماغ جامع‌المعقول و المنقول بودن نپزید، بر فقه متازید و به متخصصان فن و عالمان شرع و کسانی که «بر همه تراث اسلامی واقف‌اند»، رجوع کنید و گرنه سخنانتان بوی گند پیاز نادانی خواهد داد و حکایت دزد نان و انار تکرار خواهد شد که کسی انار می‌دزدید و نان صدقه می‌داد!
خدا را شکر که ایشان به قول خودشان، «قلم و بیان خود را افسار کرده‌اند» وگرنه لگدکوب توسن بی‌لگام قلم می‌شدیم. با این همه، این بنده بنان و بیان خود را افسار می‌کنم و نسبت بی‌علمی و بی‌انصافی به ایشان نمی‌دهم و با تصریح به اینکه من در جمیع حوزویان قم و نجف احدی را نمی‌شناسم که بر «همه تراث اسلامی واقف باشد»، و براستی اسلام شناس باشد ،تنها نکاتی را به یادشان می‌آورم:
یکی اینکه القاب پر طنطنه ساختن و به خود بربستن از شئون و فنون دلربایی و مردم فریبی حوزویان است و لقب جامع‌المعقول و المنقول هم یکی از برساخته‌های پر طمطراق آنان است تا حقارتی را بیارایند و بر قامت ناقصی جامه جامعیّت بپوشانند و گرنه در بیرون حوزه چنین اوهام و هوس‌های دل‌آزاری خریدار ندارد، همچون لقب علّامه که هنوز هم در میان حوزویان جاری است و نزد دانشگاهیان جز مایه تلاعب و تمسخر نیست. دنیای مدرن و علّامگی؟! (نظر کنید به «علّامه» نوظهور: منیرالدّین حسینی ــ آکادمی علوم اسلامی).
حضرت استاد آیت‌الله علّامه حسن حسن‌زاده آملی در منظومه بلندی که سروده‌اند و به خط نستعلیق و بر کاغذ گلاسه با چاپ نفیس به بازار روانه کرده‌اند، در باره خود می‌فرمایند:

به چندین رشته از معقول و منقول
تسلط یافته ام معقول و مقبول

به قرآن آشنایی آنچنانم
که خود یک دوره تفسیرِ آنم!

علّامه آیت‌الله محمدحسین تهرانی، عالم معاصر هم میفرمایند که در عالم رویا حضرت ربّ العزّه به ایشان فرموده اند که ما تو را علّامه آیت‌الله لقب دادیم! (مهر فروزان ص ۵۷). و لذا اذن فرمودند که بر نامشان عنوان علّامه افزوده شود.بگذریم از کسانی که یک‌شبه، به حکم امسیت کردیّا و اصبحت عربیّا، آیت‌الله شدند و آفت آفریدند. نمونه‌اش اکبر رشاد ،که جز تفرعن و تفنّن چیزی در بساط ندارد، و با انتشار کتاب پر هزینه زعیم ذو فنون در مدح رهبر، ارادتی نمود و سعادتی ربود. جناب فقیه محترم خوبست به حکم وَأَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ (شعراء: ۲۱۴) نهی از منکر را از هم‌کسوتان خود آغازکنند و در نکوهیدن این عادت زشت حوزویان جهد بلیغ مبذول دارند. به بنده و امثال بنده چنان آداب و القابی ثبوتاً و اثباتاً نمی‌زیبد و نمی‌چسبد.[۵]

دیگر اینکه ایشان به شیوه و ترفند خاصّ بعضی از حوزویان (که بسیار دیده و آزموه‌ام)، می‌خواهند با ذکر یک دو لغت عربی به مخاطب حالی کنند که اهل فنّ نیست و درمانده در مقدّمات است و خوبست برود درس خود را بهتر بخواند. گفته بودم که یُعْطُوا الْجِزْیَهَ عَن یَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ (توبه: ۲۹) یعنی «کافران بیایند و با خواری و خفّت جزیه بپردازند». فقیه محترم، بدون کمترین مراجعه‌ای به کتب تفسیر و لغت با استعلاء و استغناء تامّ فرموده‌اند: فلانی فرق صاغر و مصغّر را نمی‌داند. شاید بنده ندانم. امّا آیا جارالله زمخشری و شیخ طوسی و شیخ طبرسی که هر سه از ائمه تفسیر و ادب و بلاغت‌اند، هم نمی‌دانند؟ در تفسیر کشّاف آمده: «و هُم صاغرون ای تؤخذ منهم علی الصغار و الذّلّ». عین این سخن را فیض کاشانی در تفسیر صافی آورده است و شیخ الطائفه طوسی که هم مفسّرست و هم فقیه، صاغرون را «ذلیلون مقهورون» معنا کرده و افزوده است: یُجرّون الی‌الموضع الّذی یُقبض منهم بالعنف حتی یودّواها (کافران را به خشونت می‌کشانند و می‌برند تا به جایی برسند که باید جزیه را بپردازند).
فقیه محترم اگر ضروری بدانند می‌توانند تفاسیر دیگر را خود در مطالعه گیرند و به مفسّران نمره ردّ و قبول بدهند که فرق صاغر و مصغّر را دانسته‌اند یا نه. بگذریم از اینکه ایشان به محتوای مشکل‌خیز آیه ورود نکرده‌اند و دامن کشان از آن در گذشته‌اند.

در باب وجوب سالیانه جهاد ابتدایی، حق با ایشان و خطا از من است. گفته بودم روایات بسیاری در این باب وجود دارد. سهو اللّسان بود و در تحریر خطابه قطعاً اصلاح می‌شد. درست این بود که فتاوای بسیار درین باب وجود دارد. امّا سؤال اینست که چرا فقیه محترم وجود آن فتاوی را انکار کرده‌اند؟ مگر در فقه اهل سنّت و نیز در لمعه دمشقیه شهید اوّل و مبسوط شیخ طوسی و قواعد الاحکام علّامه حلّی و … دیگران نیامده است؟ گرفتم که آن فتوا مخالفانی دارد، ولی مگر علم فقه غیر از فتاوا و آراء موافق و مخالف فقیهان است؟
در مسائل مربوط به مرابطه و رباط ‌نشینی، فقیه محترم خوبست به کتب تاریخی مربوطه (و نه فقط فتاوای فقیهان) مراجعه کنند تا ببینند که در عالم واقع چه می‌گذشته است. همه چیز را شاید نتوان در شرایع‌الاسلام و مسالک‌الافهام و جواهرالکلام پیدا کرد.

و حالا که سخن بدینجا رسید، شایسته است سخن صاحب المیزان را در ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران که سخن از «صابروا و رابطوا» می‌گوید بیاورم تا فقیه محترم شتابزده نگویند فلان سخنان در المیزان نیست!

فَقَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ «لَیُوشِکُ قَوْمٌ یَدَعُونَ اَلصَّلاَهَ فِی اَلْمَسْجِدِ أَنْ نَأْمُرَ بِحَطَبٍ فَیُوضَعَ عَلَى أَبْوَابِهِمْ فَتُوقَدَ عَلَیْهِمْ نَارٌ فَتُحْرَقَ عَلَیْهِمْ بُیُوتُهُمْ»[۶].
«رسول‌الله در مورد کسانی‌که به نماز جماعت حاضر نمی‌شدند، فرمودند: می‌رسد روزی که بگویم هیزم بیاورند و خانه آنان را بسوزانند. این چنین باید از سنن رسول‌الله پیروی کرد».

ایشان در تفسیر آیات ۱۹۰ ـ ۱۹۵ سوره بقره نیز می‌گوید اکراه و الزام کفّار به اسلام، شاید یک نسل را خوش نیاید، امّا برای نسل‌های بعد عین سعادت است[۷]. نمی‌دانم چرا فقیه محترم مایل نیست اینها را ببیند و بشنود؟ این چشم و گوش بستن و دامن برچیدن و به شتاب عبورکردن، برای فرار از چیست؟

عموم روحانیان ما، از جمله آقای علیدوست، شگردی خاص و خام دارند. بر کلام و فقه و حدیث و سیره و تفسیر اهل سنّت مستکبرانه آستین می‌افشانند و آنها را به چیزی نمی‌گیرند و همه را خروجی مدرسه خلفا و مکتب سقیفه و محصولات کارخانه‌ّهای اموی و عبّاسی می‌شمارند تاخود را از فحص و نقد خلاص ‌کنند؛ غافل از اینکه آتش که گرفت خشک و تر می‌سوزد. امّا همین‌که به فقه و حدیث شیعه می‌رسند، آنها را محض اسلام و اسلام محض می‌انگارند و حکم تاریخیّت را بر آنها جاری نمی‌کنند، و دمی نمی‌اندیشند که اهل سنّت نیز تشیّع را جریانی باطنی و انحرافی و سبائی در اسلام می‌دانند و بدان اعتنا نمی‌کنند. چاره کار فراتر رفتن از مواضع تعصب‌آلود فرقه‌ای و نگریستن تاریخی و جمعی و کلان به اسلام (اعم از شیعی و سنّی) است، همان‌که فقیهان شیعه و سنّی از عواقب آن بیمناک‌اند و نه آماده ورود در آنند نه مجهّز به جهازات لازم آن.

هشتم: اندکی هم در باب تاختن به فقه سخن بگویم و میدان بیان را ترک کنم. فقیه محترم بر من تاخته‌اند که پای سخن را از گلیم صلاحیت فراتر برده و به فقه تاخته‌ام. نمی‌دانم میزان آشنایی ایشان با سخنان من چه‌ قدر است (گمان احاطه ندارم. گویا جسته و گریخته چیزی شنیده‌اند که خاطرشان را گزیده است).

اوّلاً. این بنده، به فقه نتاخته‌ام، بل به «علم فقه» پرداخته‌ام که علمی است چون علوم دیگر، بشری و تاریخی و نامقدس و مشتمل بر خطا و صواب و نقص و نقیض و در صراط تحوّل و متأثر از پیش‌فرض‌های کلامی و زبان‌شناسی و انسان‌شناسی و معیشت و معرفت فقیهان و دیگر مقتضیات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی دوران. گفته‌ام که علم فقه موجود در خور جهان کهن و جهان‌بینی و عقلانیت کهن است. رفوگری‌ها وپاره دوزی‌های فقیهانه در دل پارادایم کهن، گرهی از کار فروبسته آن نمی‌گشاید. عقلانیت دیگری باید.

ثانیاً. تحول و پویا شدن «علم فقه» را نه در گرو دقّت بیشتر فقیهان یا زیر و رو کردن چند باره کتب فقه یا فربه کردن علم اصول یا غور در موضوعات مستحدثه یا ردّ و قبول روایتی یا قولی، بل در گرو تحوّل جهان‌بینی و پیش‌فرض‌های آنان دانسته‌ام. امری که هنوز تصوراً و تصدیقاً در ذهن حوزویان استقرار و تمکّن نیافته است، گرچه صدقاً و عدلاً حوزه قم از دوران ماقبل «قبض و بسط» تا امروز تفاوت بسیار یافته است.

ثالثاً. در باب علومی که امروزه فقیه بدان محتاج است، سخن رانده‌ام، و بر خلاف کثیری از فقیهان آن را محدود به علم اصول یا منطق ندانسته‌ام. دست کم علم تاریخ و علم اخلاق و فلسفه آن را و نیز علم تفسیر متون را واجب و ضروری شمرده‌ام. و رکود فقه سنّتی را معلول و محصول این بی‌اطلاعی‌ها دانسته‌ام.

رابعاً. ورود اخلاق به علم فقه را اکیداً توصیه کرده‌‌ام و آورده‌ام که فقیه در هنگام استنباط و اصدار فتوی،‌ باید به جوانب اخلاقی حکم هم توجه کند مبادا خلاف مروّت یا عدالت یا حریّت انسان رأی صادر کند. نه، فی‌المثل چون آقای مؤمن، فقیه عضو شورای نگهبان که با یک دو حدیث ضعیف، صحّت مباهته را نتیجه می‌گیرد و تهمت زدن به مفسدان و آشوبگران را صائب می‌شمارد. آن یک دو حدیث، اگر قوی و حتی متواتر هم باشند،‌ در مقابل حکم قوی و قویم اخلاق فرو می‌ریزند و به خاک بطلان می‌افتند.

خامساً. گفته‌ام علم فقه نه غنای حکمی دارد، نه غنای برنامه‌ای. و برخلاف مدّعای گزاف فقیهان روزگار ما، هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای هیچ امری از فقه بر نمی‌آید.

سادساً. گفته‌ام علم فقه علمی پر از تبعیض است (بین زن و مرد و بنده و مولا و کافر و مومن) که با رجوع به اخلاق و عدل زمانه باید تعمیر و ترمیم شود.

سابعاً. علم فقه را علمی گرانبار و متراکم از تکالیف دانسته‌ام که برخوردار از حقوقی لرزان و اندکست و لذا ناصالح برای حلّ و فصل مسائل اجتماعی و قانونی مدرن که عمدتاً گوهر حقوقی دارند. و هم بدین سبب این فقه تکلیفی، با استبداد سازگارترست تا با عدالت مردم‌سالارانه و حق‌مدارانه. به‌خوبی می‌دانم که ورود «حق» در فقه تکلیف‌اندیش، چون ورود شترست به خانه مرغ (در تمثیل مولانا) که:

چون به خانه مرغ اشتر پا نهاد
خانه ویران گشت و سقفش اوفتاد

از شاگردان فقیه فقید مظلوم حضرت آیت‌الله منتظری شنیدم که ایشان درشامگاه عمر بدین دقیقه و به مهابت این موقف تفطّن یافته بودند، رحمه الله علیه رحمهً واسعه.

ثامناً. علم فقه را علمی مصرف‌کننده دانسته‌ام که همه چیزش وابسته به علوم دیگرست. و نیز اینکه فقه ( نه علم فقه) امری است عَرَضی نه ذاتی دین، که می‌توانست سر تاپا جز این باشد که هست.چنانکه شرایع ادیان مختلف، مختلف است. و نیز اینکه همه احکامش موقّت‌اند، مگر اینکه خلافش ثابت شود.

تاسعاً. فربهی سرطان‌وار علم فقه را مضرّتی و منقصتی برای حوزه علمیه و برای اسلام دانسته‌ام که موجب لاغری و رنجوری دیگر فنون و معارف دینی شده است به طوری که امروز اکثر فقیهان ما (اگر نه همه آنها) تقریباً چیزی غیر از علم فقه کهن نمی‌دانند، و لذا به هیچ معنا آنان را اسلام‌شناس نمی‌توان نامید. نه خبر چندانی از معقول دارند نه تاریخ، نه تفسیر، نه عرفان نه علم قدیم، نه علم جدید، نه مکاتب فکری مدرن. اگر هم چیزی بدانند در قبال تخصص فقهی‌شان ناچیزست. برای نمونه نگاه کنید به سخنانی که در باب نسبت علم و دین می‌گویند تا عمق بیخبری بل جهل مرکّب شان را دریابید. نمی‌دانند و نمی‌دانند که نمی‌دانند. من خود بسیار شاهد بوده‌ام که علمایی که به خارج کشور می‌آیند، در مقابل سؤالات دانشجویان که عمدتاً عقیدتی و تفسیری و امروزین‌اند، پاک درمی‌مانند. منتظرند کسی از حلال و حرام و پاک و نجس بپرسد تا پاسخ گویند. برخلاف روحانیان مسیحی که تخصّصشان در کلام مسیحی و تفسیر متن است. بگذریم ازینکه ترغیب مقلدان به مسئله پرسیدن و افزون کردن قطر رساله‌های فقهی برخلاف فرمان قرآنی‌ست که می‌گوید: لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْیَاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ… (مائده: ۱۰۱).

عاشراً. جامعه فقهی، جامعه‌ای عبوس و پر از ریا و تبعیض و تحمیل است. ما به جامعه‌ای اخلاقی ــ حافظی نیاز داریم به شرحی که در جای خود آورده‌ام.
علاوه بر اینها به مومنان توصیه کرده‌ام که اگربنا بر تقلید دارند، از علم فقه تقلید کنند، نه از فقیهی خاص. بل از همه فقیهان زنده و مرده و زن و مرد و سنّی و شیعی (این حکمی است فقه شناسانه و بیرون فقهی نه فقهی) و انتظاراتشان از دین و فقه را اقلّی کنند. علی‌الخصوص تصحیح انتظارات از دین و فقه از امّهات مسایلی است که همواره بر آنها انگشت تاکید نهاده‌ام.
نکات دهگانه یادشده را که جلّ بل کلّ‌شان پیشتازانه‌‌اند، و بعضی از آنها را در مکاتبه‌ای با مرحوم آیت‌الله منتظری در میان آورده‌ام، چون باغبانی مهربان برای آبیاری باغچه زرد و پژمرده فقه کهن پیش نهاده‌ام، و اگر فقیه محترم قدر نمی‌دانند و آنهارا تاختن می‌شمارند، خود دانند و انصافشان.

بسی شدیم و نشد عشق را کرانه پدید
تبارک‌الله از این راه که نیست پایانش

جمال کعبه مگر عذر رهروان خواهد
که جان زنده‌دلان سوخت در بیابانش

منابع و پانوشت‌ها

————————-

*خبرگزاری رسمی حوزه

[۱] . قال البخاری رحمه الله فی باب حکم المرتد والمرتده واستتابتهم برقم (۶۹۲۲): حدثنا أبو النعمان محمد بن الفضل، حدثنا حماد بن زید، عن أیوب، عن عکرمه، قال: أُتی على رضی الله عنه بزنادقه، فأحرقهم؛ فبلغ ذلک ابن عباس، فقال: لو کنت أنا لم أحرقهم؛ لنهی رسول الله صلى الله علیه وسلم: ((لا تعذبوا بعذاب الله))، ولقتلتهم؛ لقول رسول الله صلى الله علیه وسلم: «من بدَّل دینه فاقتلوه».

[۲] . المعجم الأوسط، طبرانی، ج ۳ ص ۳۰۰ ح ۳۲۲۱؛ همچنین صحیح بخاری ج۱ ص ۱۷ ح ۲۵ و نیز: «عن أَبِی قِلاَبَهَ: قَالَ: فَوَاللَّهِ مَا قَتَلَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَحَدًا قَطُّ إِلَّا فِی إِحْدَى ثَلاَثِ خِصَالٍ: رَجُلٌ قَتَلَ بِجَرِیرَهِ نَفْسِهِ فَقُتِلَ، أَوْ رَجُلٌ زَنَى بَعْدَ إِحْصَانٍ، أَوْ رَجُلٌ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ، وَارْتَدَّ عَنِ الإِسْلاَمِ».

صحیح بخاری ج۶ ص ۲۵۲۹ ح ۶۵۰۳

[۳] . توسّل به زبان رؤیا در این مقام هیچ دردی را دوا نمی‌کند. آن، پارادایمی دیگر است و درآمیختنش به پارادایم کهن تفسیر، نتیجه‌ای جز تشویش و مغالطه ندارد.

[۴]  . به مقاله من تحت عنوان «ولایت سیاسی – ولایت باطنی» در کتاب بسط تجربه نبوی مراجعه شود.

[۵] . با کمال اکراه می‌خواهم از یک غوره نشده مویز شده‌ای بنام عبدالحسین خسروپناه یاد کنم که درسایت رسمی‌اش خود را چنین ستوده  است: استاد تمام حکمت اسلامی. دارای درجه اجتهاد. مدرس فلسفه و کلام و معرفت‌شناسی و جریان‌شناسی و اصول فقه و نظریه‌پرداز فلسفه  فلسفه اسلامی و الگوی حکمی اجتهادی و رئالیسم شبکه‌ای و نویسنده پنجاه جلد کتاب و… ! حقا جفا کرده‌اند که به ایشان جایزه نوبل نداده‌اند.

[۶] .  تهذیب الأحکام،  جلد۳ ،  صفحه ۲۵.

[۷] . مر من البیان یظهر الجواب عما ربما یورد على الإسلام فی تشریعه الجهاد بأنه خروج عن طور النهضات الدینیه المأثوره عن الأنبیاء السالفین فإن دینهم إنما کان یعتمد فی سیره و تقدمه على الدعوه، و الهدایه دون الإکراه على الإیمان بالقتال المستتبع للقتل و السبی و الغارات، و لذلک ربما سماه بعضهم کالمبلغین من النصارى بدین السیف و الدم و آخرون بدین الإجبار و الإکراه!
و ذلک أن القرآن یبین أن الإسلام مبنی على قضاء الفطره الإنسانیه التی لا ینبغی أن یرتاب أن کمال الإنسان فی حیاته هو ما قضت به و حکمت و دعت إلیه، و هی تقضی بأن التوحید هو الأساس الذی یجب بناء القوانین الفردیه و الاجتماعیه علیه، و أن الدفاع عن هذا الأصل بنشره بین الناس و حفظه من الهلاک و الفساد حق مشروع للإنسانیه یجب استیفاؤه بأی وسیله ممکنه، و قد روعی فی ذلک طریق الاعتدال، فبدأ بالدعوه المجرده و الصبر على الأذى فی جنب الله، ثم الدفاع عن بیضه الإسلام و نفوس المسلمین و أعراضهم و أموالهم، ثم القتال الابتدائی الذی هو دفاع عن حق الإنسانیه و کلمه التوحید و لم یبدأ بشیء من القتال إلا بعد إتمام الحجه بالدعوه الحسنه کما جرت علیه السنه النبویه، قال تعالى: “ادع إلى سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی أحسن:” النحل – ۱۲۵، و الآیه مطلقه، و قال تعالى: “لیهلک من هلک عن بینه و یحیى من حی عن بینه:” (الأنفال: ۴۲).
و أما ما ذکروه من استلزامه الإکراه عند الغلبه فلا ضیر فیه بعد توقف إحیاء الإنسانیه على تحمیل الحق المشروع على عده من الأفراد بعد البیان و إقامه الحجه البالغه علیهم، و هذه طریقه دائره بین الملل و الدول فإن المتمرد المتخلف عن القوانین المدنیه یدعى إلى تبعیتها ثم یحمل علیه بأی وسیله أمکنت و لو انجر إلى القتال حتى یطیع و ینقاد طوعا أو کرها.
على أن الکره إنما یعیش و یدوم فی طبقه واحده من النسل، ثم التعلیم و التربیه الدینیان یصلحان الطبقات الآتیه بإنشائها على الدین الفطری و کلمه التوحید طوعا.

 

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

11 پاسخ

  1. بخش اول
    با سلام
    این سخن در ۲ فصل است. این که من آن را در ۳ بخش آورده ام به سبب دراز بودن آن است. چهار گفتار آغازین من شرح مقدماتی نکاتی است که در پایان آورده ام.
    گفتار اول: انسان پدیداری تکاملی و تکامل یابنده است.
    آدمی از جنبۀ فیزیولوژیک و نیز نورولوژیک دارای بنیاد مشترک با حیوانات است. تحقیقات بیانگر این معنایند که آدمی در پیشینۀ پیدایش خود – در روزگار چند میلیون سال پیش – همزاد با گونه ای از میمون بوده است. بقایای فسیلی بدست آمده در این باره در اثبات این معنایند. انسان از این جنبه پدیداری تکاملی و تکامل یابنده است. قرآن این معنا را در آیه ای به آدمی تذکار می دهد. آنجا که می گوید: [بدانید که:] «پیشینۀ انسان دربردارندۀ روزگار بس درازی است که انسان بدان – هیچ نبوده و یا هیچ – در خور اعتنا نبوده است.» آری آیۀ نخست سورۀ دهر [یا سورۀ انسان] در این باره است. می گوید: «هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا؟»

    هنگامی که می گوییم انسان تکامل یافته است [بلا نسبت نگهبان و مجمع مصلحت و از این حرف ها] انسان از جنبۀ فیزیولوژیک برای مثال دُمبش افتاده است. از جنبۀ نورولوژیک به مرور دارای قابلیت “تصدیق – تکذیب عقلی” شده است. این شناسه ها را حیوانی که همزاد آدمی در خاستگاهش بوده هرگز نداشته است. آن “انسان” چشم و دهان و گوشش دارای پشتوانۀ عقلی نبوده است. این است که باری تعالی چند جا به کلامی – که خشونت بار است – در قرآن می گوید: آدمی اگر دین دارد اما شعور ندارد همتراز با “اورانگوتان” است. می گوید: «آدم اگر دین دارد اما شعور ندارد بدترین جنبنده در روی زمین است.» [از آن اورانگوتان هم بدتر است.] و توجه داشته باشیم که به رغم القائات فقه و فقیه و به رغم پنداری که «آبائُهُم» داشته اند و دارند واژۀ کافر به معنی آدمِ بی دین نیست. [که فقها به این دسیسه هزاران تن را تا کنون به قتل رسانده اند.] کافر در قرآن معنی اش آدم با دین ولی بی شعور است. می فرماید: الّذین کفروا بربّهم یعدلونَ. الّذین کارل مارکس یا انگلس ملعون نگفته است! ابوجهل و ابولهب را گفته است که هر دو خداپرستِ چند خدا و چندین خدا بوده اند.] می گوید: کافر کسی است که می گوید حکومت من و کارگزاران من [و این ابزار دوش سواری من] نُمایۀ حکومت خداوند بر انسان است. کسی است که می گوید: من خودم نُمایۀ عظیم خداوندم. [خدا خودش گفته که من جانشین اویم. الذین کفروا بربهم یعدلونَ.]

    گفتار دوم: دو پرسش ناشی از گذار از چند خدایی دینی به تک خدایی دینی
    از آن گاهی که در کلۀ انسان – انسانی که چند خدا بوده – جوانۀ تردید روئیده و انسان را این جا و آنجا پیامبران به تک خدایی خوانده اند سخن از دو پرسش به میان آمده است. یکی به روزگار محمد است که دیندارانِ مشرک و کافر به او می گویند: « عجیب نیست که از ما می خواهی این همه خدا را کنار نهیم و تک خدا شویم؟ أَجَعَلَ الآلِهَهَ إِلَٰهًا وَاحِدًا؟ ۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَی ءٌ عُجَابٌ» (سورۀ صاد آیۀ ۵) دیگری پرسشی کهن است که در ایران و در برابر گات های اشو زرتشت شکل گرفته؛ آن جا که مُغان ایرانی [روحانیون و کاهنان مقدم بر اشو زرتشت] دوئیت را هر آن به تک خدایی ترجیح می داده اند. شر به گمان آنان از شر و نه هرگز از خیر ناشی می شود. لذاست که به پندار آنان دوئیت هر آن به تک خدایی ترجیح دارد و شایسته است که خیر و شر هر یک خدای ویژۀ خود را داشته باشند.

    گفتار سوم: نمای کُلی از انذار پیامبران
    تصور کنید کسی – مرجعی یا مقامی – در مرحله ای از زندگی تکاملی بشر و پیش از مرحلۀ تصدیق-تکذیبِ عقلی به او گفته باشد: ۱) آدمی – در زندگی بیابان گردانۀ خود – برای آن که هر آن از گزند باد و بوران در امان باشد بایست دارای خیمه و خرگاه مقاوم باشد. ۲) اگر چنین کند جان سالم به در می برد و زندگی اش از هر گزندی در امان خواهد بود. ۳) اگر چنین نکند زندگی اش به خطر می افتد و دچار سرانجامی که سخت و سخت و سخت ناخوشایند است می گردد.

    ادامه در بخش ۲

  2. پیشوا بزرگ ص میگوید: پیروان ما وانسانها با زیاده روی و شهوات گرایی در اموری به گمراهی و فساد وارد
    میشوند.

    شهوت در جمع مال و ثروت ، و دزدی
    مقام ومنصب و وجه پرستی
    شهرت پرستی
    شهوت‌ و زیاده روی در سکس و
    از راه غیر فرهنگ عمومی و عرف

    پر خوری
    تنبلی
    راحتطلبی
    حسادت
    تکبر و خود بزرگ بینی
    و‌‌‌‌‌……

    لذا ، بسیار خلاصه است
    همین چند تا را مراعات و عمل کنیم ،
    خود کنترلی
    هدایت است.

    و نیاز به اینهمه قران را سیم جیم
    لازم نیست ،
    حدیث ها که اکثریت ،نظر شخصی است .
    آدم بیکار میرود دنبال اینها

    هدایت است

  3. اگر فرض کنیم که کفر به معنای پوشیدن حق است باید این عمل را در موردی بکار بریم که حق مسلمّی را دانسته و عمداٌ زیر پا بگذارند. آنچه حقوق بشر تلقّی می شود انکارش یکی از مصادیق کفر است و ربط وثیقی با صرف عقاید ندارد. شاید قتال را هم بتوان تعبیر به چالش دانست که لزوماٌ جنگی نخواهد بود. با این تأویل در برابر ارتداد نیز الزامی به استعمال آلات رزمی نیست. جناب دکتر سروش هم با ناقضین حقوق معروف بشر وارد مبارزه بی امان شده اند که تا نهایتش ادامه خواهد داشت.

  4. با سلام
    این سخن در ۲ فصل است. این که من آن را در ۳ بخش آورده ام به سبب دراز بودن آن است. چهار گفتار آغازین من شرح مقدماتی نکاتی است که در پایان آورده ام.
    گفتار اول: انسان پدیداری تکاملی و تکامل یابنده است.
    آدمی از جنبۀ فیزیولوژیک و نیز نورولوژیک دارای بنیاد مشترک با حیوانات است. تحقیقات بیانگر این معنایند که آدمی در پیشینۀ پیدایش خود – در روزگار چند میلیون سال پیش – همزاد با گونه ای از میمون بوده است. بقایای فسیلی بدست آمده در این باره در اثبات این معنایند. انسان از این جنبه پدیداری تکاملی و تکامل یابنده است. قرآن این معنا را در آیه ای به آدمی تذکار می دهد. آنجا که می گوید: [بدانید که:] «پیشینۀ انسان دربردارندۀ روزگار بس درازی است که انسان بدان – هیچ بوده و یا هیچ – در خور اعتنا نبوده است.» آری آیۀ اول سورۀ دهر [یا سورۀ انسان] در این باره است. می گوید: «هَلْ أَتَىٰ عَلَى الْإِنْسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُنْ شَیْئًا مَذْکُورًا؟»

    هنگامی که می گوییم انسان تکامل یافته است [بلا نسبت نگهبان و مجمع مصلحت و از این حرف ها] انسان از جنبۀ فیزیولوژیک برای مثال دُمبش افتاده است. از جنبۀ نورولوژیک به مرور دارای قابلیت “تصدیق – تکذیب عقلی” شده است. این شناسه ها را حیوانی که همزاد آدمی در خاستگاهش بوده هرگز نداشته است. آن “انسان” چشم و دهان و گوشش دارای پشتوانۀ عقلی نبوده است. این است که باری تعالی چند جا به کلامی – که خشونت بار است – در قرآن می گوید: آدمی اگر دین دارد اما شعور ندارد هم تراز با “اورانگوتان” است. می گوید: «آدم اگر دین دارد اما شعور ندارد بدترین جنبنده در روی زمین است.» [از آن اورانگوتان هم بدتر است.] و توجه داشته باشیم که به رغم القائات فقه و فقیه و به رغم پنداری که «آبائُهُم» داشته اند و دارند واژۀ کافر به معنی آدمِ بی دین نیست. [که فقها به این دسیسه هزاران تن را تا کنون به قتل رسانده اند.] کافر در قرآن معنی اش آدم با دین ولی بی شعور است. می فرماید: الّذین کفروا بربّهم یعدلونَ. الّذین کارل مارکس یا انگلس ملعون نگفته است! ابوجهل و ابولهب را گفته است که هر دو خداپرستِ چند خدا و چندین خدا بوده اند.] می گوید: کافر کسی است که می گوید حکومت من و کارگزاران من [و این ابزار دوش سواری من] نُمایۀ حکومت خداوند بر انسان است. کسی است که می گوید: من خودم نُمایۀ عظیم خداوندم. [خدا خودش گفته که من جانشین اویم. الذین کفروا بربهم یعدلونَ.]

    گفتار دوم: دو پرسش ناشی از گذار از چند خدایی دینی به تک خدایی دینی
    از آن گاهی که در کلۀ انسان – انسانی که چند خدا بوده – جوانۀ تردید روئیده و انسان را این جا و آنجا پیامبران به تک خدایی خوانده اند سخن از دو پرسش به میان آمده است. یکی به روزگار محمد است که دیندارانِ مشرک و کافر به او می گویند: « عجیب نیست که از ما می خواهی این همه خدا را کنار نهیم و تک خدا شویم؟ أَجَعَلَ الآلِهَهَ إِلَٰهًا وَاحِدًا؟ ۖ إِنَّ هَٰذَا لَشَی ءٌ عُجَابٌ» (سورۀ صاد آیۀ ۵) دیگری پرسشی کهن است که در ایران و در برابر گات های اشو زرتشت شکل گرفته؛ آن جا که مُغان ایرانی [روحانیون و کاهنان مقدم بر اشو زرتشت] دوئیت را هر آن به تک خدایی ترجیح می داده اند. شر به گمان آنان از شر و نه هرگز از خیر ناشی می شود. لذاست که به پندار آنان دوئیت هر آن به تک خدایی ترجیح دارد و شایسته است که خیر و شر هر یک خدای ویژۀ خود را داشته باشند.

    گفتار سوم: نمای کُلی از انذار پیامبران
    تصور کنید کسی – مرجعی یا مقامی – در مرحله ای از زندگی تکاملی بشر و پیش از مرحلۀ تصدیق-تکذیبِ عقلی به او گفته باشد: ۱) آدمی – در زندگی بیابان گردانۀ خود – برای آن که هر آن از گزند باد و بوران در امان باشد بایست دارای خیمه و خرگاه مقاوم باشد. ۲) اگر چنین کند جان سالم به در می برد و زندگی اش از هر گزندی در امان خواهد بود. ۳) اگر چنین نکند زندگی اش به خطر می افتد و دچار سرانجامی که سخت و سخت و سخت ناخوشایند است می گردد.

    ادامه در بخش ۲

  5. بخش دوم
    گفتار چهارم: نسبت مراحل دینی با جنبۀ نورولوژیک زندگی آدمیان
    یکی از تفاوت های بنیادین میان تورات و قرآن در گزارۀ «الذین یؤمِنونَ بالغَیب» است. یعنی «باورمند بودن به آنچه که از دیدها پنهان است.»
    خدای تورات عیان و بر اساس شناسه های عینی ای که دارد دیدنی و هر آن محسوس است. روزها پوشیده در ابری متراکم پیشاپیش قوم در راه است و قوم را هدایت می کند. و شب ها نوری است که به راه قوم می تابد و جنبۀ راهگشا و راهنما دارد و این چنین سبب می شود که قوم به راه گمراهی نیفتد. موسی نیز خودش خواستار آن بود که خدا را ببیند. [و خدا باری نمودی از خودش را در کوه به او نمایاند.] این معانیِ کانونی در این گونه فرازهای دینی [و خدا] در قرآن نهان و از جنس غیب است. هدایت در قرآن اگرچه که دارای جنبۀ قویاً تصویری است مفادش اما جنبۀ مفهومی و انتزاعی دارد. قوم در تورات در کوچ خود از صحرای خشک و بی ثمر می گذرد تا به سرزمین موعود که باغ بهشت تورات است برسد. این فراز نیز در قران در معنای دوزخ و بهشت به بیان در آمده و تصویری دربردارندۀ مفاد مفهومی و انتزاعی ست. پروسۀ باور به عیان و نهان در واقع شرح زندگانی بشر بر اساس مراحل تکامل نورولوژیک مغز اوست. بشر آن جا که سعادتش را در پیگیری امر نهان می جوید در مقایسه با بشر در مقطعی که سعادتش را در پیگیری امر عیان می جوید در مرحلۀ پیشرفته تری از مراحل تکامل نورولوژیک است. مثالش را خودتان در گفتگوی روزمرّه تان با این و آن تجربه می کنید. با بزرگسال به زبان معطوف به نهان و با کودک به زبان معطوف به عیان سخن می گویید. به بچه نمی گویید اگر نخوابی رفوزه می شوی! این را به کسی می گویید که از پیش می دانید او رفوزگی را عین بدبختی و خانه خرابی می داند و از آن در بیم و هراس است. و در یک معنای کلی میان جوامع دینی که تندیس پرست و امام پرست و زیارتی اند و خدایانشان محسوس و ملموس و دست و رو مالیدنی و بوسیدنی است و مردمی که از برای خدایان خود نذر و قربانی می کنند و خدایانشان را نمونۀ گنده تر از خودشان می انگارند از یک سو و جوامعی که دین نزد مردم در این جوامع دارای تصاویر خیال است و مردم هر آن دارای آرمان ها و آمال های دراز اندیش و دور از دید و اما در رسیدنی اند از سوی دیگر فرق کیفی وجود دارد. این فرق جنبۀ نورولوژیک دارد. اولی دینش دین انسان در مرحله ای است که مغزش تصوّرساز در معنای به سامان نیست. انسانی که مغزش درک آنی از تصاویر دارد. [به سان مغز گوسفند که تصویر آنی از گرگ در ذهن خود دارد و با دیدنش می ترسد و می رمد.] مغزی که توانمند به آن نیست که از مرحلۀ تصویر به تصوّری که نادیدنی اما در رسیدنی و در عین حال به سامان است برسد. و هم ازیراست که در تورات واژۀ “عقل” هیچ نیامده است. و عقل اما در قرآن اساس دین است. قرآن در نکوهش آدمی هرگز نمی گوید: چرا دین نداری؟ چرا بت پرستی؟ چرا عبادت نمی کنی؟ بلکه می گوید: چرا عقل نداری؟ مگر ابلهی؟ «أفَلا تَعقِلونَ؟»
    و من این جا سخت حیفم می آید که این قطعۀ سهراب سپهری را این جا نیاورم که می گوید: «و به آنان گفتم: هر که در حافظه چوب ببیند باغی – صورتش در وزش بیشه شور ابدی خواهد ماند.» و این پیام همه پیامبران ابراهیمی در تاریخ ادیان است. و نیز حیفم می آید که این مصرع شیخ سعدی را این جا نیاورم که می گوید: «یا محرقتی بنار خدٌّ – من جمرتها السراج تقبس!»

    فصل دوم
    آقای سروش این جا در پایان گفتار خود صلاح فقه و فقیه را در نکاتی که درج کرده اند لحاظ کرده اند. و در آغاز گفتار خود به دعوی اصلی شان پرداخته اند که می گوید: محمد اسلام را به ضرب و زور شمشیر و خشونت و تهدید به شکنجۀ اُخروی به کلۀ مسلمین فرو کرده است.

    من این جا بر اساس ۴ گفتاری که از پیش آوردم فقیه را در تاریخ ایران کسی می دانم که در ارتباط با گفتار سوم به پرسش هایی در بارۀ خیمه و خرگاه می پردازد. من چند نمونه از این پرسش ها را این جا می آورم. فقیه می پرسد: (۱) مراد از خیمه و خرگاه چیست؟ آیا چادر است؟ (۲) خرش را از کجا بیاوریم؟ چادرش چه رنگی باشد؟ (۳) جنسش چه باشد؟ (۴) میخش را از کجا بیاوریم؟ (۵) امام چندم آن را بکوبد؟ (۶) دیرک و تیرک هم می خواهد؟ (۷) بلندی اش چند گز باشد؟ (۸) ریسمانش چند گز باشد؟ (۹) بالای تپه باشد یا در جای مسطح باشد؟ (۱۰) این چادر چند نفره باشد؟
    ادامه در بخش ۳

  6. بخش سوم
    قرآن در این باره [و در بارۀ فقه] می گوید: این دیندارِ بی شعور [یعنی کافر] بر این گمان است که خدا بز و شتر از نوع بحیره و سائبه و وصیله یا حام دارد. بر این اساس برای خودش دستگاه حلال و حرام ساخته و آن را – به افترا – به خدا نسبت می دهد. خاستگاه این قبیل رفتار [و پذیرش آن نزد آدمیان] بی شعوری آدمیان است. « مَا جَعَلَ اللَّهُ مِنْ بَحِیرَهٍ وَلَا سَائِبَهٍ وَلَا وَصِیلَهٍ وَلَا حَامٍ وَلَکِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَأَکْثَرُهُمْ لَا یَعْقِلُونَ. (سورۀ مائده آیۀ ۱۰۳)

    و من بر این اساس صلاحدید فقه را در ایران در بقایش نمی دانم. خاستگاه فقه به استناد همین آیه در روزگاران گذشته در ایران کم عقلی و یا بی عقلی ما ایرانیان بوده است. بشر اگر برخوردار از دستگاه تصدیق – تکذیبِ عقلی [چه در کلۀ خودش چه در جامعه اش] باشد دیگر هیچ نیاز به فقه و یا شرع ندارد. و مراد از دین هرگز فقهی یا شرعی کردن زندگانی بشر نیست و نه بوده است. فقه آفت ادیان نزد همه ادیان است.

    و اما گفتار در این باره که تصاویر مندرج در قرآن در بارۀ دوزخ سخت هراس انگیز و زجر آور است؛
    آقای سروش در این باره هر بار شرحی تازه و پرسشی تازه را در میان می نهند. گفتار دوم من در پیشگفتارم ناظر به این معناست. تک خدایان گات باور در برخورد با مُغانی که دو اندیش بوده اند هر آن کوشیده اند در شرح خاستگاه شر چیزی موجه بگویند. مغ گفته اگر خدا خیر بشر را می خواهد زلزله برای چیست؟ تک خدای گات باور آنگاه چیزی گفته است. مغ گفته اگر خدا خیر بشر را می خواهد نوزاد معلول دیگر چیست؟ تک خدای گات باور آنگاه چیزی گفته است. مغ گفته اگر خدا خیر بشر را می خواهد طاعون [یا آخوند و فقیه] برای چیست؟ تک خدای گات باور آنگاه چیزی گفته است. مغ گفته اگر خدا … تک خدای گات باور آنگاه … و الی آخر. باید توجه داشت که این گونه پرسش و پاسخ های چرخشی حکایت از نادرستی پرسش دارند. ترس در معنای علمی تنها بر اساس وضعیت جامعه شناختی و روانشناختی جامعه و مرحلۀ تکاملی آن به لحاظ نورولوژیک قابل طرح و بررسی است. [همین طور عرفان و یا صوفیگری] این که آقای سروش از چه تصاویری به هراس می افتند و یا چه تصاویری خوشایندشان است گزارش از روانشناختی خود ایشان به دست می دهد؛ نه هیچ چیز دیگر. گزارش در تاریخ اسلام در این باره که به ما بگوید عرب شبه جزیره از تصاویر [شکنج بار] دوزخ به هراس می افتاده و یا از تصاویر بهشت به ویژه آنجا که سخن از حوریان بهشتی در میان است به شعف می آمده و پس بنابراین به دین اسلام می گرویده جایی و در هیچ کتابی نیامده است. آن ذره که در تاریخ اسلام و در روزگار پیامبر و اساساً در روزگاران گذشته نزد بشر هرگز در حساب نیامده این است. ترس و وحشت شخص پیامبر در این باره به گواه تاریخ چشمگیرتر از همه مسلمین بوده است. در ضمن نمونه این تصاویر در کتاب “ارداویراف‌نامه” که گزارش یک موبد زرتشی است نیز آمده است؛ بی آن که مستند به هیچ اوستایی باشد. بود و باش روانشناختی و جامعه شناختی و نورولوژیک جامعه است که موضوع اصلی چنین گزارشاتی است؛ نه چگونگی دین.

    و من در پایان حدیثی می آورم که هیچ نمیدانم قطعی یا متواتر است؛ ولی تردید ندارم که بیانگر کردار و گفتار شخص پیامبر است.
    بخارایی می نویسد: ابن عباس [که خانواده اش مقام سقایه و آب رسانی هنگام حج را داشت] گفته است که باری پیامبر نزد سقایه ما آمد و آب خواست. من خواستم که به او آب زمزم بدهم. به برادرم فضل گفتم برو از مادرم آب [خوب] بگیر و برای پیامبر بیاور. پیامبر گفت: [نه نه] من از همین ظرف که از آن آب به دیگران می دهی آب می خواهم. گفتم پیامبرا این آب کیفیت خوبی ندارد و دست این و آن به آن خورده است. گفت: نه! من از همین ظرف که از آن آب به دیگران می دهی آب می خواهم. به او کاسه ای آب دادم و خورد و سپس سر چاه زمزم رفت و آن جا از مادرم و از خانوادۀ ما که کار سقایی می کردند خیلی زیاد تشکر و قدردانی کرد. (بخارایی؛ ف ؛ ج ۲ ؛ حدیث ۱۶۳۵ ص ۲۷۰) آری! این پیامبر دینی است که به هیچ عنوان پذیرای تبعیض نیست. من برای پذیرش این معنا هرگز نیاز ندارم که فلان فقیه یا محدث آن را قطعی یا متواتر بداند یا نداند. این نیز بیانگر وضعیت روانشناختی، جامعه شناختی و نورولوژیک من است. قرآن می گوید: پیامبر مسئول کار و کردار خود است. تو نیز مسئول کار و کردار خودی. [قرآن می گوید: خدا هیچ ابلیسی را – که پیشوای همه گناهکاران است – مسئول کار و کردار هیچ کس نمی داند. آدمی خودش مسئول کار و کردار خود است. سنجۀ داوری اساس نظری کار و کردار آدمیان نیست؛ کار و کردار آدمیان است.

    با احترام
    داود بهرنگ

  7. مبنای فهم آنچه بر انسان خطا کار خواهد رفت بر این نمونه بنا بشود یا نشود ؟

    وَمَنْ کَانَ فِی هَذِهِ أَعْمَى فَهُوَ فِی الْآخِرَهِ أَعْمَى وَأَضَلُّ سَبِیلًا ﴿۷۲﴾ اسراء

    تصور کنیم که در جسمی جدید که ظاهرا چشم داریم (با اعلام آیه فوق) ولی نمی بینیم قرار بگیریم درحالیکه قبلا بینا بودیم….چه حسی در ما ایجاد خواهد شد؟

    این نمونه نشان میدهد که شدت و ضعف انذار تصنعی نیست مجرمین (چسبندگان به دنیا و لذات مادی دنیای فعلی) جسمانیتی پیدا خواهند کرد که باب طبع (سهل است به زنجیر کشیدن میماند) انسان سالم نیست…حبس در کالبدی ناقص در دنیای مادی جدید (و شاید ضمن تکرار شدن وضعیت های مادی…مثلا خلق جدید پس از خلق قبلی…مانند تکرار خلق گیاهان این جهان) برای نفس آدمی احساسی بوجود می آورد دقیقا “شبیه” به آنچه در آیات مورد اشاره استاد بیان میشود…هر چند ما امروز به آنها گوش ندهیم و باور نکنیم…

    اینگونه نیست که خداوند به شدیدترین وجه توصیف نموده است در حالی که میشده است شدید نباشد… چرا که خداوند عذابی بیش از آنچه مجرمین مرتکب شده اند عذابی اعمال نمیکند…عذابی را که اعمال نخواهد شد چرا توصیف نماید ؟

    تا وقتی مجرمین در خلقت جدید قرار نگرفته اند این شبیه سازی ها برای تمام انسانها “ترساندن” محسوب میشود…تا در قیامت تاویل شوند…

    اینکه بیشتر گذشتگان این آیات را تمثیل نمیدانسته اند شاید بعلت یکی دانستن “متشابهات” و “ماتشابه منه” در سوره آل عمران بوده است…به هر علتی ما نباید این اشتباه را تکرار کنیم…

    البته که این مبحث با رویا دانستن وحی یکی نیست…با آن اشتباه بزرگتر فرق دارد….

  8. با سلام. به همۀ اشخاصی که اهلِ آرایش و بزک کردن اند و متون اهل سنّت را به چیزی نمیگیرند و همه را خروجی مدرسۀ خلفا و مکتب سقیفه و محصولات کارخانه‌های اموی و عبّاسی می‌شمارند و منکرِ وجودِ حکمِ قتلِ مرتد و مخالفند، باید یادآور شد که با شواهد تاریخی در کتب خود چه میکنید.
    فی المثل قتل فارس بن حاتم که به فسادانگیزی میپرداخت و امام عسکری(ع) فرمودند این شخص به قتل رسانیده شود. دستور ایشان بوسیلۀ یکی از شیعیان ایشان انجام شد و فارِس به قتل رسید. قاتلِ فارِس تا زمان وفاتش از امام عسکری(ع) مستمری دریافت میکرد. یا دستور امام جواد(ع) به ترورِ دو تن شیّاد که خود را از وابستگان آن حضرت معرفی میکردند و با این حیله، گروهی را دور خود جمع نموده و به اختلاس اموال امام میپرداختند(تفصیل هر دو ماجرا را میتوانید در کتابِ مکتب در فرایند تکامل پی بگیرید).
    واقع اینست که دو گرایش و جریان عمده از پیامبر(ع) و تعالیمِ ایشان منشعب شد و هر گرایش، نمایندۀ بخشی از میراث ایشان اند(چنانکه هابیل و قابیل میراث برِ آدم(ع) بودند). یک گرایش، اولویتِ عرفانی و باطنی داشت و به دنبال گسترش عرفانی تعالیم اسلام بود. امّا گرایش دیگر به دنبال گسترش هویّتی اسلام بود، و بر مسآلۀ جهاد پافشاری بسیار میکرد و بدان اولویت می بخشید. ردّ این دو جریان را میتوان بعنوان مثال در مورد «اذان» دنبال کرد، که چگونه هر گروه سعی میکند که میراثِ پیامبر(ع) را مصادره به مطلوب کند. جناب عُمَر عبارت «حیّ الی خیر العمل» را از اذان برداشت، با این توجیه که این عبارت، مسلمانان را برای رفتن به جهاد، سست میکند. از طرف دیگر، شیعیان(غالیانِ شیعه مانند مفوّضه)، شهادتِ ثالثه یعنی عبارتِ «اشهد انّ علیّاً ولی الله» را به اذان افزودند، که از گرایشات و تمایلات عقیدتی آنان پرده بر میدارد. این دو جریان در ماجرای جانشینی پیامبر(ع) با هم برخورد و تقابل داشته اند و اختلافاتشان هویدا میشود و رویاروی هم صف آرایی میکنند. هر کدام از این دو جریان، ضعف و قوّت و افراط و تفریط و سیرِ تاریخی خود را داشته اند و گاهی به هم نزدیک شده اند و از مبانیِ هم بهره گرفته اند و گاهی هم با یکدیگر زاویۀ بسیار پیدا کرده اند.
    اینکه هر کدام از این دو جریان، دیگری را انکار میکند و آن را جریانِ قابیلی و انحرافی فرض میکند، شرطِ تحقیقِ علمی نیست. صداقت و شجاعتِ علمی اقتضا میکند که هر دویِ آنها را به رسمیّت بشناسیم و هر کدام از این دو را تفسیری از اسلام محمّدی بدانیم، و در جهتِ اصلاح و غربالگری هر دو تفسیر(و نه انکار آنها) تلاش کنیم.

  9. با سلام. جناب سروش گمان میکنم که شما اگاهید که مشکل آصلی نه شمأید و نه نوشته‌های شما. مشکل این است که جعبه پاندورا باز شده و ما مردم پس از سال‌ها شروع به سوال کرده ایم. پدران ما همیشه به مسلمانی خود افتخار میکردند. کلمه “نا مسلمون” در فرهنگ اکثر ما توهین و فحش به حساب میامد. اما ما مردم داریم میفهمیم که آنچه داشتیم، انسانیت بود و نه اسلامیت. اسلامیت را امام، جمهوری اسلامی و دأعش به ما نشان دادند. اما هنوز هستند افرادی که بدنبال بزک کردن این دیوو هستند. آیه پشت آیه و حدیث پشت حدیث و صد کامیون فهرست از آن شیخ و از این شیخ. و چون به عربی است پس حتما درست است و علمی.

    1. جناب علی سون، مردم شما را باور خواهند کرد، و یا حد اقل به شما توجه خواهند کرد اگر فقط یک بار جنابعالی کامنت معنی داری نوشته باشید و یا – مطابق فرمایشتان – یک پرسش قابل توجه مطرح کرده باشید. شما ترجیح میدهید به جای درگیری جدی ذهنی و روشنفکرانه شعار بدهید و بیانیه صادر بفرمائید و دیگران را نصیحت کنید یا انذار بفرمائید. حسی به من میگوید که جنابعالی سابقاً آخوند بوده اید و از این شغل استعفا داده اید ولی خصلت های آن را حفظ کرده اید. و این اصلاً کار نمیکند و راهگشا نیست. مثل یک ترول مبتدی عمل میکنید و این اصلاً مفید نیست. حرف جدی بزنید.

  10. حدیت امرت در منایع شیعی مانند بحارالانوار هم آمده است
    ” عیون أخبار الرضا (ع): باسناد التمیمی، عن الرضا، عن آبائه، عن علی علیهم السلام قال: قال النبی صلى الله علیه وآله أمرت ان أقاتل الناس حتى یقولوا لا إله إلا الله، فإذا قالوها فقد حرم علی دماؤهم وأموالهم.
    تبیین: روت العامه هذا الخبر بطرق مختلفه (۱) وزیاده ونقصان فی الألفاظ فمنها ما رووه عن أبی هریره قال: قال رسول الله صلى الله علیه وآله: أمرت أن أقاتل الناس حتى یقولوا لا إله إلا الله، فإذا قالوا: لا إله إلا الله، عصموا منی دماءهم وأموالهم إلا بحقها وحسابهم على الله، وقال الحسین بن مسعود فی شرح السنه: حتى یقولوا لا إله إلا الله، أراد به عبده الأوثان دون أهل الکتاب، لأنهم یقولون لا إله إلا الله ثم لا یرفع عنهم السیف حتى یقروا بنبوه محمد صلى الله علیه وآله أو یعطوا الجزیه،”

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »