مرگ آیت‌الله خامنه‌ای؛ تکرار یک شایعه

زیتون ـ یلدا امیری: می‌گویند هیتلر گفته است که دروغ را باید آن‌قدر تکرار کرد تا به حقیقت تبدیل شود. بعضی‌ها هم باور دارند که حقیقت همان دروغی است که خیلی تکرار شده است. هر چه هست سال‌هاست  برخی از مخالفان رهبر جمهوری اسلامی هر از گاهی شایعه‌ای را تکرار می‌کنند، شاید به امید این‌که حقیقت یابد؛ شایعه‌ای که چه‌بسا گاه هدفمند از سوی کسانی طراحی می‌شود که  هدفی کاملا متفاوت را دنبال می‌کنند.

این روزها هم دوباره شایعاتی در مورد حال وخیم و پس از آن مرگ آیت‌الله خامنه‌ای در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. خبری که هر چند بی‌سابقه نیست و پیش از این هم یکی دو بار شایعه آن منتشر شده بود، اما این بار به نظر می‌آید هم از سوی کسانی که امیدوارند درست باشد و هم کسانی که اصرار دارند تکذیب شود، جدی‌‌تر گرفته شده. سه روز پیش برای نخستین بار نشریه آمریکایی نیوزویک خبری را به نقل از یک خبرنگار ایرانی از وخامت حال رهبر جمهوری اسلامی منتشر کرد و در ادامه خبر در شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان با استقبال و واکنش زیادی مواجه شد.

خبر نیوزویک از کجا آمده بود؟

نیوزویک به نقل روزنامه‌نگاری ایرانی به نام محمد اهوازی این خبر را منتشر کرد، در خبر آمده است که آیت‌الله خامنه‌ای اختیارات خود را به فرزندش منتقل کرده است زیرا نگرانی‌ها در مورد سلامتی او افزایش یافته است و کشور با مشکلات فزاینده‌ای با اسرائیل و ایالات متحده روبرو است. به نوشته نیوزویک، اهوازی این خبر را در توییترش به زبان عربی منتشر کرده است.

اهوازی همچنین نوشته است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران قرار بود روز جمعه (۱۴ آذر) با رهبر ایران دیدار کند اما این دیدار به دلیل وخامت حال آیت‌الله خامنه‌ای لغو شده است.

اهوازی گفته که علت بیماری رهبر جمهوری اسلامی معلوم نیست اما پیش‌بینی کرده که علت آن سرطان پروستاتی است که سال‌هاست با ان دست به گریبان است. البته نیوزویک تاکید کرده که به طور مستقل نمی‌تواند ادعاهای اهوازی را تایید کند.

به نوشته این نشریه، اهوازی که در توییتر به طور گسترده دنبال می‌شود در اوایل سال جاری کمک کرد که میزان شیوع کرونا در ایران آشکار شود در حالی که مقامات سعی در کم اهمیت نشان دادن آن داشتند.

چه کسانی در مورد وخامت حال آیت‌الله خامنه‌ای گفتند

به گزارش خبرگزاری آناتولی، ایدی کوهن، خبرنگار و تحلیل‌گر اسرائیلی نیز در توییتی نوشته است که: «حال جسمی خامنه‌ای وخیم است و برخی خبرها حاکی از آن است که او در کما به سر می‌برد.»

این خبر در اورشلیم پست نیز منتشر شد که رهبر جمهوری اسلامی به دلیل وضعیت سلامتی خود، قدرت را به فرزندش، مجتبی خامنه‌ای، واگذار کرده است.

مجتبی خامنه‌ای، ۵۱ ساله منصب سیاسی ندارد و گفته می‌شود که در قم به تدریس درس خارج فقه مشغول است.

مجتبی خامنه‌ای، ۵۱ ساله منصب سیاسی ندارد و گفته می‌شود که در قم به تدریس درس خارج فقه مشغول است.

اما شاید بتوان نشانه‌هایی که حاکی از عدم سلامت کامل آیت‌الله خامنه‌ای باشد را در سخنرانی روز ۱۳ آبان وی، یعنی آخرین باری که در یک تریبون عمومی ظاهر شد یافت. رهبر جمهوری اسلامی در این سخنرانی مشخصا بریده بریده و کمی با لکنت سخن می‌گفت و تسلط همیشگی را بر سخنانش نداشت، تغییراتی نیز در تن صدا و چهره رهبر جمهوری اسلامی مشاهده می‌شد. این موضوع در همان زمان هم دستمایه گمانه‌زنی‌هایی درباره تشدید بیماری او شد.

زیرنویس شبکه خبر و تکذیب حال نامساعد

صبح روز دوشنبه ۱۷ آذر انتشار تصویری از خبری در زیرنویس شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی به گمانه‌زنی‌ها دامن زد؛ «جلسه فوری هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در حال برگزاری است.» خبری که توسط هیچ یک از خبرگزاری‌ها منتشر نشد و صدا و سیما نیز آن را تکذیب کرد و گفته شد که تصویر هم جعلی است؛ اما تشکیل جلسه فوری هیئت رئیسه خبرگان می‌توانست این  شایعه را تقویت کند که خبرگان در حال رایزنی در مورد رهبر آینده هستند.

به گزارش آفتاب، شبکه خبر هم اعلام کرد: امروز تصویری ساختگی از زیرنویس شبکه خبر با موضوع جلسه مجلس خبرگان رهبری در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی دست به دست می‌شود. این تصویر جعلی است و خبر آن تکذیب می‌شود.

اما دامنه این اخبار آنچنان بالا گرفت که مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس و معاون کنونی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر جمهوری اسلامی، در توییتر خود به این موضوع پرداخته و ضمن تکذیب آن نوشت: به کوری چشم دشمنان و به فضل الهی و با دعای خیر ارادتمندان، حضرت آقا سلامت و با نشاط به انجام برنامه‌های خود طبق روال مشغول هستند.

شایعاتی که هر از گاهی سر بر می‌آورند

شایعات در مورد بیماری و حتی مرگ رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته بارها مطرح شده است. با توجه به اینکه او ۸۱ ساله و دچار سرطان پروستات است این  شایعات باور پذیر می‌نماید.

آیت‌الله خامنه‌ای در شهریورماه ۱۳۹۳ برای جراحی پروستات در بیمارستان بقیه‌الله تهران بستری شد و در آن زمان در اتفاقی نادر اخبار مربوط به این بیماری و جراحی انجام شده به رسانه‌های رسمی و صداوسیمای جمهوری اسلامی راه یافت.

پیش از آن در دی ماه سال ۱۳۸۵ نیز  یک بار دیگر خبر مرگ آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد و محمد جواد ظریف که در آن زمان نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد بود این خبر را تکذیب کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای در شهریورماه ۱۳۹۳ برای جراحی پروستات در بیمارستان بقیه‌الله تهران بستری شد و در آن زمان در اتفاقی نادر اخبار مربوط به این بیماری و جراحی انجام شده به رسانه‌های رسمی و صداوسیمای جمهوری اسلامی راه یافت.

سال‌ها پیش، مایکل لدین، تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر بنیاد برای دفاع از دمکراسی‌ها خبر مرگ آیت الله خامنه‌ای را منتشر کرد، یک بار نیز روزنامه گاردین گزارشی در مورد مرگ او نوشت.

انتشار پیام ویدئویی آیت‌الله خامنه‌ای در اسفند ماه ۱۳۹۸ درباره بحران کرونا، موج تازه‌ای از گمانه‌زنی‌ها درباره وضع سلامتی رهبر جمهوری اسلامی را دامن زد.

رهبری که مردم شعار آرزوی مرگ او را سر دادند

به غیر از نشانه‌ها و اخبار  غیررسمی مدت‌هاست که لااقل بخشی از مردم ایران آرزوی مرگ رهبر جمهوری اسلامی را دارند، در سال ۱۳۸۸ به دنبال اعتراضات نسبت به نتیجه انتخابات و حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از محمود احمدی نژاد بود که بخشی از مردم ایران در خیابان‌ها شعار «مرگ بر خامنه ای» سر دادند در همان روزها مردمی که به این نتیجه رسیده بودند که رهبر جمهوری اسلامی در حال زمینه چینی برای جانشینی فرزند خود است، آرزوی مرگ مجتبی خامنه ای را نیز کردند و شعار دادند؛ «مجتبی بمیری- رهبری رو نبینی».

اما شعارهای از این دست در دی ماه ۱۳۹۶ و آبان ماه ۱۳۹۸ نیز تکرار شد.

به نظر می‌رسد بخش بزرگی از مردم ایران شخص آیت‌الله خامنه‌ای را مسئول مشکلات و وضعیت نابسامان ایران می‌دانند. رهبر جمهوری اسلامی با ایجاد حاکمیتی دوگانه بخشی از کشور را به دولت‌ها واگذار می‌کند و بخش بزرگتری را در اختیار نظامیان و در واقع سپاه پاسداران قرار داده است و با تسلط بر این شکاف کنترل همه چیز را در دست گرفته است. کشوری بدون شفافیت در اقتصاد و سیاست، قطعا محل مناسبی برای ظهور دیکتاتوری است که حقوق بشر را هم زیرپا می‌گذارد.

هنوز هیچ خبر مستندی در مورد وضعیت سلامتی علی خامنه‌ای منتشر نشده است. اما هرگونه تغییر در سلامت او احتمالا می‌تواند باعث تغییراتی گسترده و عمیق در مناسبات درونی جمهوری اسلامی شود و مسئله جانشینی را برجسته کند، شکاف‌های سیاسی را عمیق‌تر کند و حتی بر رفتار و مناسبات قدرت‌های خارجی تاثیر مستقیم بگذارد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

6 پاسخ

  1. هرج و مرج
    در آرامش کارها ،عقلانیتر انجام میشودو فرصت طلبان ،و ماجراجویان
    وارد نمیشوند.

    برعکس باید امید داشت که رهبر
    به واقعیات دست پیدا کند و
    قدرت را به ملت واگذار کند.
    ایران افراد پاک زیادی دارد .
    که همچون علی ع
    سکوت و خانه نشین اند
    انتخابات سالم و عادلانه،
    شرکت پیروزی کشور و ملت است

    رهبر خیلی زیاد سانسور میشود.
    و این اولین و بزرگترین مشگل است.

  2. من هم مثل عده کثیری از هم وطنانم از مرگ خامنه هی اهریمن خوشحال میشوم اما در ایران متاسفانه اخوند هایی مثل خامنه ای و یزدی زیاد هستند و بد تر از انها افرادی هستند که هنوز از اینها پشتیبانی میکنند .

  3. رندگی و مرگ دست خداست او خودش اگر بخواهد هر کسی را در هر حالتی و پست و مقامی که باشد در لحظه معین میبرد. رحلت حضرت امام خمینی رض علیه بنابود به آرزوی خیلی از سران مرتجع و کشورهای متخاصم مخصوصا امریکا ختم انقلاب باشد تازه شد موتور انقلاب .شما بروید آمار بگیرید ببینید از میلیاردها میلیارد انسان تا کنون کدامشان زنده مانده اند خود شما که این مقاله را نوشتید معلوم نیست آیا عمرتان به مقاله بعدی کفاف میدهد یا نه. اگر انقلاب اسلامی را خدا کمک کرد تا ایجاد شود خود او هم حفظش میکند و اگر مردم انقلاب کردند بایستی خودشان آنرا حفظ کنند. ولی همه میدانیم که اسلام متعلق به خداست و با سرعتی شگقت آور در حال پیشرفت . بروید یک فکر برای دنیای پس از مرگتان بکنید که آنجا ترازوهایشان از اتم سبکتر را وزن کشی میکند .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »