هم‌زمان با آغاز قرنطینه و تعطیلات

هجوم به منزل شهروندان بهائی؛ بازداشت فعالان مدنی

زیتون– همزمان با آغاز «قرنطینه» در ایران تعدادی از فعالان مدنی و روزنامه نگاران بازداشت شدند.

در حالی که به دلیل بالا رفتن نرخ شیوع ابتلا به ویروس کرونا در ایران مقررات منع عبور و مرور در برخی شهرهای ایران اجرا شده است٬ از صبح امروز (یک شنبه) ماموران امنیتی تعدادی از روزنامه نگاران و فعالان مدنی را بازداشت کرده و به منازل شهروندان بهایی هجوم برده‌اند.

هجوم به منازل شهروندان بهایی

صبح امروز به خانه بیش از ده نفر از شهروندان بهائی در شهرهای تهران، کرج، اصفهان و مازندان هجوم برده و لوازم شخصی، کامپیوتر و برخی کتب مذهبی آنها را توقیف کرده‌اند.

بر اساس این گزارش نیروهای امنیتی در ساعت ۷ صبح با حکم تفتیش بطور هماهنگ به خانه‌های تعدادی از بهاییان رفته و گذشته از دیگر لوازم شخصی حتی پول نقد موجود در منازل آن‌ها را نیز توقیف کردند.

مهدی محمودیان٬ فعال حقوق بشر٬ خبر داد که هما اعتمادی، شاهرخ طائف، ریاض سبحانی، عطاالله اشرفی، داریوش دیانی، بهادر متعارفی، پروین نامدار، فریبرز بهین آیین، احسان مکاری، الهام امیری، ناصر دلیلی، شهلا حکمت شعار و خسروشفیع زاده برخی دیگر از شهروندان بهایی هستندکه منازلشان مورد هجوم نیروهای امنیتی قرار گرفته و وسایلشان توقیف شده‌است.

در ماه‌های اخیر نقض حقوق شهروندان بهایی در ایران شدت گرفته است؛ از بازداشت تا محرومیت از تحصیل.

با اعلام نتیجه کنکور آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها، شماری از دانش‌آموزان بهائی گفته‌اند که به روال هر سال بار دیگر از ورود به دانشگاه منع شده‌اند. براساس گزارش‌ها دانش‌آموزان بهائی با مراجعه به سایت سازمان سنجش متوجه شدند در مقابل اسم‌شان عنوان «نقض پرونده» درج شده و «بدون هیچ توضیحی» آنها را از رقابت کنکور سراسری محروم کرده‌اند.

اگرچه حکومت ایران هیچ‌گاه رسما محرومیت بهاییان از حق تحصیل را تایید نکرده و در این سال‌ها تعداد انگشت‌شماری از بهاییان هم توانسته‌اند در دانشگاه درس بخوانند تا مدرکی باشد برای تأیید ادعای حکومت که هیچ‌کس به صرف بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم نیست، اما سند محرمانه‌ای که در سال ۱۹۹۱ در سفر گالین دوپل به ایران کشف شد نشان می‌دهد که سیاست رسمی رفتار با بهاییان در جمهوری اسلامی بر مبنای تلاش برای بستن راه ترقی و توسعه آنان است. از همین رو است که نه تنها آنها اجازه تحصیل ندارند، بلکه شماری از آنان هم که در دانشگاه بهایی درس می‌خوانند یا تدریس می‌کنند با پیگیری‌های قضایی مواجه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تبعیض سیستماتیک در وطن

بازداشت فعال مدنی

مهرداد گریوانی، فعال مدنی ساکن تهران٬ نیز ساعت سه صبح امروز بازداشت و به زندان اولین منتقل شد.

مهرداد گریوانی از جمله افرادی بود که در پی گردآوری مدارک مربوط به پرونده سعید طوسی پیشتر نیز بازداشت شده بود.

سعید طوسی٬ قاری مشهور قرآن پیشتر متهم شده بود که برخی از دانش آموزانش را مورد آزار جنسی قرار داده است. مهرداد گریوانی در پی انتشار این شایعه با شکایت سعید طوسی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

مهرداد گریوانی پیش‌تر به شعبه ۲ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه، احضار شده‌بود که پس از بررسی و صدور کیفرخواست، پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران ارجاع شد.

این فعال مدنی پیش از این در صفحه توییتر خود و پس از حضورش در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از اتهام «اجتماع و تبانی جهت انجام جرم بر ضد امنیت داخلی یا خارجی کشور» خبر داده‌بود.

رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از جمله وب سایت مشرق، در دی‌ماه ۱۳۹۵ با انتشار خبری در رابطه با «مهرداد گریوانی»، عنوان کرده‌بودند که «با برخی رسانه‌ها همکاری داشته است.»

هر چند این فعال مدنی و دانشجویی، چندی بعد با صدور تکذیبیه‌ای عنوان کرد: «با هیچ رسانه‌ای همکاری ندارد»، اما بازداشت این دانشجوی اهل قم در دستور کار نیروهای امنیتی سپاه قرار گرفت و در ۷ بهمن ۱۳۹۵ از سوی اطلاعات سپاه بازداشت و به بند دو-الف زندان اوین منتقل شد.

او روز ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ به بند ۲۴۱ زندان اوین انتقال یافت و پس از ۱۶۰ روز انفرادی در ۱۱ مرداد ۱۳۹۶، با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

این فعال مدنی همچنین پیشتر توسط قاضی صلوانی٬ رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب٬ محاکمه شده بود.

بازداشت روزنامه نگار

ویدا ربانی٬ روزنامه نگار٬ نیز امروز بازداشت شد.

امتداد خبر داد که ویدا ربانی روزنامه نگار و عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی صبح بازداشت شد. هنوز از دلایل بازداشت این روزنامه نگار اطلاعی دردست نیست.

هرچند بر اساس اخبار منتشر شده٬ این روزنامه نگار به اوین منتقل شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

هم‌زمان با آغاز قرنطینه و تعطیلات

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »