استیضاح ظریف منتفی شد

زیتون– علیرضا رحیمی٬ عضو هیئت رییسه مجلس٬ خبر از منتفی شدن استیضاح محمدجواد ظریف داد.

به گفته او به دلیل «کاهش امضاهای استیضاح وزیر امور خارجه» این موضوع منتفی شده است.

علیرضا رحیمی در این رابطه توضیح داد که با تلاش‌هایی که از جانب آقای ذنور و برخی دوستان دیگر صورت گرفت تعداد امضاهای استیضاح ظریف به ۹ فقره رسیده و در نتیجه موضوع منتفی خواهد بود.

این عضو هیئت رییسه مجلس ادامه داد که با توجه به اینکه انگیزه‌های استیضاح‌کنندگان یکدست نبوده و اتفاق نظر کامل وجود نداشت مرحله پس گرفتن امضاها نیز به همین ترتیب انجام شد و نمایندگان به دلایل مختلف امضای خود را پس گرفتند.

۲۱ آبان ماه امسال محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه٬ «فضاسازی‌ها» علیه لوایح مرتبط با پول‌شویی در ایران را به دلیل «منافع اقتصادی ده‌ها هزار میلیارد تومانی» برخی افراد دانست.

او در گفت‌وگویی با خبرآنلاین وقوع پولشویی گسترده در ایران را تایید کرده بود.

این اظهارات با انتقاد بسیاری در میان محافظه‌کاران روبه‌رو شد و آنها با ۲۴ امضا درخواست استیضاح ظریف را به هیئت رئیسه مجلس ارسال کردند.

پیشتر محمدجواد ابطحی، یکی از اعضای فراکسیون ولایی خبر داده بود که مجتبی ذوالنور از اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون «به دنبال پس گرفتن امضای استیضاح آقای ظریف است که تاکنون توانسته امضای چند نماینده را پس بگیرد.»

به گفته ابطحی: «موضع این فراکسیون استیضاح وزیر خارجه نیست و استیضاح وی در شرایط کنونی به صلاح نیست.»

ابطحی در حالی این ادعا را مطرح کرده که حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس طراح این استیضاح است.

با این حال علی نجفی خوشرودی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که استیضاح ظریف در این کمیسیون مطرح شده، گفت: «تقاضای تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی جهت پیگیری اظهارات وزیر امور خارجه در مورد پولشویی از طریق قوه قضاییه در جلسه امروز این کمیسیون بررسی می‌شود.»

به گفته او، «احتمال منتفی شدن استیضاح با توجه به این که تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند و تعدادی دیگر نیز می‌خواهند امضاهایشان را پس بگیرند، وجود دارند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »