????باز هم پای یک «سعید» در میان است

واکنش شبکه‌های اجتماعی به اتهاماتِ یک قاری؛

زیتون- انتشار گزارشی از شاکیان سعید طوسی، قاری قرآن، و مطرح شدن اتهام تجاوز جنسی او به شاگردانش، در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت.
محمد گندم‌نژاد طوسی معروف به سعید طوسی، قاری و آموزگار کلاس‌های قرآن با تمرکز بر آموزش نوجوانان است. سال ۸۹ پرونده‌ای برای او با شکایت نوجوانانی که مورد تجاوز قرار گرفته بودند، تشکیل شد. حداقل ۹ نوجوان از او به این اتهام شکایت کرده بودند. بر اساس اسنادی که از سوی «آمدنیوز» منتشر شد، با دستور «بیت رهبری» پرونده مسکوت ماند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی پس از انتشار این خبر، خیلی زود به آن واکنش نشان دادند. کاربران توییتر عموما با هشتگ #سعیدطوسی به اظهارنظر درباره این اتفاق پرداختد، گرچه کسانی معتقد بودند: «به هرکس بی هیچ مدرک نمیشه اتهام زد، بیایم جدا از طرفداری یه جریان طرفدار عدالت باشیم. مث یاشار سلطانی باشیم با مدرک حرف بزنیم»؛ با این حال چنین خبری به عقیده یکی از کاربران توییتر «جریان سعید طوسی اگه در مقیاس‌های خیلی کمتر از چیزی که گفته میشه واقعیت داشته باشه، لکه‌ی ننگیه که با آب زمزم و طه [کوثر] هم پاک نمیشه».

75154

رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار، در توییتی نوشت: «شهریور ۸۸ سعید طوسی قاری مطلوب نظام ربنا را خواند و از رادیو قران پخش کردند، میخواستن شجریان نظام تولید کنند، مایه ننگ شد». صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار دیگری بود که در چند توییت به مساله سعید طوسی پرداخت و از جمله نوشت: «اصلی‌ترین سند در مورد سعید طوسی تصویر قرار مجرمیت است. این سند آنقدر واضح است که باید پرسید بعد از آبان ۹۳ که قرار صادر شد، چرا طوسی به دادگاه نرفته؟» کوهیار گودرزی، فعال حقوق‌بشر درباره پرونده سعید طوسی این‌گونه اظهارنظر کرد: «بدترین بخش ماجرای سعید طوسی نامه جعفری دولت‌آبادی دادستان تهرانه که نوشته چون متهم از قاریان معروف کشوره[محبوب رهبر]مخالف تعقیبم. کثافتِ محض».

«کافه»  هم  ایهامِ مشهور حافظ را یادآوری کرده بود: «دیو بگریزد از آن قوم که قران خوانند».

سکوت رسانه‌ها درباره این خبر هم مورد توجه برخی از کاربران توییتر بود. «پهلوان» نوشت: «این قضیه تجاوز سعید طوسی اگر مال کلیسا بود الان هر ۸۰ میلیون ایرانی ازش خبر داشتن به لطف بی‌طرفی رسانه‌های حکومتی». «کیخون» هم به همین مساله اشاره کرد: «حالا شما از خوانندگان باوفاى فارس و تسنیم بپرس از آمار تک تک تجاوزها تو آمریکا با جزییات کامل از زمان کریستوف کلومب آگاهن، از سعید طوسی نه». این طعنه‌ها در شکل دیگری در این توییت تکرار شد: «قضیه سعید طوسی برای nامیم بار ثابت کرد که خون شهدا فقط به کنسرت و موسیقی و موی زنان حساسه ، نه به ستاندن داد مظلومان».

مسایل خانواده‌هایی که فرزندان خود را به کلاس‌های قرآن می‌فرستند،‌ از دیگر موارد مورد توجه کاربران بود. کاربری نوشت: «طفلی اون خانواده های مذهبی که بچه شونو میپرن دست همچین هیولایی که قاری قرآن بشه» و کاربر دیگری نیز چنین درباره این مساله اظهارنظر کرد: «خانواده‌های مذهبی ایران دلشون رو خوش میکنن که بچه‌شون نمیره کلاس ساز و آواز رقاص و مطرب بشه، میره کلاس قرآن، قاری بشه». کاربری به نام «داش لوتی» هم نوشت: «بدبخت پدر و مادرهایی که واسه اینکه بچشون حافظ قرآن بشه و سوره عنکبوت رو ازحفظ بخونه میفرستنش کلاس قرآن،نمیدونستن گوشت رو سپردن به سعید طوسی».

اشاره رسانه‌ها به حمایت دفتر آیت‌الله خامنه‌ای از طوسی و دستور او برای بسته شدن این پرونده نیز مورد توجه این کاربران بود. کاربران بسیاری عکس سعید طوسی و رهبر ایران را بازنشر کردند. یکی از کاربران توییتر نوشت: «فکر کن تو روز روشن به بچه‌ات که قاری برتر قرآن در جهانه تجاوز کنه استادش، شکایت کنی، پرونده رو بیت رهبری ببنده».

نوشته‌‌های طنزی با موضوع این پرونده و مخالفت با چنین طنزی از سوی برخی دیگر از کاربران، از جمله بحث‌های توییتر بود. گرچه به عقیده «سیزده»، از کاربران توییتر «جنبه بسیار تلخ ماجرا اینه که از هیچ‌کس غیر از نق‌زدن و جک ساختن مجازی کاری برنمیاد، قناعتی و سعید طوسی به ریش آغا وصلن، والسلام.» کاربری هم با اشاره به نام های «سعید عسگر، سعید امامی، سعید مرتضوی و سعید طوسی» نوشته است «در پرونده های مربوط به آقا همیشه پای یک سعید در میان است»

 

4633464578

 

حامیان سعید طوسی اما به جای عرصه ای عمومی همچون توییتر، به دفاع از او در کانال ها و گروه های تلگرامی پرداختند.

محمد نعیمی نامزد اصولگرای انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه گرگان در این مورد نوشت: «بعید نیست پروژهای شبیه قتل های زنجیره ای ( البته با روایت و قرائت ما یعنی اصولگرایان در جریان باشد)
ممکنه پشت پرده ارتباطاتی بین آمد نیوز و voa در جریان باشه و بخوان پیش دستی کنن و خودشان توسط تحریک افرادی دست به ترور بزنن و بندازن گردن نظام
در دوره اصلاحات پروژه نوارسازی ها رو دیدیم
.بعید نیست برای متشنج کردن جامعه در آستانه انتخابات دنبال فتنه گری علیه نظام باشند
بوهای خطرناکی استشمام میشه ظاهرا»

رضا فرزانه، فعال رسانه ای اصولگرا اما تحلیلی متفاوت داشت:
«ق ق (قوه قضاییه) باید پرچمدارش میشد و خیلی سریع بررسی میکرد و حکم میداد. تا کی باید ق ق (قوه قضاییه) این رفتار رو داشته باشه؟ خب سریع رسیدگی کنن و حکم رو اعلام کنن به خدا مردم بیشتر اعتماد میکنن به ق ق (قوه قضاییه) و نظام»

یکی از اعضای کانال «عشق رهبرم» در مورد این پرونده نوشت: «مشکل در خود قوه قضاییه است که چرا تا الان نتونسته پرونده اش رو جمع کنه.»
فقط بحران درست میکنن. از دست اینا بابت تعلل در رسیدگی به پرونده ها به کجا میشه شکایت کرد؟

کاربر دیگری در گروه تلگرامی «همسنگر» معتقد است که:« اینکه اقای طوسی کاری کرده و نکرده باید دستگاه قضا رسیدگی کنه
اینکه چرا پرونده معطل هست هم باید خفت دستگاه قضا را گرفت
خبرش قدیمیه و مربوط به خیلی قبله
منتهی این امنیتی های اعتدالی به خاطر غلط کاریه یه وزیر محترم دوباره خبر رو به روز کردند محل تامل است
ظاهرا در حال پختن سناریو بدل پرونده وزیر سابق بودند که اگر احیانا پرونده وی لو رفت، بالانس را در تقابل با رهبری تحت عنوان «قاری بیت» برقرار کنند.»

عباس طاهری، از چهره های رسانه ای نزدیک به دولت نهم و دهم نیز در کانال تلگرامی اش نوشت:« یک سوال اساسی که این روزها ذهنم را به خودش مشغول کرده است این است که چرا هر زمان اتفاقی در حوزه افشاگری علیه دولت افتاده است ناگهان هجمه ای عظیم به سمت نیروهای انقلابی _به حق یا به ناحق_ و به شیوه ای بسیار عجیب اتفاق افتاده است. ماجرای کنسرت ها، ماجرای یالثارات در مقابل فیش های نجومی… یا هجمه هایی مثل‏ شطرنج و فوتبال ایران کره و چک مداحان و این اخیرا ماجرای سعید طوسی هرکدام دقیقا همزمان با بحرانی علیه دولت بود اند… اگر بحث فساد ۸۰۰۰ میلیارد تومانی صندوق فرهنگیان نبود آیا کسی پرونده ای بلاتکلیف از ۵ سال قبل را منتشر میکرد؟
۲- انتشار استعفای وزرا بویژه فانی به چه دلیلی بود؟ چه چیزی ممکن بود در جلسه استیضاح مطرح شود که دولت از انتشار آن ابا داشت و استعفا را به استیضاح ترجیه داد؟
۳- این ماجرای افشای سایت های معاند درباره پرونده سعید طوسی ربطی به وظیفه وظیفه قوه در این باره ندارد و قوه قضاییه باید در اسرع وقت به این پرونده رسیدگی کند.
۴- میترسم از روزی که افشا شود اتاق فکر voa و آمد نیوز و برخی رسانه ای دولتی یکی باشد… یکی مثل #حلقه_کیان …»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. حسن حکومت ولایی این است که هر جنایتی را به بهانه حفظ ابروی اسلام ماست مالی میکنیم و ولایتمداران هم تکبیر میگویند !!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »