ادای احترام به سیدمحمد خاتمی به خاطر همراهی شجاعانه‌اش با اکثریت

مهدی نصیری

من به اصلاح طلبانی که به عنوان روزنه گشایی یا هر عنوان دیگر در انتخابات غیردموکراتیک و نمایشی امروز شرکت کردند، تعرضی ندارم و اصل را بر این می گذارم که همه آنان، معرفتی و نه منفعتی به چنین کنشی دست زدند. استدلال اغلب این دوستان این است که رام کردن هیولای جمهوری اسلامی ـ که شیوه حکمرانی اش برای ایران فاجعه آمیز است ـ و آن را در مسیر تغییر و چرخش قرار دادن، کم هزینه ترین شیوه برای نجات ایران است. آنان نسبت به دیگر شیوه های عبور از جمهوری اسلامی بی اعتقادند و یا آن را واجد هزینه های سنگین می دانند.

هر کسی می تواند با این برداشت مخالف باشد و آن را غلط بداند و مانند این قلم، نتیجه چنین کنش مماشات آمیز را تقویت ابعاد ویرانگر حاکمیت کر و کور و گنگ و بی خرد ج ا بداند، اما نمی توان کسانی را از این نحوه اندیشیدن منع و به آنان بی احترامی کرد. این یکی از ابتدایی ترین اصول دموکرات بودن و در حال و هوای دموکراسی تنفس کردن است.

اما از طرف دیگر نمی توانم به سید محمد خاتمی و اکثریت اصلاح طلبان که از شرکت درانتخابات امروز خودداری کردند و با اکثریت مردم ایران همراه و همنوا شدند و خونهای ریخته شده در جنبش مهسا را پاس داشتند و به دعوت دهها زندانی سیاسی مبنی بر عدم شرکت در انتخابات پاسخ مثبت دادند، ادای احترام نکنم.

سید محمد خاتمی و انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ فرصتی گرانبها برای جمهوری اسلامی بود تا دست به اصلاحات عمیق و بنیادی زده و خطاها و فجایع صورت گرفته در نزدیک به دو دهه بعد از انقلاب را اصلاح و جبران کند و شکافهای ملی حاصل از انقلاب ۵۷ را از میان بردارد و مانع از تداوم ویرانگری انقلابی گری ایدئولوژیک شود اما متاسفانه نظام و ایادی و اعوان و انصار آن با همه شگردها و سناریوها و سنگ اندازی ها در برابر خواست میلیونها ایرانی برای تغییر که به خاتمی رأی داده بودند، ایستادگی کرد و روز به روز بر ابعاد سرکوب و استبداد و مقاومت در برابر خواست مردم افزود و کار را امروز به اینجا رسانده است که دیگر حتی بسیاری از همان یاورانی را که همداستان و همدستان او در سرکوب دوم خرداد بودند اما اندکی دچار تردید و ریزش و چرخش شده اند، تحمل نمی کند و زمام امور حکمرانی  را یکسره به دست سفلگان داده و امروز انتخاباتی این چنین نمایشی و فاقد کمترین اعتبار برگزار کرده است.

آن روزی که خاتمی رسما اعلام کرد که اصلاحات به صخره ای ستبر خورده یک گام بزرگ به پیش برای همراهی با اکثریت مردم برداشت، و عدم شرکت در انتخابات امروز، گام بزرگی دیگری در احترام به مردم مظلوم ایران و دموکراسی و فاصله گیری از نظام ناجمهوری نا اسلامی است.

همگان به این نکته باید توجه داشته باشند که خاتمی در شرایط حصر و کنترل شدید امنیتی بوده و تصمیم به عدم شرکت در انتخابات، اقدامی کاملا شجاعانه و مخاطره آمیز محسوب می شود و از این پس باید پذیرای هتاکی ها و دروغپردازی های مضاعف مدیر مسئول روزنامه کیهان باشد.

*کانال تلگرام نویسنده

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. از آنجائیکه سرعت مناسب تحولات اجتماعی در جهت بهبود را نمی دانیم ، در گفتن مرسی یا نگفتن آن به سید مرددیم! آیا سید بیشتر از اینها و زودتر از اینها جنب و جوشی نمی کرد؟ چقدر باید ایران ویران شود تا کاوه آهنگری پیدا شود یا نه بدبخت ملتی است که قهرمان بخواهد؟

  2. .
    احمد زیدآبادی کارشناس سیاسی گفت: با مشارکت ۲۰ درصدی هم اعلام جشن و پیروزی می‌کردند.

    آقای زیدآبادی،
    دسته گلی بود که جنابعالی با رأی ندادن به آب دادید راه را برای پیروزی ذوب شدگان در ولایت هموار ساختید زبانم مو درآورد بس که گفتم به نتیجه‌ی تحریم صندوق رأی بیندیشید یک گوشتان در شد و آن یکی بردر.
    هنگام زراعت آنچه کشتستی، آنت برسد به موسم خرمن.
    زین باغ که باغبانیش کردی، جز خار چه ماند تو را به دامن.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

  3. آنقدر توقع شما از اینا پایینه که طرف بعد ۴ سال دیگه با فشار ملت رای نمیده تو بوغ و کرنا میکنین.
    خاتمی‌ به خاطر احتیاط بیش از حدی (بخوانید ترس ) از فرصت سوزترین رییس جمهورهای تاریخ ایران بوده. کسی که به حکومت وفادار تر بوده تا موج طرفدارانش همیشه بازنده ست. احمدی نژاد از خاتمی یاد گرفت و به همون طرفداران اندک پول پرستش چسبید و همچنان رهبریشون می‌کنه.

    نمی‌دونم من که می‌دونم این کامنت یا پخش نمیشه یا بعد ۲ هفته که این پست رو دیگه کسی نمیتونه پخش میشه باز مینویسم.

  4. اقای خاتمی و هم کیشان دنبال یک حکومت اسلامی بهتر هستند ولی انچه تا ریخ به ما نشان داده یک نظام دینی را هر جور بزک کنی باز استبدادی خواهد بود

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »