«زندگی»؛ نبردی علیه_فراموشی

زیتون– همه چیز در کسری از دقیقه اتفاق می‌افتد، با شلیک یک گلوله یا سقوط یک چهارپایه. شهروندی به خاک می‌افتد، چند خانواده به خاک سیاه می‌نشینند، پدر و مادری حاصل عمرشان تباه می‌شود، کودکانی یتیم می‌شوند و … یک «زندگی» به پایان می‌رسد.

جمهوری اسلامی، از آغاز تا به امروز پایه‌های حکومتش را بر خون معترضان و مخالفانش بنا نهاده و قدرتش را با فراموشی این جان‌ها بیمه کرده. «فراموشی» همان شرکت بیمه‌ای است که تکرار این جنایت‌ها و تداوم این نوع حکمرانی را تضمین می‌بخشد و قشر «خاکستری»، معمولا بی‌آن‌که بداند یا بخواهد، سهامدار اصلی این شرکت‌.

#علیه_فراموشی هشتگ مشهوری در رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان است و نامش یادآور سخن مشهوری از میلان کوندرا که «زندگی سراسر نبردی است علیه فراموشی».«زندگی» در جنبش ژینا(مهسا) هم در وجه استعاری و هم در شکل معمولی و مستقیم آن یکی از خواسته‌های سه‌گانه‌های معترضان بود و بیش از ۵۰۰ تن در این راه جان دادند تا به دیگران «زندگی» ببخشند.

و حالا در ایران #علیه_فراموشی، همان زندگی است. آن‌چه از این پس در سایت زیتون، در همراهی با این هشتگ تولید می‌شود مجموعه روایت‌هایی از قهرمانان این راه است. ما با پاس‌داشت این جان‌ها و مشارکت در نبردی #علیه_فراموشی، زندگی می‌کنیم. شما نیز می‌توانید با هم‌رسانی این آثار، زندگی را به مثابه نبردی علیه فراموشی ادامه دهید و حکمرانی را برای دشمنان «زن، زندگی، آزادی» دشوار سازید.

ترتیب تولید و انتشار این روایت‌ها «تصادفی»‌ست و در تهیه آن‌ها چند نویسنده و هنرمند گمنام ما را یاری داده‌اند که نام مستعار آنان در تیتراژ پایانی هر کدام آمده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. کار بسیار ارزشمندی انجام میدهید. امیدوارم در این کار پرتوان باشید. همیشه و با پرپر شدن هر کدام‌از فرزندان این سرزمین به این می اندیشیدم که کاش جایی باشد که نام و یاد همه این شهیدان وطن را برای ابد به نمایش بگذارد تا همیشه تاریخ در یاد ها باشند. به همه انسانهایی که چنین کار بزرگی انجام میدهند احترام‌میگذارم و افتخار میکنم. امیدوارم برای تمام جوانانی که در این ظلمت ۴۰ ساله کشته شده اند چنین یادواره هایی فراهم کنید. به امید پایان این شب طولانی.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »