نقد دینی | شماره نهم

شماره‌ی نهم دوفصل‌نامه‌ی «نقد دینی» منتشر شد

شماره‌ی نهم دوفصل‌نامه‌ی «نقد دینی» منتشر ‌شد. طرح روی جلد این شماره‌، تیتر روزنامه‌ی اطلاعات در ۲۰ اسفند ۱۳۵۷ است که از قول آیت‌الله طالقانی آمده است «در مورد حجاب اجبار در کار نیست». دور این تیتر نام قربانیان جنبش مهسا آمده است، جنبشی خونین که در مخالفت با حجاب اجباری شکل گرفت و هم‌چنان با فراز و فرودهایی ادامه دارد.

نقد دینی در شماره‌ی هشتم خود به «دین در ایران قرن چهاردهم» پرداخته بود و در این شماره نیز بخش دوم همین پرونده پی گرفته شده است. از مقالات بخش پرونده‌ی این شماره مقاله‌ای از منصور برجی، فعال حقوق بشر، در باب مسیحیان ایرانی قرن چهاردهم و مقاله‌ای از حسن یوسفی اشکوری، تاریخ‌پژوه و نواندیش دینی، در باب اسلام، جامعه و سیاست در قرن چهاردهم خورشیدی است. محسن‌حسام مظاهری، جامعه‌شناس تشیع، به فراز و فرودهای تشیع عامه‌پسند و مناسک آن و مخالفان اش می‌پردازد. خلیل طوسی، دین‌پژوه، به قرآن‌گرایان ایرانی قرن چهاردهم و اثر آن‌ها بر فکر دینی ایرانی می‌پردازد.

دو مقاله در این شماره به موضوع حجاب اجباری اختصاص دارد. حسن فرشتیان، حقوقدان و نواندیش دینی، در «حجاب‌زدایی از حجاب» به مخالفان مذهبی حجاب اجباری در ایران پس از انقلاب می‌پردازد و سید احمد نور الدین، فقه‌پژوه، حجاب اجباری را از منظر فقه سنتی نقد می‌کند.

صاحب امتیاز و مدیرمسؤول دوفصلنامه‌ی «نقد دینی» حسن یوسفی اشکوری و سردبیر آن یاسر میردامادی است. هدف این مجله بسط و تعمیق نگاه آکادمیک و روشنفکرانه به دین‌پژوهی با رویکرد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به مسائل ایران است.

نسخه پی‌دی‌اف این دوفصل‌نامه را می‌توانید از این‌جا به رایگان دریافت کنید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. از تمایلات مردسالارانه روشنفکری دینی همین بس که فصلنامه درباره حجاب می نویسد و حتی یک زن در میان نویسندگان فصلنامه نیست.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »