جاوید رحمان: سرکوب معترضان در ایران ممکن است در گروه «جنایت علیه حقوق بشر» قرار گیرد

زیتون – جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، می‌گوید شدت سرکوب‌ها و نقض حقوق انسانی در جریان و پس از خیزش سراسری مردم به حدی بوده است که ممکن است در گروه جرایم بین‌المللی، به ویژه «جنایت علیه حقوق بشر» قرار گیرد.

آقای رحمان در آخرین گزارش خود به شورای حقوق بشر سازمان ملل موارد نقض فاحش حقوق بشر از سپتامبر تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی را مستند کرده است.

دستگیری‌‌های خودسرانه، شکنجه‌ها، دادگاه‌های نمایشی، صدور احکام اعدام، تضییع حقوق اقلیت‌های مذهبی و قومیتی، تشکل‌های صنفی و سرکوب بی امان معترضان از جمله موارد ذکر شده در این گزارش ۲۰ صفحه‌ای است که جمعه، نوزدهم اسفند، منتشر شد.

طبق گزارش دست‌کم ۴۷۶ نفر از جمله ۶۴ کودک و ۳۴ زن در جریان این اعتراض‌ها کشته و بیش از ١٨ هزار نفر بازداشت شدند. این گزارش همچنین دستگیری دست‌کم ۱۷۰ کنشگر زن و ۴۵ وکیل را نقض آشکار آزادی بیان خوانده است.

در پایان این گزارش آقای رحمان خواستار آزادی کلیه بازداشت شدگان اعتراض‌های سراسری و ایجاد یک ساز و کار قانونی برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی سراسری در ایران شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. در حقوق بین الملل موردی بنام «جنایت علیه حقوق بشر» وجود ندارد. دو عنوان هست یکی «نقض حقوق بشر» و دیگری که «جنایت بر علیه بشریت» است.عنوان دوم بسیار سنگین است و معمولا با مجوز شورای امنیت سازمان ملل منجر به مداخله نیروهای خارجی میگردد در صورتی عنوان نخست معمولا منجر به تحریم اقتصادی و سیاسی میشود. لطفا در هنگام ترجمه دقت کنید. این گونه خبررسانی منجر به بروز اشتباهات استراتژیک در تصمیم گیری های کلان میشود.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »