انتشار «منشور همبستگی» شش نفر از مخالفان سرشناس برای گذار از جمهوری اسلامی 

زیتون – شش نفر از مخالفان سرشناس جمهوری اسلامی روز جمعه، نوزدهم اسفند، منشوری با عنوان «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی»  منتشر کردند.

شیرین عبادی، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، رضا پهلوی، مسیح علینژاد و عبدالله مهتدی امضاکنندگان این منشور هستند.

آن‌ها این منشور را مبنایی برای همکاری باور دانسته و هدف خود را «سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی در فرآیندی خشونت‌پرهیز و رسیدن به حکومتی سکولار دموکراتیک» بیان کردند.

تدوین‌کنندگان این منشور راه رسیدن به ایرانی آزاد و دمکراتیک را «گذار از جمهوری اسلامی» می‌داند و سه عامل همبستگی، سازماندهی و مبارزه مستمر را راه رسیدن به آن می‌داند.
آن‌ها انزوای جهانی جمهوری اسلامی و انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را جزو گامهای لازم برای ایجاد تغییر دانستند.

به گفته این شش مخالف جمهوری اسلامی، «گام‌های بعدی با حضور کنشگران داخل ایران بر عدالت انتقالی، تشکیل شورای انتقال قدرت و راهکارهای انتقال قدرت به حکومتی دموکراتیک، ملی و سکولار تمرکز می‌کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. اینکه ایرانیان مقیم خارج از کشور صدای اعتراض مردم داخل را به گوش جهانیان برسانند عالی است، اما اینکه کسانی بخواهند در نیویورک و لندن و سیدنی مبارزات مردم داخل را «رهبری» کنند، مضحک است.

    1. خب حالا این که رهبر هستند یا نیستند (که بتونن رهبری کنن یا نکنن) یک حرفه (که شاید مشخص کردنش سخت باشه و اهمیتی هم شاید نداشته باشه) و این که یک گروهی بیان (برای اولین بار گویا) متنی بگن از دیدگاههاشون یک حرف دیگه. این دومی شاید خیلی خوب باشه از این جهت که شناخت به بقیه میده و راه انتقاد و تصحیح را باز می کنه.

      حالا شاید بگیم اینها را یک گروهی وابسته به یک کشوری نوشته. بازم اشکالی نداره. بیاییم ببینیم چی نوشتن و چرا خوبه چرا بده و آیا می تونه کمک کننده به جلوگیری از انحراف در آینده باشه یا نه. و اگر نمی تونه چه مواردی باید مشخص بشه و اضافه بشه.

      اما این هم یک نکته ای هست که چقدر امضا کنندگان اولیه پایبند به این دیدگاه باقی می مونند و یا مثل یکی شون که گفت ما می تونیم طرفدارهای خودمون را داشته باشیم ولی الان برای از بین بردن حکومت فعلی اتحاد کنیم !!!

      آیا این منشور فقط یک حرف تبلیغاتی برای برانداختن نظام فعلی و بعد تحمیل دیدگاه های گروهی به کل جامعه است؟ یا افراد خودشون را متعهد به اون می دونن؟

  2. سلام به شش «نفر» از مخالفان سرشناس!

    بله. تیتر خوبی برای این خبر انتخاب کردید: کاملا گویا و رسا. دست مریزاد به سردبیر زیتون!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »