«شنبه موعود»

زیتون: #شنبه_موعود برای جمهوری اسلامی فرارسید. بازگشت گسترده معترضان به خیابان و دانشگاه‌ها روز ۱۶ مهر، در چهارمین هفته اعتراضات مردمی در ایران، نیروهای سرکوب را غافلگیر کرد.

گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نشان می‌دهد که مردم در خیابان‌های تهران، اصفهان، شاهین‌شهر، همدان، اراک، سنندج، بوکان، سقز، کرج، قزوین، رفسنجان، شیراز، مشهد، جوانرود و… تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

دانشگاه‌های الزهرا، تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد نیز شاهد تجمعات گسترده دانشجویان بود. در شهرهای بابل، زنجان، مشهد، شیراز، قزوین، دامغان، کرمانشاه، نیز دانشجویان دست به اعتراض و سردادن شعار زده‌اند.

وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو ویدئویی منتشر کرد که نشان می‌دهد، راننده یک خودرو در خیابان ۶ بهمن سنندج زمانی که مشغول بوق زدن به نشانه اعتراض بود هدف اصابت مستقیم گلوله قرار گرفته و جان باخته‌ است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی از درگیری‌های گسترده و شدید در خیابان‌های سنندج و بقیه شهرهای استان کردستان خبر داده و تاکنون از احتمال کشته شدن ۵ معترض در خیابان خبر داده‌اند.

گزارش‌های متعددی از تهران نشان می‌دهد که در محله‌های مختلف پایتخت تجمعات پراکنده اعتراضی در حال برگزاری است و معترضان شعارهایی علیه حکومت سر می‌دهند. محله‌هایی چون خیابان‌های انقلاب و آزادی، محله هفت حوض، شریعتی، سعادت‌آباد، تجریش، ولیعصر، لاله‌زار، ۱۵ خرداد، ناصرخسرو، پامنار و… شاهد اعتراضات هستند.

در برخی از خیابان‌ها نیز رانندگان بوق اتومبیل خود را به نشانه اعترض به طور ممتد به صدا در می‌آورند.

در قلعه‌حسن‌خان (شهر قدس) مردم به خیابان‌ها آمده و خطاب به ماموران امنیتی فریاد «بی‌شرف بی‌شرف» سر دادند.
در ویدیو از متروی سعدی در نزدیکی خیابان لاله‌زار تهران نشر شده است، مردم می‌گویند که «خیابان دست آنها است.»

بازار اصلی پایتخت در خیابان ۱۵ خرداد، نیز صحنه اعتراض شهروندان و اعتصاب برخی از کسبه است. پیش از این تعدادی از فعالان سیاسی و اجتماعی از بازاریان تهران خواسته بودند که با تعطیلی مغازه‌های خود از معترضان حمایت کنند.
گزارش‌ها از حمله معترضان به یکی از کیوسک‌های پلیس در خیابان ۱۵ خرداد و آتش زدن آن خبر می‌دهند گفته می‌شود که مردم برای دفاع از خود سنگر ایجاد کرده‌اند.

تصاویر متعددی نیز از اعتراضات در اصفهان و سرکوب نیروهای امنیتی منتشر شده است.

ویدیویی از شیراز منتشر شده و نشان می‌دهد شهروندان معترض در یکی از خیابان‌های این شهر تجمع کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در جوانرود اعتراضات مردم در میدان بسیج با حضور سنگین نیروهای سرکوب‌گر مواجهه شده و صدای شلیک پیاپی گلوله به گوش می‌رسد. تصاویری نیز از اعتراضات در همدان منتشر شده است.

ویدیوهایی از گوهردشت کرج منتشر شده‌اند که نشان می‌دهند معترضان روز شنبه در این شهر به خیابان آمدند و شعارهایی چون «این همه سال جنایت،‌ مرگ بر این ولایت»، «ایرانی با غیرت، حمایت حمایت»، «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» و «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

در مشهد نیز معترضان به خیابان آمده و شعار سر دادند. برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ویدئویی به اشتراک گذاشته‌اند که از کشته شدن دختری جوان در مشهد با شلیک گلوله حکایت می‌کند.

گزارش ها از بابل در شمال ایران حاکی از آن است که جو امنیتی در برابر دانشگاه نوشیروانی برقرار است.

گفتنی است که ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی روز شنبه برای مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها به این دانشگاه تک جنسیتی و زنانه در تهران رفت. دانشجویان معترض در این دانشگاه شعار دادند: «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «رئیسی برو گم شو!»

ویدیویی از اطراف دانشگاه شریف در تهران منتشر شده که در آن فردی فریاد می‌زند، «من هم از تبار پویا هستم.»، ماموران فرار کرده‌اند و خیابان در دست ماست.

دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر نیز شعارهای ضدحکومتی سر دادند. دانشجویان معترض امروز شعار دادند: «نیکای ما رو بردن، جنازه شو آوردن.»

نیکا شاکرمی دختر ۱۷ ساله ای بود که روز ۲۹ شهریور در اعتراضات در بلوار کشاورز تهران مفقود شده و ماموران جمهوری اسلامی ایران ۱۰ روز بعد برای به خاک سپرده جنازه او خانواده اش را مطلع کردند.

در دانشگاه تربیت مدرس نیز دانشجویان تجمع کرده و شعار «آزادی آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه تهران نیز تجمع اعتراضی برگزار و شعار «ما تماشاگر نمی‌خواهیم، به ما ملحق شوید» سر دادند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون آمار دقیقی از کشته‌شدگان اعتراضات ایران اعلام نکرده‌اند، اما سازمان حقوق بشر ایران روز شنبه ۱۶ مهر در تازه‌ترین گزارش خود نوشت که از دست‌کم ۱۸۵ نفر در این اعتراضات جان باخته‌اند و احتمالا ۱۹ نفر آنها زیر هجده سال سن داشته‌اند.

گفتنی است که به دنبال سرکوب گسترده معترضان در ایران، ۲۰ سازمان‌ حقوق بشری در نامه‌ای از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته‌اند با این روند در ایران مقابله کند. در نامه تاکید شده که مردم ایران در شرایط کنونی به حمایت آمریکا و جامعه جهانی نیاز دارند.

سازمان حقوق بشر ایران، کمیته حمایت از خبرنگاران، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بنیاد عبدالرحمن برومند، انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران، کمپین فعالین بلوچ، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، مرکز عدالت برای ایران، انجمن حقوق بشر کردستان-ژنو، سازمان حقوق بشر کردپا، مرکز قلم آمریکا، پروژه دموکراسی خاورمیانه و بنیاد سیامک پورزند برخی از امضاکنندگان این نامه هستند.

در همین حال، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز جمعه ۱۵ مهر قطعنامه پارلمان اروپا علیه تهران در محکومیت سرکوب اعتراضات و قتل مهسا امینی را «بی‌پایه» و «فاقد وجاهت و ارزش» خواند و گفت: «طراحان و تحریک کنندگان اغتشاشات، عمدتا از منشا اروپا به اقدامات خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران دست می‌زنند.»

در قطعنامه پارلمان اروپا از کشورهای اروپایی خواسته شده است عاملان قتل مهسا امینی و افراد دخیل در سرکوب اعتراضات سراسری در ایران را تحریم کنند

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »