ابراهیم رئیسی: تورم سیر نزولی دارد

زیتون-رئیس جمهوری‎ شامگاه ۱۹ اردیبهشت در یک مصاحبه زنده تلویزیونی، برخلاف آنچه در متن جامعه ایران جریان دارد، تلاش کرد تا القا کند که اوضاع رو به بهبود است.

او از مدیریت اقتصادی دولت خود تمجید کرد و گفت: «نسبت به مسائل پیش‌روی دولت، مسئله مهم ذخایر کالاهای اساسی کشور است که در آغاز به کار دولت اوضاع نگران‌کننده بود اما بعد از مدتی گفتم که مردم نگران نباشند که اوضاع الان خوب است. همچنین نگرانی این را داشتیم که حقوق را چگونه پرداخت کنیم اما الان دیگر این نگرانی نیست و حقوق بدون یک روز تاخیر پرداخت می‌شود».

رئیسی بر خلاف آمارهای رسمی مدعی شد: «وضعیت تورم را می‌بینیم که سیر نزولی پیدا کرده است».

براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه‌ اقلام خوراکی و آشامیدنی در فروردین‌ماه امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به ۴۳ درصد افزایش یافته است آمارهای منتشر شده از رشد قیمت ۱۳۰ درصدی برنج و ۱۲۰ درصدی حبوبات حکایت می‌کند و افزایش قیمت دیگر محصولات خوراکی نیز بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است.

بخش عمده سخنان رئیسی به تصمیمات دولت در خصوص کالاهای اساسی ارتباط داشت. او گفت: « از ابتدا معلوم بود ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است، دولت قبلی بعد از مواجه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالاها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد، اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد».

رئیس دولت دوازدهم افزود: «رانت‌خواری و فسادی که این ارز به دنبال داشت ما را به سمت مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن کشاند. اما تصمیم ما این شد که طرح ارز ترجیحی را تا زمانی که زیرسازی‌های لازم انجام شود ادامه دهیم». البته او توضیحی در مورد این «زیرسازی» یا به عبارت درست‌تر ایجاد زیرساخت نداد.

مصاحبه زنده تلویزیونی رئیس دولت بیشتر تلاشی برای کاهش تنش‌ها بر سر گران شدن نرخ آرد بود. رئیسی گفت که برای جبران آزاد شدن قیمت نان، تا زمانی که زیرساخت‌ها فراهم شود، برای یک تا سه ماه، «سه دهک اول جامعه تقریباً هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. دهک‌های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند».

مردم شهرهای مختلف در استان خوزستان از شامگاه ۱۵ اردیبهشت در اعتراض به گرانی و تنگناهای معیشتی به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات به دنبال انتشار فراخوانی مبنی بر تجمع و اعتراض به افزایش قیمت نان شروع شد و با ادامه آن در روزهای بعد سرکوب و بازداشت‌معترضان افزایش یافت. براساس گزارش‌ها هم‌زمان با قطع شدن اینترنت در شهرهای مختلف خوزستان ده‌ها شهروند بازداشت شده‌اند.

درحالی‌که قیمت نان و بسیاری از اقدام مرتبط با آرد از هفته گذشته افزایش یافته، ابراهیم رئیسی مدعی شد که «نان سنتی به دست همه مردم خواهد رسید». رئیس دولت جمهوری‌اسلامی در سخنان خود توضیح نداد افزایش ۱۰ برابری قیمت نان فانتزی و نانی که در رستوران‌ها یا ساندویچ‌فروشی‌ها ارائه می‌شود، چگونه جبران می‌شود.

علاوه بر این دولت تنها از قیمت نان سخن می‌گوید و برنامه مشخصی در مورد افزایش قیمت دیگر محصولات تولیدی از آرد، از جمله ماکارونی، شیرینی و غیره را اعلام نکرده است.

رئیسی در این مصاحبه از ادبیات محمود احمدی‌نژاد هم بهره برد و گفت که «شان ما نوکری مردم» است و افزود: «قیمت نان و دارو و بنزین به هیچ وجه برای هیچکدام از مردم تغییر نمی‌کند و نان سنتی به دست همه مردم می‌رسد و بعد از اینکه زیرساخت‌ها را تکمیل کردیم، دارو نیز از مجرای بیمه‌ها به دست مردم می‌رسد و آن یارانه‌ای که واردکننده دریافت می‌کند به بیمه‌ها می‌رسد تا دارو با قیمتی که الان وجود دارد به مردم برسانند. نان و بنزین هم به این ترتیب هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت.»

یک روز پیش از مصاحبه تلویزیونی رئیسی، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری‌اسلامی، سیاست‌های اقتصادی دولت را «مهم» خواند و از آن حمایت کرد.

این در حالی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در جلسه علنی روز ۱۸ اردیبهشت، در نطق پیش از دستور خود انتقادی کم‌سابقه از دولت رئیسی کرد و گفت که «در گرانی‌های اخیر و موضوع افزایش قیمت ماکارونی هم بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد چنین فضایی ایجاد شود و مردم را به شدت ناراحت کند.»

علاوه بر این هواداران دولت نیز لب به انتقاد گشوده اند. «شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی» ۱۵ اردیبهشت، با انتشار بیانیه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس‌دولت نسبت به بروز ناآرامی‌های اجتماعی در ایران هشدار جدی داد. در این بیانیه آمده بود: «جناب آقای دکتر رئیسی، متاسفانه تبعات عدم اطلاع‌رسانی درست دولت در مورد اصلاح یارانه‌ها و خصوصا یارانه ارز ترجیحی باعث شده، در کنار به هم ریختن بازار کالاهای مرتبط با آرد، بازار روغن و قند و شکر نیز به هم ریخته و به یک باره این کالاها کمیاب یا نایاب شده که سیگنالی بسیار نگران‌کننده‌ در درون خود دارد».

برخی از کارشناسان هشدار داده اند که رشد ۱۳ برابری قیمت آرد، بر تورم و افزایش قیمت دیگر محصولات و خدمات تاثیر خواهد گذاشت و در صورتی که حتی یارانه‌ها افزایش قیمت نان را جبران کنند، مشخص نیست تورم دیگر کالاها چگونه جبران خواهد شد.