پزشکِ جاسوس، زندانبان بی‌گناه و توپ مذاکرات در زمین آمریکا

زیتون: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی، در نشست هفتگی‌ با خبرنگاران در واکنش به سوال خبرگزاری ایسنا، ارتباط میان پرونده پرونده حمید نوری و احمدرضا جلالی را رد کرد.

خطیب‌زاده در مورد درخواست وزارت خارجه سوئد از شهروندان این کشور مبنی‌بر این‌که به دلایلی امنیتی به ایران سفر نکنند، گفت: «برخی از رسانه‌ها می‌خواهند ترتیب اتفاقات را تغییر دهند و یا این‌که به فراموشی سپرده شود، این دو موضوع هیچ ارتباطی با هم ندارند و اگر ارتباطی هم هست این طرف سوئدی است که می‌خواهد ارتباط را برقرار کند و این موضوع ما را به شک می‌اندازد.»

پیش از این برخی رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری ایسنا، نوشته بودند که کل پروژه بازداشت حمید نوری در سوئد و تشکیلِ «دادگاه نمایشی» برای او در آن کشور با هدف فشار بر جمهوری‌اسلامی جهت رهاسازی احمدرضا جلالی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی افزود: «جلالی به جرم جاسوسی مدت‌هاست در ایران دستگیر و حکمش صادر شده، درخواست بازنگری کرده، سال‌هاست این موضوع پیگیری می‌شود و خسارات عمده‌ای هم زده.» او گفت: «گزارش‌های دوستان ما در مراکز اطلاعاتی و امنیتی حاکی از این است که برخی کشورهای غربی و رژیم اشغالگر قدس در این عملیات به او کمک کردند.»

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر مدیریت بحران که تابعیت ایرانی-سوئدی دارد، برای شرکت در یک کنفرانس از سوئد به ایران رفت. او اردیبهشت سال ۱۳۹۵ بازداشت، زندانی و به جاسوسی متهم شد.

هفته گذشته قوه قضائیه جمهوری‌اسلامی اعلام کرد که حکم اعدام جلالی تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

خطیب‌زاده در ادامه  با دفاع از  حمید نوری دادگاه او را «طراحی‌شده»، «سیاسی» و «دام گروهک شکست خورده منافقین» نامید و گفت اینکه «دولت سوئد اجازه می‌دهد که این اتفاقات انجام شود شک ما را بر می‌انگیزه که چگونه این اتفاقات رخ می‌دهد.» او افزود: «حقوق اولیه آقای نوری رعایت نشده و دادگاه مورد اشاره دارای صلاحیت نیست، متاسفانه دولت سوئد به این موضوع توجه نکرده است.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی گفت که سوئد باید هرچه زودتر به مسیر درست بازگردد و «فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع آقای جلالی فراموش می‌شود. موضوع احمدرضا جلالی یک حکم تروریستی و جاسوسی است که پیگیری می‌شود.»

حمید نوری زندانبان و کارمند سابق قوه‌قضائیه، در سوئد به اتهام مشارکت در اعدام‌ زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت در سال ۱۳۶۷، دادگاهی شد و  حکم او حدود ۲ ماه دیگر اعلام خواهد شد.

حکم اعدام جلالی هم‌زمان با هفته پایانی دادگاه نوری در استکهلم، اعلام شد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی گفت که سوئد باید هرچه زودتر به مسیر درست بازگردد و «فکر نکند با این گروکشی‌ها موضوع آقای جلالی فراموش می‌شود. موضوع احمدرضا جلالی یک حکم تروریستی و جاسوسی است که پیگیری می‌شود.»

تکذیب بن‌بست در مذاکرات
خطیب‌زاده در خصوص مذاکرات احیای برجام نیز توقف کنونی در گفت‌وگوها را منکر شد و گفت: «مذاکرات مربوط به رفع تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره‌کننده تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی در حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است.»

او در مورد دلیل سفر انریکه مورا، هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات وین، افزود: «سفر آقای مورا به تهران به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید.»

خطیب‌زاده حصول توافق را وابسته به تصمیم سیاسی آمریکا دانست و گفت: «‌اگر همین امروز آمریکا تصمیم لازم را بگیرد و آنچه که از حقوق و جیب ملت ایران برداشته برگرداند، حقوق ضایع شده ملت ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد می‌توانیم فردای بعد از بازگشت مورا به وین بازگردیم و توافق را جلو ببریم.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری‌اسلامی از پاسخ در مورد ارتباط توقف مذاکرات با رفع تحریم‌ سپاه امتناع ورزید و گفت: «به طور معمول در مذاکرات بین‌المللی تا زمانی که به نتیجه برسد در آن بده‌بستان وجود دارد و نمی‌شود خیلی از ابعاد آن را در فضای عمومی مطرح کرد چون ممکن است مخل مذاکرات باشد.»

او از رسانه‌ها خواست که تحت‌تاثیر «بازی طراحی شده در واشنگتن و سرزمین‌های اشغالی» قرار نگیرند و افزود:«اطمینان از بازگشت قابل راستی‌آزمایی آمریکا به برجام را به یک موضوع خاص یعنی سپاه نکاهید. ثانیا اجازه ندهید که با ساده‌سازی بیش از حد شما را وارد بازی مقصرنمایی و بازنشر این سیاست‌ها کنند که توسط برخی مراکز جنگ روانی انجام می‌شود».

خطیب‌زاده  مدعی شد که برای وزارت خارجه رعایت «چرخه کامل انتفاع اقتصادی ایران» و تحقق «حقوق ملت ایران» اهمیت دارد.

این در حالی‌ست که احیای برجام به دلیل پافشاری برای خروج سپاه پاسداران از فهرست تروریستی آمریکا و گره‌خوردن مذاکرات به موضوع جنگ اوکراین و امتیازخواهی روسیه متوقف شده و فساد ساختاری جمهوری‌اسلامی و تحریم‌ها اقتصاد ایران را با بحران روبرو کرده است. تصمیم اخیر دولت برای گران کردن قیمت آرد در روزهای اخیر عامل اعتراضات مردمی در استان خوزستان شده است. اخبار از قطع شدن اینترنت و تلفن همراه در برخی شهرها و بازداشت مردم حکایت می‌کنند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین ایران روز گذشته ( ۱۸ اردیبهشت)‌ گفت اکنون شرایط جهانی برای احیای برجام پیچیده‌تر شده ، و افزود که بیش از یک‌سال پیش یعنی زمانی که دولت او همچنان بر سر کار بود، بازگشت به توافق هسته‌ای امکان‌پذیر بود.

مخالفت تندروها و  آیت‌الله خامنه‌ای مانع احیای برجام در دولت روحانی شد.