عربستان علیه ایران به شورای امنیت نامه نوشت

زیتون– دامنه حمله روز گذشته حوثی‌های یمن به عربستان٬ دامن ایران را هم گرفت.

نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت این سازمان اعلام کرد که حملات حوثی‌ها علیه این کشور با حمایت ایران انجام می‌شود.

شامگاه جمعه٬ پنجم فروردین ماه٬ حوثی‌های یمن با استفاده از موشک و پهپاد علیه تاسیسات نفتی و زیرساخت‌های شهری عربستان سعودی حملاتی انجام دادند. در پی این حملات دو مخزن تاسیسات نفتی آرامکو در جده آتش‌سوزی رخ داد٬ اما بدون خسارت جانی کنترل شد.

همچنین ایستگاه توزیع برق در صامطه در جازان مورد حمله قرار گرفت که این حمله باعث بروز آتش‌سوزی در این ایستگاه برق شد اما این حادثه نیز خسارت جانی نداشت.

مخازن شرکت آب سعودی در ظهران جنوب نیز هدف حملات خصمانه حوثی‌ها قرار گرفت و به گفته ائتلاف، در پی آن «به برخی خودروهای غیرنظامی و منازل مسکونی خساراتی وارد آمد.»

جریان حوثی‌های یمن جریانی از شیعیان زیدی در این کشور است. این جنبش مورد حمایت ایران هم‌اکنون بر پایتخت یمن (صنعا) و بخش‌های شمالی آن تسلط دارند. حمله روز گذشته٬ اولین حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفتی عربستان سعودی نبود. کمتر از یک هفته پیش نیز تاسیسات نفت و گاز عربستان مورد حملات گسترده پهپادی و موشکی حوثی‌ها قرار گرفته بود.

در پی حمله حوثی‌ها به تاسیسات نفت گاز در عربستان قیمت نفت جهانی افزایش یافت. امروز (شنبه) نفت خام برنت دریای شمال با ۱.۶۲ دلار افزایش به ۱۲۰.۶۵ دلار در هر بشکه برسد، یعنی افزایشی ۱.۳۶ درصدی. این در حالی است که در پی حمله روسیه به اوکراین قیمت جهانی انرژی در بالاترین سطح خود به سر می‌برد.

در همین رابطه عربستان سعودی خواستار جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل برای محکوم کردن این اقدام حوثی‌های یمن یا همان گروه انصارالله شد.

حمله روز گذشته (جمعه) حوثی‌های یمن به عربستان همزمان با سالروز ورود ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به جنگ یمن رخ داده است. جمهوری اسلامی نیز روز جمعه گذشته در حمایت از این گروه‌ شبهه نظامی تصویر رهبران حوثی‌ها را بر برج آزادی نقش کرده بود.

روز ۵ فرودین سال ۹۴ عربستان سعودی به همراه چند کشور دیگر برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت وارد جنگی علیه شبه‌نظامیان حوثی و متحدانشان در یمن شد.

هرچند در تمامی سال‌های گذشته جمهوری اسلامی در مقابل اتهام حمایت لجستیکی از حوثی‌های یمن تاکید کرده است که تنها «کمک‌های مستشاری» در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در همین رابطه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا٬ این حملات را محکوم کرد و وعده تقویت همکاری دفاعی با عربستان را داد. از سوی دیگر نمایندگی سعودی در سازمان ملل روز شنبه ضمن درخواست برای جلسه شورای امنیت تاکید کرده است که حمله جدید «با حمایت ایران» انجام شده و ریاض «حق دست زدن به هر اقدام برای دفاع از قلمرو خود» را برای خود محفوظ می‌داند.