حمله موشکی به اربیل عراق؛ ایران متهم شد

زیتون– بامداد امروز (یکشنبه) ۱۲ فروند موشک به اربیل، پایتخت منطقه خودمختار کردستان در شمال عراق شلیک شد.

بلافاصله پس از حمله خبرگزاری دولتی عراق به نقل از اداره کل مبارزه با تروریسم کردستان تاکید کرد که موشک‌ها از نوع بالستیک و تعداد آنها ۱۲ فروند بوده که از خارج از عراق شلیک شده‌اند.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند که این موشک‌ها از ایران شلیک شده‌اند.

صبح امروز خبرگزاری ایرنا، به نقل از کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز»، متعلق به گروه‌های شبه‌نظامی در عراق، نوشته بود که چندین راکت به استان اربیل و یکی از پایگاه‌های نظامی آمریکا اصابت کرده است.

ایرنا همچنین گزارش داد که شمار راکت‌های شلیک‌شده را ۱۴ فروند و نوع آنها را گراد ۱۲۲ میلیمتری عنوان کرده است.
در همین رابطه ایسنا نیز به نقل از کانال صابرین‌نیوز نوشته که «دو مرکز آموزشی حاسوسی موساد» در اربیل مورد اصابت موشک‌ها واقع شده‌اند.

اما گزارش‌های بعدی مشخص کرد که موشک‌ها در نزدیکی کنسولگری ایالات متحده در اربیل فرود آمده‌اند. هرچند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز به رویترز گفته است در این حمله هیچ آمریکایی آسیب ندیده و هیچ آسیبی به تأسیسات آمریکایی در اربیل وارد نشده است.

هنوز هیچ کشور یا گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است. با این حال ایران اینترنشنال به نقل از «برخی گزارش‌ها و ویدیوهای تایید نشده»، نوشت که همزمان با انفجار اربیل، چند پرتابه از یک پایگاه نظامی در نزدیکی تبریز شلیک شده بود.

همزمان با انتشار خبر این حمله موشکی کاربران ارزشی یا افسران جنگ نرم در توییتر تاکید کردند که این حمله بخشی از «انتقام» جمهوری اسلامی بوده است.

پیشتر اسرائیل دو نفر از درجه داران سپاه را در سوریه کشته بود. جمهوری اسلامی نیز در واکنش اعلام کرده بود که حق «تلافی» کردن را برای خود محفوظ می‌داند.

برخی دیگر از کاربران موسوم به ارزشی با توجه به ساعت این حمله٬ یک و بیست دقیقه بامداد٬ آن را به ساعت کشته شدن قاسم سلیمانی و انقام سخت٬ مربوط دانستند.

با این حال در اولین واکنش رسمی مقامات ایران به این حمله٬ محمود عباس‌زاده مشکینی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ در گفت‌وگو با ایلنا تأکید کرد که حمله موشکی به اربیل ارتباطی با ایران ندارد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، حمله به اربیل را حمله به امنیت مردم عراق خواند و گفت نیروهای امنیتی این کشور در حال تحقیق‌و تفحص درباره این حمله هستند.

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، نیز ضمن محکوم کردن حمله موشکی به اربیل گفت این شهر در برابر «بزدلانی که حمله تروریستی می‌کنند» تسلیم نخواهد شد.