کاترین شکدم: جاسوس نیستم

زیتون– نزدیک به ده روز پس از افشای «نفوذی بودن ستون نویس سایت آیت‌الله خامنه‌ای» قوه قضاییه نسبت به آن واکنش نشان داد.

تسنیم٬ وابسته به سپاه پاسداران٬ امروز به نقل از یک منبع آگاه در قوه قضائیه٬ مدعی شد: «ادعاهای مطرح شده خیال‌پردازی‌های ژورنالیسیتی و یک سناریوی تبلیغاتی و سیاسی دور از واقعیت است.»

به نوشته تسنیم این منبع آگاه تاکید کرده است: «بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده، نامبرده در طول سالیان گذشته ۵ سفر به ایران داشته و در مجموع این ۵ سفر نیز، صرفا ۱۸ روز در کشورمان اقامت و حضور داشته است که با ادعاهای مطرح شده هیچ تناسبی ندارد.»

این منبع آگاه همچنین گفته است: «محافل رسانه‌ای خاص و پنهان طی روزهای گذشته در مورد این خانم اخباری جعلی و به شدت بی‌ارتباط با واقعیت را منتشر کرده و سعی کرده‌اند یک سناریوی رسانه‌ای، تبلیغاتی و ضداخلاقی را پیش ببرند که بیشتر با شرایط و مناسبات داخلی خودشان تناسب دارد.»

کاترین پرز شکدم اما در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی مدعی شد که «صرفا تحلیلگر سیاسی بوده است و جاسوس و مامور هیچ کشوری نیست.»

او در این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه «با دعوت ایران» به این کشور آمده است٬ ادامه داد: «من سعی نکردم به رسانه‌های ایران نفوذ کنم، وارد دالان‌های قدرت شوم یا به کسی نزدیک شوم و از کسی بهره‌برداری یا سوء‌استفاده نکردم.»

این تحلیلگر یهودی در پاسخ به این سوال که چرا یادداشتش را برای انتشار به «تایمز اسرائیل» داده است٬ گفت: « به ایران رفته بودم تا ببینم که نفرت در ایران نسبت به دولت اسرائیل است یا یهودیان و متوجه شدم که این مشکل با یهودیان است» و ادامه داد: «من تصمیم گرفتم داستان خودم را به این روزنامه اسرائیلی بدهم. احساس کردم که مردم هم در ایران و هم در اسرائیل باید بدانند و نگاه متفاوتی نسبت به تحولات خاورمیانه پیدا کنند.»

همزمان با انتشار مصاحبه «یک منبع آگاه در قوه قضاییه» با تسنیم٬ نادر طالب‌زاده٬ از متهمان حمایت از کاترین پرز شکدم است نیز هر گونه حمایت از او را تکذیب کرد.

طالب‌زاده در این رابطه به ایسکانیوز گفت: «کاترین شکدم میهمان کنفرانس فلسطین بود و جزو ششصد میهمانی بود که از آنجا دعوت شده بودند و با تایید سیستم امنیتی دعوتی آنها و چک و بازرسی آنجا به ایران آمد و ما پیش از این او را نمی‌شناختیم.»

او درباره ماجرای معرفی کاترین شکدم برای مصاحبه با ابراهیم رئیسی توضیح داد: «خانم شکدم نامه‌ای از شبکه روسی آر تی داشت که در آن درخواست کرده بود تا با رئیسی صحبت کند من نیز بر اساس وظیفه و از آنجایی که در تیم حمایت از رئیسی بودم با مشورتی که با دوستان انجام دادم، اجازه گفت‌وگو برای او گرفتم چرا که جمع‌بندی دوستان بر این بود که شبکه “آر تی” در بین شبکه‌های حاضر از همه منصف‌تر است، البته در این بین سوالاتی از جانب دوستان مطرح شد و او نیز به آنها پاسخ داد. باید این را نیز عنوان کنم که گفت‌وگوی او با رئیسی در زمان خودش یک گفت‌وگوی خوب بود چرا که بر مبنای این موضوع بود که چرا آقای رئیسی بهترین کاندیدای ریاست جمهوری در آن زمان است.»

کاترین پرز شکدم در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی نیز ملاقات با نادر طالب‌زاده را تایید کرد اما٬ گفت که به دعوت او نبوده که به ایران رفته است. به گفته شکدم یکی از نهادهای نزدیک به مجلس او را دعوت کرده است.

هرچند در ادامه تایید کرد که طالب‌زاده شرایط را برای مصاحبه او با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، مهیا کرده بود.

هفتم اسفندماه بود که برای اولین بار کانال تلگرامی «ثلث»٬ نزدیک به محمود احمدی نژاد و جریان موسوم به بهار٬ مدعی شده است کاترین پرز شکدم نفوذی بوده است. در آن گزارش آمده بود که شخصی به نام کاترین پرز شکدم که در سال‌های اخیر جزو ستون‌نویسان ثابت وبسایت انگلیسی پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای بود، در یادداشتی مفصل در تایمز اسرائیل از نفوذی بودن خود پرده‌برداشت و به شرح چگونگی نفوذ خود در محافل قدرت ایران پرداخته است.

هرچند در متن یادداشت کاترین شکدم در وبسایت تایمز اسرائیل به وضوح به واژه‌های نفوذ، جاسوسی و موساد اشاره‌ای نشده بود اما اصل نوشتن و محتوی این یادداشت به نوعی بر چنین موضوعی صحه می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: کاترین پرز شکدم «در شکمِ هیولا»؛ جاسوس این شکلی‌ست برادر!

بخش انگلیسی Khamenei.ir طی بیانیه‌ای هرگونه ارتباط با کارتین پرز شکدم را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده بود: «این نویسنده هیچگونه ارتباط مستقیم نداشته و صرفا چند مطلب در سالهای ۹۴ تا ۹۶ توسط فعالان رسانه‌ای ارسال کرده است.»

در بخش دیگری از بیانیه بخش انگلیسی وب سایت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید شده بود: «این نویسنده صرفا در سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ از طریق برخی فعالان رسانه‌ای علاقمند به انقلاب اسلامی، مطالب و یادداشت‌هایی را در موضوعات مرتبط با ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی ارسال کرده که برخی از آنها در این رسانه منتشر شده و پس از سال ۱۳۹۶ نیز هیچ‌گونه ارتباطی با این رسانه نداشته است. اما باتوجه به تغییر مواضع و رویکردهای اخیر این نویسنده و عدم رعایت قواعد حرفه‌ای، مطالب نویسنده مزبور از این رسانه حذف شده است.»

سردار جوانی٬ معاونت سیاسی سپاه٬ نیز از جمله متهمان باز شدن پای کاترین پرز شکدم به دفاتر مقامات نظام بود. او در این باره به خبرگزاری فارس گفته بود: «ادعای مطرح شده توسط برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر ارتباط نویسنده اسرائیلی با اینجانب از طریق خبرنگار تهران تایمز و یا هر طریق دیگر و سپس معرفی وی به برخی سایت ها و رسانه ها کذب و دروغ محض است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »