ابراهیم رئیسی: مردم اوکراین قربانی سیاست‌های آمریکا شده‌اند

ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری در واکنش به حمله روسیه علیه اوکراین، خواهان پایان یافتن جنگ شد و گفت: «هرروز که جنگ زودتر پایان یابد، به‌نفع ملت‌هاست و از خطرات، آسیب‌ها و مشکلات مردم کم می‌شود.»

رییس جمهوری در جلسه هییت دولت بدون اشاره به نقش روسیه به عنوان عامل بروز جنگ اوکراین گفت: «مردم اوکراین مانند مردم افغانستان، یمن و عراق قربانی سیاست‌های شیطانی آمریکا شده‌اند.»

او پیشتر نیز در تماسی تلفنی با ولادمیر پوتین در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین با حمایت از موضع روسیه گفته بود: «گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.» او همچنین گفته بود: «امیدوارم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.»



قیمت نفت به بالاترین میزان در چهارده سال گذشته رسید

قیمت نفت در بازارهای جهانی صبح دوشنبه به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید و هر بشکه نفت برنت دریای شمال نزدیک به ۱۴۰ دلار معامله شد.

به گزارش رویترز، با ادامه حمله روسیه به اوکراین و پس از آنکه آمریکا و متحدان اروپایی آن اعلام کردند در حال بررسی ممنوعیت واردات نفت روسیه هستند، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین میزان در چهارده سال گذشته رسید.

کمرنگ شدن احتمال توافق با ایران و بازگشت احتمالی نفت خام این کشور به بازارهای جهانی از دیگر دلایل افزایش قیمت نفت عنوان شده است.

براین اساس، صبح دوشنبه و با آغاز هفته در بازارهای آسیا و اقیانوسیه، قیمت نفت برنت دریای شمال به ۱۳۹ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت در نزدیک به چهارده سال گذشته است.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز به ۱۳۰ دلار و ۵۰ سنت در هر بشکه رسید.

این رکورد نزدیک به بالاترین قیمت نفت در چهارده سال اخیر است که در ژوئیه سال ۲۰۰۸ برای نفت برنت ۱۴۷ دلار و ۵۰ سنت و برای نفت وست تگزاس اینترمیدیت نیز ۱۴۷ دلار و ۲۷ سنت ثبت شده بود.



استفاده روسیه از پیکارجویان سوریه‌ای برای نبردهای شهری

وال‌استریت جورنال روز یکشنبه به نقل از مقامات ایالات متحده گزارش داد که روسیه پیکارجویان باتجربه سوریه‌ای را برای نبردهای شهری استخدام می‌کند.

چهار مقام آمریکایی به این روزنامه گفتند که مسکو طی روزهای اخیر پیکارجویانی را از سوریه استخدام کرده با این هدف که به ارتش روسیه برای تصرف کی‌یف کمک کنند.

به گفته یکی از این مقامات، برخی از پیکارجویان سوری هم‌اکنون در روسیه به‌سرمی‌برند و آماده‌اند تا به جنگ در اوکراین بروند.

مسکو در جریان جنگ داخلی سوریه از حکومت بشار اسد حمایت کرد و با شورشیان وارد جنگ شد. حکومت سوریه نیز از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین حمایت کرده. سوریه همچنین به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تهاجم مسکو به اوکراین رای مخالف داد.


اخبار بیشتر در این رابطه را اینجا بخوانید.

View Comments (1)