آغاز دور جدید مذاکرات روسیه و اوکراین در بلاروس

یکی از مشاوران رئیس جمهور اوکراین در توییتی از آغاز مذاکرات هیات اوکراینی با نمایندگان روسیه در بلاروس خبر داد.

او موضوعات کلیدی دستور کار جلسه را به این ترتیب نوشت: «آتش بس فوری، ترک مخاصمه و برقراری کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه کامل غیرنظامیان از روستاها و شهرهایی که در اثر گلوله باران مدوام تخریب شده اند.»



اعزام یک تیم برای تحقیق درباره جنایت جنگی به اوکراین

کریم خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، اعلام کرد یک تیم لاهه را به مقصد اوکراین ترک کرده تا تحقیقات درباره جنایات جنگی احتمالی در این کشور که مورد حمله روسیه قرار گرفته را آغاز کند.

او روز پنجشنبه ۱۲ اسفند به خبرگزاری رویترز گفت: «دیروز یک تیم تشکیل دادم و امروز آنها به منطقه می‌روند.»

خان گفت دفتر او جنایات جنگی، جنایت علیه بشریت و نسل کشی احتمالی را بررسی خواهد کرد.

یک هفته از آغاز حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، روز چهارشنبه دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که با درخواست ۳۹ کشور، تحقیقات درباره جنایات جنگی در اوکراین آغاز کرده است.

پیشتر، کریم خان در بیانیه‌ای تاکید کرد که برای تسریع این تحقیقات به درخواست یک کشور نیاز بود اما تا روز چهارشنبه درخواست ۳۹ کشور به دیوان رسیده است.



شمار پناهجویان اوکراینی از یک میلیون گذشت

آژانس پناهندگان سازمان ملل روز پنج‌شنبه گزارش داد که از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین طی هفت روز یک میلیون اوکراینی از کشور خود گریخته‌اند.

آمار بسیار بالای پناهجویان اوکراینی با توجه به بازه زمانی نسبتا کوتاه یک هفته‌ای امری بی‌سابقه در قرن بیست و یکم محسوب می‌شود. این آمار بیش از دو درصد کل جمعیت اوکراین را شامل می‌شود که طبق اعلام بانک جهانی تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۴۴ میلیون جمعیتش بود.

آژانس پناهندگان سازمان ملل پیش‌بینی کرده که شمار پناهجویان اوکراینی از چهار میلیون نفر نیز فراتر رود.


اخبار بیشتر در این رابطه را اینجا بخوانید.