حمله روسیه به اوکراین؛ نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل برای بررسی حمله روسیه به اوکراین

در پی حمله روسیه به اوکراین، شورای امنیت با رای‌گیری به شیوه‌ای که در آن حق وتو وجود ندارد به برگزاری نشست ویژه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل درباره تجاوز روسیه به خاک اوکراین رای داد و قرار است این جلسه اضطراری روز دوشنبه برگزار شود.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل، روز یکشنبه هشتم آبان‌ماه در چهارمین نشست اضطراری خود طی هفته گذشته با یازده رای موافق با تشکیل نشست اضطراری و ویژه درباره حمله روسیه به اوکراین در مجمع عمومی موافقت کردند.

رای‌گیری روز یکشنبه شورای امنیت به شیوه‌ای برگزار شد که روسیه امکان استفاده از حق وتو را نداشت. بنابر مقررات سازمان ملل، تصویب مسائل با ماهیت نظامنامه‌ای در رای‌گیری‌های شورای امنیت فقط به رای موافق ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا، فارغ از عضویت دائم یا غیر دائم آنها، نیاز دارد.

قطعنامه تشکیل جلسه اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز با همین شیوه و در حالی تصویب شد که روسیه رای منفی و چین، هند و امارات متحده عربی به آن رای ممتنع دادند اما یازده عضو شورای امنیت به آن رای موافق دادند.



آلمان٬ ایرلند و فنلاند هم حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای روسیه بستند

کشورهای آلمان٬ فنلاند و ایرلند نیز اعلام کردند حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسی خواهند بست.

هنوز مشخص نیست که این اقدامات چه زمانی اجرایی می شود.

فنلاند ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد و این اقدام به این معنی که یک مسیر اصلی به سمت غرب روسیه بسته خواهد شد.

کشورهای بلغارستان، جمهوری چک، استونی، لهستان و بریتانیا قبلاً تصمیمات مشابهی گرفته اند.

مسکو نیز در پاسخ پرواز هواپیماهای چند کشور بر فراز خاک خود را ممنوع کرده است.


مهلت ۲ ساعته روسیه به اوکراین برای ورود به میز مذاکرات


سربازان روسیه وارد دومین شهر اوکراین شدند

مقامات اوکراینی می‌گویند که روسیه حملات خود را تشدید کرده و نیروهای روس در پی درگیری‌های شدید اکنون وارد خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، شده‌اند.

اولگ سینگوبوف، فرماندار خارکیف، گفت که در چهارمین روز از تهاجم روسیه به اوکراین، خودروهای نظامی سبک «به شهر نفوذ کرده‌اند».

این گزارش توسط آنتون هراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین نیز تأیید شده و وی ویدئویی را در تلگرام منتشر کرده است که نشان می‌دهد چند خودروی نظامی سبک در امتداد یک خیابان حرکت می‌کنند و در آن حوالی یک تانک هم در حال سوختن است.

سینگوبوف از ساکنان خواست که در خانه‌های خود بمانند و گفت که به نظر می‌رسد نیروهای روسی در مرکز شهر هستند. او در یک پیام فیس‌بوکی گفت: «پناهگاه‌ها را ترک نکنید! نیروهای مسلح اوکراین در حال از بین بردن دشمن هستند. از غیرنظامیان خواسته می‌شود به خیابان‌ها نیایند.»



قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیفت

سامانه جهانی پرداخت‌های بین بانکی، سوئیفت، روز شنبه اعلام کرد که خود را آماده اجرای تحریم‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسیه به سوئیفت طی روزهای آینده می‌کند.

این نهاد در اطلاعیه‌ای گفت: «ما در حال هماهنگی با مقامات اروپایی هستیم تا از فهرست نهادهایی که مشمول اقدامات جدید خواهند شد، مطلع شویم و خود را آماده اجرای این دستورالعمل‌های قانونی می‌کنیم.»

ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا و کانادا روز شنبه بر سر قطع دسترسی شماری از بانک‌های روسی به سوئیفت به توافق رسیدند.



۱۵۰ هزار پناهجوی اوکراینی وارد کشورهای همسایه شدند

کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید تاکنون ۱۵۰ هزار پناهجوی اوکراینی وارد کشورهای همسایه شده‌اند.

فیلیپو گراندی روز شنبه ۷ اسفندماه با انتشار توئیتی، اعلام کرد نیمی از پناهجویان وارد لهستان و بقیه راهی مولداوی، رومانی و مجارستان شده‌اند.

کلی کلمنت، معاون کمیسر عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد نیز به شبکه «سی‌ان‌ان» گفته است طبق اطلاعات موجود، حدود ۸۵۰ هزار نفر نیز در داخل کشور جابجا شده‌اند و انتظار می‌رود تعداد آوارگان جنگی به بالای ۴ میلیون نفر برسد.

همزمان، دولت لهستان اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی به خاطر تهاجم نظامی روسیه وارد این کشور شده‌اند.



احتمال مشمول قانون نظام وظیفه شدن دانشجویان ایرانی در اکراین در صورت بازگشت

همزمان با سومین روز از حمله روسیه به اوکراین، وزارت علوم ایران اعلام کرد که دانشجویان مقیم اوکراین که تمایل به بازگشت به کشور را دارند باید در سامانه‌ای که وزارت خارجه طراحی کرده ثبت نام کنند.

به گزارش ایسنا، هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، روز شنبه، ۷ اسفند شمار دانشجویان مقیم اوکراین را ۱۴۲۴ نفر اعلام کرد و بدون اشاره به جزئیات گفت: «با پیگیری‌های صورت‌گرفته اکنون این دانشجویان در سلامت و امنیت کامل به‌ سر می‌برند و طی روزهای آتی با پروازهای ویژه به کشور منتقل خواهند شد.»

از روز جمعه و در دومین روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین، مقامات مختلف جمهوری اسلامی از پیگیری برای انتقال شهروندان ایرانی مقیم اوکراین به کشور خبر داده‌اند، اما این موضوع تاکنون محقق نشده است.

یک منبع آگاه به «زیتون» در این رابطه گفت که طی روزهای گذشته وزارت امور خارجه مشغول رایزنی با ستاد کل نیروهای مسلح برای حل کردن مسئله سربازی دانشجویان ایرانی در اکراین بوده است.



سقوط ارزش سهام و رمز ارزها٬ افزایش ارزش نفت

با حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت خام به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده که بالاترین سطح در بیش از هفت سال اخیر است.

با نگرانی سرمایه‌گذاران از چشم‌انداز پیامدهای این حمله، ارزش سهام در بازارهای مختلف سقوط کرده و قیمت طلا بالا رفته است.

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی و دومین صادرکننده نفت خام در جهان است.

قیمت نفت خام به ۱۰۳ دلار در هر بشکه رسیده است. این رشدی حدودا ۵ درصدی در یک روز است.

در معاملات گازی در اروپا هم قیمت‌ها رشد قابل توجهی کرده‌اند و حتی تا ۴۰ درصد بالا رفتند.

ارزش بیت‌کوین نیز به پایین‌ترین حد خود در یک ماه گذشته رسید.

قیمت بیتکوین تا حدود ۷.۹ درصد کاهش یافت و به حدود ۳۴ هزار و ۳۰۰ دلار رسید که پایین‌ترین سطح از ۲۴ ژانویه بود و به گزارش رویترز در آخرین معامله ۴.۵ درصد کاهش داشت. هر چند هم اکنون به حدود ۳۵ هزار و ۱۰۰ دلار رسیده است.



ناتو به بال شرقیِ ناتو نیروی نظامی و دریایی اعزام می‌کند

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز پنجشنبه به عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین واکنش نشان داد. ناتو ضمن محکوم کردن این عملیات، مسکو را تهدید کرده است.

بر اساس این گزارش، سازمان ناتو در بیانیه خود آورده است: رفتارهای غیرقابل توجیه روسیه در اوکراین پیامدهای وخیمی برای آن به دنبال خواهد داشت. مشارکت بلاروس نیز در جنگ علیه اوکراین غیرقابل توجیه است.

ناتو افزوده است: روسیه باید فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف سازد. ما خود را متعهد به حمایت از وحدت اراضی اوکراین می‌دانیم. روسیه باید نیروهایش را مرزهای اوکراین و داخلِ این کشور، بیرون بکشد.

در ادامه بیانیه ناتو آمده است: ما نیروهای نظامی زمینی و دریایی بیشتری را به بال شرقیِ ناتو اعزام خواهیم کرد.



صداوسیما تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را «عملیات ویژه» خواند



نیرو‌های زمینی روس به شهر خارکیف رسید

تصاویر و ویدیو‌های منتشر شده از سوی خبرنگاران مستقر در اوکراین نشان می‌دهد نیروهای زمینی روس به شهر خارکیف رسیده‌اند.