سی ان ان: ضرب الاجل ۲۰ روزه دولت بایدن برای احیای برجام

یک مقام ارشد دولت بایدن با اشاره به مذاکرات سطح بالا که در وین از سر گرفته شده است، به سی‌ان‌ان گفت: «این جلسه، جلسه حساسی است. ما واقعاً در مرحله نهایی هستیم.»

سه مقام دولت آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ بهمن به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفتند دولت بایدن معتقد است که تنها تا پایان فوریه (۲۰ روز دیگر) فرصت دارد تا توافق هسته‌ای ایران را نجات دهد و در غیر این صورت باید رویکرد خود را تغییر داده و تلاش‌هایی تهاجمی را برای جلوگیری از «دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای» آغاز کند.

یک مقام ارشد دولت بایدن با اشاره به مذاکرات سطح بالا که در وین از سر گرفته شده است، به سی‌ان‌ان گفت: «این جلسه، جلسه حساسی است. ما واقعاً در مرحله نهایی هستیم.»

مقام دیگر دولت آمریکا به این شبکه خبری گفت: «هیچ چیز در مورد ایران هرگز به شکل خط مستقیم پیش نمی‌رود، اما ما به یک لحظه تعیین‌کننده نزدیک شده‌ایم.»

مقام‌های دولت بایدن حدود ۱۰ ماه است که برای احیای برجام در مذاکرات غیرمستقیم با مقام‌های ایرانی شرکت کرده‌اند و طی همین مدت نیز جمهوری اسلامی به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود ادامه داده است.



سنگ مزار یکی از کشته شدگان آبان ۹۸ بدون اجازه عوض شد

رضا سلمان‌زاده، پدر یکی دیگر از قربانیان اعتراضات آبان، با انتشار ویدئویی از سنگ‌ مزار محسن محمدپور، یکی از نوجوانان خرمشهری کشته‌شده در اعتراضات آبان ۹۸، اعلام کرد که بنیاد شهید این شهر «بدون اطلاع خانواده محسن کلمه شهید را روی سنگ او اضافه کرده است.»

بر اساس این ویدئو تعویض سنگ‌ مزار حدود ۱۰ روز پیش انجام شده و روی آن نیز ذکر شده «تاریخ شهادت: ۲۵ آبان ۱۳۹۸».

محسن محمدپور، کارگر ۱۷ ساله خرمشهری، یکی از دست‌کم ۲۳ کودک و نوجوانی بود که، بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ به‌دست نیروهای انتظامی و امنیتی کشته شدند.

از میان این کودکان و نوجوانان، انتشار عکس‌های محسن محمدپور واکنش‌های بسیار گسترده‌ای را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت و چهره او به‌عنوان یکی از نمادهای «آبان خونین ۹۸» در یادها باقی ماند.

شهید خوانده شدن شماری اندک از کشته‌شدگان آبان ۹۸ در راستای اجرای مصوبه شورای عالی امنیت ملی بر پایه دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام می‌شود.

بر اساس این مصوبه، آن دسته از کشته‌شدگان که «نقشی در اعتراضات نداشتند و به‌طور اتفاقی گلوله به آن‌ها اصابت کرده، باید شهید محسوب شوند».



تکذیب خبر نامه گلایه‌آمیز امیرعبداللهیان به آیت‌الله خامنه‌ای

خبرگزاری‌های فارس٬ تسنیم و ایرنا امروز در گزارش‌هایی درباره «گلایه‌» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، به رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر «برخی سنگ‌اندازی‌ها» در روند احیای برجام را تکذیب کردند.

اگرچه در گزارش این رسانه‌های نزدیک به حاکمیت خبر به نقل از «یک منبع آگاه در وزارت خارجه» تکذیب شده است، نه آن طور که رسم معمول به شمار می‌رود از طرف سخنگوی این وزارتخانه.

از روز گذشته گزارش‌هایی در چند کانال‌ تلگرامی و شبکه‌های مجازی مبنی بر «گلایه جدی» وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه به علی خامنه‌ای به صورت «مکتوب و شفاهی» از «جریانی که در کشور بر سر روند مذاکره با گروه ۴+۱ سنگ‌اندازی می‌کند» منتشر شده بود.

کانال تلگرامی «نیمه محرمانه» در این باره نوشت که وزارت خارجه در این نامه، «برخی از مصادیق کارشکنی در روند مذاکرات را برشمرده و از ایشان خواسته جلوی این جریان خودسر را در روند مذاکرات بگیرد.»

بر اساس این گزارش، حسین امیرعبدالهیان نیز در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که ما از سوی رهبر جمهوری اسلامی، «مجوز مذاکره با آمریکا را گرفته‌ایم ولی یکی از نزدیکان آقای جلیلی به دروغ توییت می‌کند که وزیر خارجه بابت مطرح کردن مذاکره با آمریکا از سوی مقام عالی‌رتبه تذکر گرفته است.»

این کانال تلگرامی اضافه کرده بود: «تعدادی از فعالان رسانه‌ای در جلسات محدود برای عملیات روانی علیه روند فعلی مذاکرات در برخی رسانه‌های رسمی و شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنند.»



فروش اتوبوس بین جاده‌ای از این پس تنها به واکسن زده‌ها

فروش بلیت اتوبوس به افرادی که واکسن نزده‌اند ممنوع شد.

به گزارش وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه، ۲۰ بهمن، این آمار به مجموعه آمار کرونا اضافه شده و از میان بیماران تازه شناسایی‌شده، ۲۹۰۲ نفر، بستری شدند.

مدیرکل حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که شرکت‌های حمل و نقلی «برای هیچ کس جز افرادی که واکسن زده‌اند یا تست پی‌سی‌آر منفی داشته باشند» بلیت اتوبوس صادر نمی‌کنند.

داریوش باقرجوان اضافه کرد که از مسافرانی که بخواهند از ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای برای مسافرت استفاده کنند در هنگام تهیه بلیت، درخواست کارت واکسن و یا پی‌سی‌آر منفی ۷۲ ساعته می‌شود.

این خبر در شرایطی اعلام می‌شود که کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت پیش‌بینی کرده پایان هفته آینده در ایران هفته «بسیار ملتهبی» از نظر شدت افراد مبتلا به کرونا خواهد بود.



خطر اخراج سه پناهجوی ایرانی از ترکیه

سه پناهجوی ایرانی پس از شرکت در تظاهرات علیه خروج آنکارا از کنوانسیون اروپایی «حمایت از زنان در برابر خشونت»، با اخراج از ترکیه روبه‌رو شده‌اند.

لیلی فرجی، زینب صحافی و اسماعیل فتاحی پس از شرکت در تظاهرات ماه مارس گذشته در شهر دِنیزلی در جنوب ترکیه بازداشت شدند.

به گفته وکیل مدافع آنها اعلام کرده، یک شهروند دیگر ایرانی به نام محمد پوراکبری نیز با آن که در تظاهرات یادشده حضور نداشته، همراه با سه نفر دیگر بازداشت شده است.

اتهام این چهار نفر بعد از بازداشت، «اخلال در نظم عمومی» و «شرکت در تظاهرات غیرقانونی» عنوان شده است.

پس از آن که دادگاه تجدیدنظر، حکم دادگاه مبنی بر اخراج آنها از ترکیه را رد کرد، نگرانی‌ها از احتمال اخراج زودهنگام آنها از این کشور افزایش یافته است.

سه نفر از این چهار نفر در وضعیت پناهندگی مشروط قرار دارند که بازگرداندن آنها به ایران غیرقانونی است، اما به گفته وکیل آنها، «در رأی دادگاه هیچ نشانه‌ای» مبنی بر توجه به این موضوع دیده نمی‌شود.

به گفته کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، حکم اخراج این افراد در حالی صادر شده که نگرانی‌ها در مورد رفتار ترکیه با مخالفان و پناهجویان ایرانی در ترکیه که حداقل ۲۴۳۰۰ نفر هستند، افزایش یافته است.



رونمایی از موشک بالستیک با برد ۱۴۵۰ کیلومتری سپاه

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از رونمایی یک موشک بالیستیک با نام «خیبرشکن» در یکی از پایگاه‌های موشکی نیروی هوافضای سپاه خبر داد.

موشک خیبرشکن «دارای سوخت جامد» معرفی شده است.

تسنیم نوشت که این موشک زمین به زمین «۱۴۵۰ کیلومتر برد دارد و هنگام بازدید محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، و امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، از این پایگاه‌» رونمایی شده است.

بر اساس این گزارش موشک خیبرشکن «از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه است که وزن آن نسبت به نمونه‌های مشابه یک‌سوم کاهش یافته و مدت آماده‌سازی و شلیک آن نیز تا یک‌ششم کمتر شده است».

خبر رونمایی از این موشک در روزهایی منتشر می‌شود که مذاکرات برای بازگشت متقابل ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴، موسوم به برجام، در وین همچنان در جریان است.

پیشتر، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، گفته بود که حکومت ایران ثابت کرده است که از برنامه موشک‌های بالیستیک خود برای «تهدید» همسایگانش استفاده می‌کند.



بانک‌ها و موسسات اعتباری «پول» برای پرداخت وام ازدواج ندارند

محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی@ اعلام کرد بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج ۱۲۰ میلیون تومانی پول ندارند.

این در حالی است که خیلی از افراد از سال ۱۳۹۷ به بعد هنوز در صف دریافت وام ۷۰ میلیونی مانده‌اند.

دبیر کانون بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، درباره افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان در سال آینده، ضمن «ناچیز» خواندن آن نسبت به میزان تورم در کشور گفت: «برای همین مبلغ نیز منابعی پیش‌بینی نشده است.»

به گفته محمدرضا جمشیدی، خیلی از افراد از سال ۱۳۹۷ به بعد همچنان در صف دریافت وام ازدواج ۷۰ میلیونی هستند و «منابع فعلی بانک‌ها پرداخت افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان را پوشش نمی‌دهد».

افزایش مبلغ وام ازدواج برای سال آینده در پی تصمیم مجلس و هیئت دولت انجام شده، که جدا از «مشکل نبودِ منابع برای پرداخت وام»، نشان می‌دهد مبلغ این وام از سال ۱۳۸۸ تا ۱۴۰۱ حدود چهل برابر رشد کرده و همچنان متناسب با نرخ تورم نیست.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »