آغاز دور جدید پارازیت روی شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران

با شروع دهه پیروزی انقلاب در ایران ارسال پارازیت روی شبکه‌های ماهواره ای شدت گرفته است به‌نحوی که تماشای برنامه‌های این شبکه‌ها در طول روز برای کاربران امکان‌پذیر نیست.

این روزها که در ایران دولت و حاکمیت در تدارکات برنامه‌های بزرگداشت دهه پیروزی انقلاب ۵۷ هستند و رسانه‌های مکتوب اخبار مقایسه‌ای دوران قبل و بعد از انقلاب را منتشر و صداوسیمای جمهوری اسلامی برنامه‌های مختلفی با مضمون فساد دربار شاهنشاهی روی آنتن می‌برد تا بتواند انقلاب را از قاب جمهوری اسلامی به مردم بویژه نسل جدید نمایش دهد؛ رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران هم مستندهای متعددی در این حوزه را آغاز کرده‌اند.

این اتفاق به مزاج مسئولان جمهوری اسلامی خوش نیامده و به همین منظور هم از سلاح همیشگی خود برای جلوگیری از آگاهی و دستیابی به اطلاعات یعنی پارازیت استفاده می کند. 

این روزها که تمام دستگاه‌ها و نهادها و رسانه‌های داخل ایران در تلاش هستند تا تصویری ورای واقعیت از ایران پیش و بعد از انقلاب پیش روی مردم قرار دهند، حضور رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران معضلی جدی برای مدیریت افکار عمومی در ایران را ایجاد کرده و از این رو مقامات جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی برای مقابله با این آگاهی‌بخشی مضایقه نمی‌کنند.

یک نصاب ماهواره در ایران در این‌باره گفته است: «از روز ۱۰ بهمن پارازیت روی ماهواره‌ها زیاد شد به حدی که هر روز مردم برای تنظیم مجدد با من تماس گرفتند. این رویه‌ای عادی در ایران است و قطعا بعد از گذشت این دهه میزان پارازیت‌ها کمتر خواهد شد.» 

البته این اولین باری نیست که دولت و مسئولان در ایران از پارازیت برای سد کردن دسترسی آزاد مردم به اطلاعات استفاده می‌کنند و پیش از این هم در هر بحران، اعتراضات مردمی یا موضوعی که شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران وارد آن شده‌اند این اتفاق رخ داده است. 

پارازیت‌های این دوره به صورت گاها ۲۴ ساعته یا در طول روز که مخاطبان بیشتری پای شبکه‌های ماهواره‌ای قرار دارند؛ تماشای برنامه‌ها را برای مردم با اختلال مواجه کرده و همین موضوع هم در شبکه‌های اجتماعی از جمله مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

کندی سرعت اینترنت همزمان با شروع پارازیت

با توجه به کاهش اعتماد عمومی به سیستم دولتی و حاکمتی در ایران، دریافت اخبار و اطلاعات از شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران چه از طریق ماهواره و چه از طریق اینترنت بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است! 

از این رو در کنار پارازیت‌های شدید ماهواره‌ای، سرعت اینترنت نیز در ایران به شدت کاهش یافته و همین موضوع سبب نارضایتی از وضعیت اینترنت را بار دیگر تشدید کرده است. با این حال مقامات وزارت ارتباطات معتقدند که این رویه به دلیل کاهش پهنای باند و عقب‌ماندگی شرکت‌های سرویس دهنده اینترنت در ایران در بروزرسانی تکنولوژی‌هایی است که پیش از این هم مورد استفاده کاربران بود و حداقل قبل از آغاز دهه پیروزی انقلاب ایران با مشکلات کمتری در اختیار آنها قرار داشت. 

اطلاع‌رسانی در ایران با توجه به محدودیت‌هایی که به‌ویژه در ایام خاصی نظیر دهه پیروزی انقلاب به سختی صورت می‌گیرد و حاکمیت تلاش می‌کند تا از طریقی دسترسی مردم به اطلاعات درست و واقعی را با موانعی جدی مواجه کند! هر چند که پاک کردن یا تحریف تاریخ با وجود اسناد متنی و تصویری تاریخی غیرممکن است، اما با این وجود سالانه میلیاردها تومان از سرمایه‌های مردم صرف همین برنامه‌ها می‌شود! 

سالانه هزاران نفر بر اثر پارازیت‌ در ایران دچار بیماری‌هایی نظیر سرطان و میلیون‌ها تومان هزینه درمان می‌شود، اما جمهوری اسلامی همه اینها را هزینه‌ای برای بقای خود می‌داند!

*نام نویسنده نزد زیتون محفوظ است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »