«جمعیت امیرالمومنین»؛ خیریه‌سازی مداحان

زیتون– سعید محمد٬ دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی٬ از تشکیل «جمعیت امیرالمومنین» خبر داد.

این دومین «جمعیت خیریه» تشکیل شده توسط دولت پس از لغو مجوز «جمعیت امام علی» است. تیرماه سال گذشته شارمین میمندی‌نژاد، موسس و دو عضو جمعیت خیریه امام علی را بازداشت کردند؛ دفتر مرکز این تشکل غیر دولتی نیز پلمپ شده است.

جمعیت امداد دانشجویی-مردمی امام علی که یک موسسه خیریه غیردولتی در ایران بود که پس از بازداشت شارمین میمندی‌نژاد، موسس و دو عضو جمعیت این خیریه؛ دفتر مرکز این تشکل غیر دولتی نیز پلمپ شد.

جمعیت امام علی یکی از بزرگ‌ترین موسسات خیریه غیردولتی در ایران است که به گفته این نهاد بیش از ۱۰ هزار همکار داوطلب در استان‌های مختلف ایران دارد.

این خیریه در سال ۷۸ ثبت شده و مانند دیگر نهادهای رسمی خیریه با مجوز رسمی از وزارت کشور فعالیت می‌کند.

سایت جمعیت امام علی همزمان با پلمپ این موسسه از دسترس خارج شده است. جمعیت امام علی در سیزدهم خرداد از حمله سایبری به حساب‌های کاربری چند نفر از اعضای آن خبر داده بود.

حال به جای این تشکل مردم نهاد روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه نخستین نشست خبری قرارگاه ملی امداد اجتماعی با عنوان «جمعیت امیرالمومنین» با حضور سعید محمد، حاج مرتضی طاهری، رییس هیئت مدیره خانه مداحان کشور و رییس قرارگاه، حاج محسن طاهری، مدیرعامل خانه مداحان کشور، حجت الاسلام احمد پناهیان، عضو شورای راهبردی خانه مداحان کشور و حاج سیدمهدی میرداماد، عضو شورای راهبردی خانه مداحان کشور و اصحاب رسانه های جمعی در شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی برگزار شد.

سعید محمد مدعی شد: «هیئت ظرفیت و فرصتی مهیا است اکنون گروه های جهادی فعال هستند و ما در تهران کار چندانی نداریم. اگر هیئت ها و مداحان در شهرستان ها به ویژه مناطق مرزی فعال و هم افزا شوند، می توانیم خدمات اجتماعی موثری ارایه کنیم.»

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی با بیان اینکه مداحان در هیئت ها بزرگ شدند، گفت: «هیئت امنای جمعیت امیرالمومنین(ع) می تواند هر هفته در یک هیئت جمع شوند و با طرح مسئله همکاری ها را برای حل مسایل و آسیب ها در کف جامعه، جلب کنند.»

به گفته سعید محمد «این جمعیت مستقل است و توسط مداحان تاسیس و فعال می شود که برای نمونه و به عنوان پایلوت در مناطق آزاد آن را اجرا می کنیم تا پس از بررسی ثمرات و نقاط ضعف و قوت آن را به دیگر مناطق نیز تسری دهیم.»

راه اندازی «جمعیت امیر المومنین» توسط دولت ابراهیم رئیسی تنها کمتر از یک سال پس از لغو مجوز جمعیت خیریه «امام علی» به عنوان تنها جمعیت خیریه غیر حاکمیتی؛ نشان می دهد رویکرد جدید دولت حفظ و ایجاد تشکل های خیریه ای است که به صورت پیدا و پنهان مرتبط با مجموعه دولت و نهاد ها می باشند.

پیش از این و همزمان با پلمپ جمعیت امام علی، جمعیت امام‌رضایی‌ها فعال شد. این جمعیت که از مدت‌ها پیش تاسیس شده بود٬ بر اساس اخبار رسمی منتشر شده در رسانه‌ها جمعیت امام رضا فعالیت خود را از تیرماه سال ۹۹ آغاز کرد. مدیر جمعیت امام رضا از همکار سابق ابراهیم رئیسی در آستان قدس بود.

محمدحسن یکتا رییس بنیاد کرامت امام رضا در دوران تولیت ابراهیم رئیسی وی مدیر ستاد اربعینِ آستان قدس رضوی بود.
اما جمعیت امام رضا در عمل هیچ خروجی در راستای خدمت رسانی به اقشار آسیب‌دیده جامعه نداشت.