«جوانان انقلابی»؛ اجازه‌­ای و اجاره‌­ای

زیتون ـ یلدا امیری: رهبر جمهوری‌­ اسلامی در دوران ریاست‌جمهوری محمود احمدی­‌نژاد عبارت «جوانان مومن انقلابی» را به کلیدواژه­‌های خود افزود، و در سخنرانی­‌هایش از مسئولان خواست که به «جوانان انقلابی» میدان دهند.

روز گذشته، سه‌شنبه ۱۲ بهمن، رئیس حوزه قضایی بخش موسیان استان ایلام، از بازداشت «مهرشاد سهیلی» یکی از همین جوانان و یا به عبارت بهتر نوجوانان انقلابی خبر داد.

عین­‌الله نیازی­‌فر گفت: «با همکاری سربازان گمنام امام زمان صبح امروز مهرشاد سهیلی بازداشت و با قرار قانونی روانه زندان شد.» او افزود: «از محتوای پرونده متهم بازداشت­ شده مطلع نیست.»

پیش از این وب‌سایت روزآروز و روزنامه اصولگرای فرهیختگان در گزارش­‌هایی نوشتند که این نوجوان ایلامی توانسته با ایجاد «قرارگاه‌های جهادی» و دیدار با مراجع تقلید به شهرت و ثروت برسد و حساب‌های بانکی او دست‌کم چندین میلیارد تومان پول در گردش داشته‌است.

سهیلی که در توییتر خود را «جوانترین فرمانده آتش به اختیار نظام مقدس اسلامی، فرمانده قرارگاه حضرت ولی‌عصر، مدیر موسسه حضرت ولی‌عصر و مدیر موسسه امام صادق» معرفی کرده، یک روز پیش از بازداشت در ۱۱ بهمن در توییتی نوشت که از روزنامه و خبرنگار فرهیختگان شکایت قضایی کرده.

سهیلی در توییتر خود را «جوانترین فرمانده آتش به اختیار نظام مقدس اسلامی، فرمانده قرارگاه حضرت ولی‌عصر، مدیر موسسه حضرت ولی‌عصر و مدیر موسسه امام صادق» معرفی کرده.

بازداشت سهیلی با واکنش کاربران اصولگرای توییتر مواجه شد. علی قلهکی، فعال رسانه‌ای اصولگرا در توییتی با انتشار خبر بازداشت، نوشت: «همکاری سربازان گمنام برای بازداشت “مهرشاد سهیلی” ؟!»  او افزود: «یه گروهبان هم می‌تونست بازداشتش کنه تا به اتهاماتش برسند مگه ریگی بوده؟!» طلبه­‌ای به نام عبدالمجید خرقانی نیز زیر توییت قلهکی نوشت: «با دو تا بسیجی و یه دونه بند کفش خودمم می‌تونستم بازداشتش کنم که.»

فردی با نام آسید‌پویان که از کاربران شاخص و جریان‌ساز طیف «ارزشی» محسوب می‌شود، هم با طنز به این بازداشت اشاره کرد و تاکید کرد که «این [سهیلی] الان اگر مارمولک بود، می‌ره اون تو هم‌بند شهرام جزایری و بابک زنجانی میشه، هیولا بیرون میاد که!» که به نظر می‌رسد اشاره به اتهام‌های فساد‌های مالی این نوجوان دارد.

گروهی از کاربران هم یادآوری کردند که رسانه‌های اصولگرا چگونه به این فرد پر و بال دادند و از او گفتگوهای اختصاصی گرفتند. از جریانی کلی‌ که بر ضد سهیلی در میان جریان‌های اصولگرا شکل گرفته به نظر می‌رسد همان کسانی که تا دیروز به او پروبال میدادند و از او به عنوان رویش انقلاب یاد می‌کردند حالا در مهربانانه‌ترین حالت خواهان فرستادن او به کانون اصلاح و تربیت هستند.

چرا این خبر مهم است؟

۴۳ سال پیش، همین روزها، آیت­‌الله­ خمینی با کمک جوانان انقلابی پرشور و اسلامگرا بر موج انقلاب ایران سوار شد، بخشی از جوانان بی­‌تجربه تحت لوای او اداره حکومت را در دست گرفتند و گروهی از جوانان هم که تمکین نکردند کشته یا منزوی شدند.

جمهوری‌اسلامی اما در طول چهار دهه نتوانسته مدیر تربیت کند، دایره محدود و امنیتی نظام اجازه ورود جوانان توانمند غیرخودی را به بخش‌های مختلف حکومتداری نمی‌داد، از این رو با معضل فقدان سیاستمدار و مدیر کارآمد روبرو شد. در نهایت آیت‌الله خامنه‌ای در حلقه امنیتی حکومت روزنه‌ای برای جوانان انقلابی خودی گشود. رهبر دوم نظام با تکرار تجربه شکست‌خورده سلف خود و نشاندن جوانان وفادار بی‌تجربه بر صندلی‌های مدیریتی بار دیگر چرخه آزمون و خطا را تکرار می‌کند.

مهرشاد سهیلی، نوجوان ۱۷ ساله­ نمونه ای از جوانان «ولایتمداری» است که می‌خواهد به چرخه مدیران وارد شود. او در دولت ابراهیم رئیسی خبرساز شد. او عکس خود را با لباس سپاه در کنار مراجع تقلید از «مصباح یزدی» تا «مکارم شیرازی» و «علوی گرگانی» در اینستاگرام به اشتراک می­‌گذاشت، رسانه‌های وابسته به سپاه و حکومت نیز او را با عناوینی مثل «جوان‌ترین فرمانده» و یا «جهادگر نوجوان» معرفی می­‌کردند.

کمی عمیق‌­تر، از رانده‌شدگان انقلاب تا جوانان یقه‌سفید ذوب در ولایت

نقل قول شده وقتی آیت‌الله خمینی سال ۱۳۴۳ به ترکیه تبعید شد یک مامور ساواک به کنایه از او پرسید: «پس یاران شما کجا هستند؟» و آیت‌الله خمینی گفت: «سربازان من در گهواره‌های مادرانشان هستند.»

اما یاران خمینی در بهمن ۱۳۵۷ نه نوجوانان ۱۴ ساله که سال ۱۳۴۳ در گهواره بودند، بلکه جوانان یک دهه بزرگتر بودند؛.جوانانی که بدون داشتن تجربه مدیریتی بر مناصب حکومتی و دولتی تکیه زدند، بخشی از آنها گرایشات تند اسلامی داشتند و بخشی دیگر تحصیل­‌کردگانی بودند که به امید ایجاد تغییر تدریجی به حکومت پیوستند.

سه نفر از نزدیک­ترین جوانان به خمینی، بنی­صدر، یزدی و قطب­زاده بودند که از سوی مخالفان به «مثلث بیق» شهرت داشتند. ابوالحسن بنی‌صدر، اقتصاددان جوانی که اولین رئیس‌جمهور نظام بود به خیانت متهم و عزل شد اما توانست به موقع به پاریس فرار کند. ابراهیم یزدی مشاور و مترجم خمینی در نجف و فرانسه، بعد از انقلاب وزیرخارجه دولت موقت شد و پس ­از استعفای دولت موقت منزوی شد. صادق قطب‌زاده نیز که خمینی او را پسر خود می­نامید، اعدام شد.

رهبر دوم جمهوری اسلامی دایره نظام را تنگتر و امنیتی‌تر کرد. فقر شدید مدیریتی حاصل بازتولید چرخه معیوبی بود که در آن خودی و مطیع بودن به شرط اصلی گزینش تبدیل شد و تخصص و کارایی نقش فرعی داشت. آیت‌الله خامنه‌ای در حلقه نظام روزنه‌ای با عنوان «جوانان انقلابی» گشود تا نسلی که در گهواره‌ دهه‌های ۶۰ و ۷۰ در دوران رهبری او در دایره خودی­‌ها پرورش یافتند، خودنمایی کنند.

رهبر جمهوری اسلامی از سال ۱۳۹۳ بارها از «جوانان مومن انقلابی» سخن گفته، او در ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ به مناسبت چهلمین سال انقلاب، از ورود به فصل جدیدی خبر داد و در بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» از نقش جوانان سخن گفت: «اینک در آغاز فصل جدیدی از زندگی جمهوری اسلامی، این بنده‌ ناچیز مایلم با جوانان عزیزم، نسلی که پا به میدان عمل می‌گذارد تا بخش دیگری از جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بزرگ را آغاز کند، سخن بگویم».

حالا در دولت رئیسی، جوانان انقلابی که غالبا از خانواده مدیران و نظامیان خودی هستند صندلی­‌های ادارات و وزارتخانه­‌ها را، از پست­های مدیریتی گرفته تا کارمندان ساده فتح می‌­کنند. جوانانی بدون سابقه، تجربه و تحصیلات. رویش جوانان انقلابی در دولت انقلابی.

مهرشاد سهیلی ایلامی یکی از مثال‌زدنی‌ترین نمونه‌های این جوان انقلابی آرمانی است. زندگی‌نامه‌اش با حضور مصباح یزدی رونمایی شد و مصباح به جوانان توصیه کرد که سهیلی را الگو قرار دهند. او دو بار با عنوان فرمانده قرارگاه حضرت مهدی در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شد. از اوایل دی­ماه چند رسانه و در صدر آنها روزنامه فرهیختگان گزارش­هایی مربوط به فساد مالی و ادعاهای دروغ او منتشر کردند، بلافاصله خبرهایی مربوط به این نوجوان در خبرگزاری‌های وابسته به سپاه مثل فارس، تسنیم و موج حذف شدند.

در تازه‌ترین افشاگری آمده­ که سهیلی قصد داشته به دروغ از طرف آستان حرم معصومه از دیجی کالا ۵۰ میلیون برای موکب­‌های مراسم اربعین پول بگیرد. بر اساس گزارش­‌های صادق امامی در فرهیختگان، هزینه کمک‌هایی که سهیلی در قرارگاه جهادی خود انجام داده بالغ بر ۶۰-۷۰ میلیارد تومان می‌شود.

بر اساس گزارش­‌های صادق امامی در فرهیختگان، هزینه کمک‌هایی که سهیلی در قرارگاه جهادی خود انجام داده بالغ بر ۶۰-۷۰ میلیارد تومان می‌شود.

صادق امامی روز ۲۲ دی در گزارشی باعنوان «من مهرشاد! کل ایران را دور زدم» افشاگری کرد. سهیلی در توییتی او را متهم به درخواست مبلغ هنگفتی کرد. امامی، ۲۵ دی در توییتر نوشت: «اتهامات سهیلی علیه من دقیقا انگیزه نگارش گزارشم بود، می‌خواستم مقابل کارخانه جعل و دروغ زیر پرچم مقدس گروه‌های جهادی و بازی با ارزش‌های انقلاب بایستم که امروز یکی از مصادیقش نوجوانی جویای نام است.» پس­ از آن امامی از شکایت علیه سهیلی خبر داد و روز ۳ بهمن در گزارش تازه‌ای باعنوان «ماجرای یک تدلیس سمبلیک» به افشاگری­‌‌های خود ادامه داد تا آنکه نهایتا سهیلی بازداشت شد.

اما سابقه صادق امامی نشان می­‌دهد که خود او نیز یکی از جوانان انقلابی است. امامی پیش از این خبرنگار تسنیم وابسته به سپاه بوده و اکنون به عنوان دبیر بین‌الملل روزنامه فرهیختگان گزارش­‌های افشاگرانه در حوزه سیاسی و اقتصادی می­‌نویسد.

بیشتر بخوانید:

«مصاف» اصولگرایان بر سر بودجه هشتگ «سردار دل‌ها»

علی­‌اکبر رائفی‌پور که جوان‌های اصولگرا او «استاد» می‌نامند هم جزو همین رویش‌­هاست. سخنرانی‌­های عجیب او بیشترین عامل شهرت اوست. در سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی ماجرای هشتگی با عنوان Hero عامل اختلاف میان او و همقطارانش شد و پای فساد دلال‌های رسانه‌ای به میان آمد و مشخص شد هواداران سردار هم با انگیزه پول هشتگ می­‌زنند. در همان زمان او که گویی به سهیلی به چشم رقیب نگاه می‌کرد در توییتر خود درباره او نوشت: «پدیده‌هایی مانند #مهرشاد_سهیلی نتیجه همین اتمسفر مسموم حاکم بر پارادایم قدرت در کشور است. او را قضاوت نمی کنم اما آش آنقدر شور شده که حتی نوجوانان هم میانبر ها را شناخته اند! یا با ما هستی یا ضد انقلاب و منحرفی! یا بله قربانگوی ما می‌شوی و گزارش کار می‌آوری یا اعلام جنگ کرده‌ای!»

این توییت رائفی‌پور تا حدی مناسبات این جوانان انقلابی را با یکدیگر از یک سو و با نظام از سوی دیگر مشخص می‌کند.

جوانان انقلابی که با اجازه خامنه‌ای برای پیمودن پله­‌های ترقی وارد اختلاس و فساد می­‌شوند، برای رقابت با همقطاران خود می­‌جنگند و گمان می­‌کنند نقشی کلیدی در نظام «مقدس» دارند اما نمونه مهرشاد سهیلی نشان داد که نظام آنها را مانند آجرهایی در دیوار پروپاگاندای خود می‌بیند که هر گاه زیادی بیرون بزنند یا به همقطاران قدیمی‌تر اعلام جنگ کنند، کنار گذاشته می‌شوند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »