یک انفجار پر ابهام در غرب ایران

زیتون– نیمه شب گذشته تعدادی از شهروندان در چند شهر غربی ایران از شنیدن صداهای متعدد انفجار خبر داده‌اند.

بر اساس اطلاع رسانی کاربران فضای مجازی صدای انفجار‌ها در شهرهایی از جمله کرمانشاه، سنندج، همدان، کامیاران، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی شنیده شده است.

در اولین واکنش به صدای این انفجار سعید کتابی، فرماندار اسدآباد همدان، با تایید اینکه «صدای مهیبی» در این شهرستان شنیده شده است، گفته است علت این صدا مشخص نیست.

او افزود: «صدایی حوالی ساعت ۲۴ شنیده شد. ابتدا گمان رفت صدای رعد و برق با توجه به شرایط جوی است، اما این امکان رد شد.» او افزود: «امکان اینکه صدا از شهری دیگر رسیده باشد و یا زلزله باشد هم وجود دارد»

سعید کتابی به خبرگزاری فارس گفته بود: «هیچ گونه انفجاری در سطح شهرستان نداشتیم» و «ستاد بحران در حال پیگیری است.»

در همین رابطه صابرین‌نیوز، از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران٬ نوشت که «صدای انفجار در کرمانشاه، سنندج و همدان، در نتیجه رزمایش پدافند هوایی ایران برای آزمایش سامانه‌های پدافند هوایی جدید است که به تازگی به زرادخانه نیروهای مسلح ایران پیوسته‌اند».

بر اساس این گزارش که توسط هیچ رسانه یا مقام نظامی دیگری «تأیید نشده» است، «این سامانه‌های پدافندی به تازگی تحویل یکان‌های عمل‌کننده در غرب کشور شده‌اند. این تمرین‌های ناگهانی و شبانه بخشی از راهبرد آمادگی پدافند کشور است.»

پس از انتشار گزارش «صابرنیوز» تا این لحظه دیگر هیچ گزارشی رسمی٬ یا غیر رسمی٬ در این رابطه منتشر نشده است.

تنها محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره گزارش‌ها درباره شنیده شدن صدای انفجار در شهرهای غربی ایران گفت: «تماس‌هایی را با نهادهای ذی‌ربط درباره صدای انفجار داشتیم اما هنوز دلایل اصلی این موضوع مشخص نشده است.»

اما شب گذشته و همزمان با انتشار اخبار مربوط به شنیده شدن صدای انفجار در غرب ایران بر اساس نقشه‌های ماهواره‌ای آسمان بخش‌هایی از غرب ایران٬ جنوب شرق ترکیه و شرق عراق از هرگونه پروازی خالی شده بود.

سکوت رسانه‌ای مقامات جمهوری اسلامی در این رابطه حتی موجب اعتراض نیروهای موسوم به ارزشی نیز شده است.

View Comments (1)