افشای مکالمات محسن رضایی در کربلای ۴

زیتون– شب گذشته برای اولین‌بار بعد از ۳۵ سال مکالمه فرمانده وقت سپاه پاسداران در آستانه عملیات کربلای چهار منتشر شد. در این فایل صوتی مکالمه بیسیم «محسن رضایی» فرمانده وقت سپاه با «شهید حسین خرازی» فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین در اولین دقایق عملیات کربلای۴ شنیده می‌شود.

لشکر ۱۴ امام حسین یکی از لشکرهای خط شکن کربلای۴ بود که غواصانش در مهمترین نقطه عملیات یعنی عبور از اروند و حضور در جزایر شرکت داشتند، همانجایی که لو رفتنش موجب توقف عملیات شد. در پایان این مکالمه، سردار محسن رضایی (از قول شهید خرازی) به افراد حاضر در قرارگاه می‌گوید که برخی از نیروها به جزیره بلجانیه رسیده‌اند، یعنی از تنگه ام الرصاص رد شده‌اند.

محسن رضایی در این فایل صوتی از همه می خواهد پیشروی کنند.

عملیات کربلای ۴ در دی‌ماه ۱۳۶۵ به فرماندهی سپاه پاسداران انجام شد. این عملیات در تاریخ ۳ دی ۱۳۶۵ در محور ابوالخصیب در جنوب عراق، به صورت گسترده و با هدف آماده‌سازی مقدمات فتح بصره، توسط نیروهای مسلح ایران آغاز شد و در پی لو رفتن طرح عملیات و با تحمل تلفات بالای انسانی در روزهای نخست، در تاریخ ۵ دی ۱۳۶۵ با عقب‌نشینی نیروهای ایرانی، پایان یافت.

فرماندهان وقت سپاه پاسداران، قبل از عملیات میزان غافلگیری نیروهای عراقی را متغیر و رو به کاهش، برآورد کرده بودند. فرمانده وقت سپاه، محسن رضایی، بعدها گفته بود: «تا یک هفته قبل از عملیات بر اساس ارزیابی فرماندهان، غافلگیری در حدود ۸۰ درصد بود، اما از یک هفته به عملیات هر چه به شب عملیات نزدیک می‌شدیم، این رقم کاهش می‌یافت، تا حدی که شب عملیات به حدود ۵۰ درصد رسیده بود.»

او در رابطه با چگونگی محاسبه رقم ۵۰ درصد، هیچ مدرک و سندی ارائه نداده‌است. با این حال با ناهماهنگی‌هایی که میان فرماندهی کل جنگ و فرماندهان سپاه وجود داشت، این عملیات انجام شد. تا کنون منابع رسمی جمهوری اسلامی درباره عامل لو رفتن این عملیات از مجموعه‌ای از کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به عراق و سازمان مجاهدین خلق ایران نام برده‌اند.

موضوع عملیات کربلای چهار با توییت محسن رضایی در دی ماه ۱۳۹۷ دوباره در افکار عمومی مطرح شد. رضایی آن زمان نوشته بود که عملیات کربلای ۴ ٬ عملیاتی برای فریب دشمن بوده: «با عملیات کربلای چهار به دشمن وانمود کردیم که عملیات سالانه ما تنها همین بوده‌است. ده روز بعد در همان نقطه و در زمانی که نیروهای ارتش بعثی به مرخصی رفته بودند، عملیات کربلای پنج را انجام دادیم.»

فرمانده وقت سپاه پاسداران پس از بالاگرفتن اعتراضات به آن توییتش توضیح داد که آنچه گفته یک «تحلیل پسینی» است : «ما عملیات کربلای ۴ را برای این طراحی کرده بودیم که به جنوب بصره برسیم، ولی چون به اهداف نرسیدیم چند ساعت بعد دستور عقب‌نشینی دادیم. این یک عملیات اصلی بود. ۲۶۰ گردان نیرو پای کار آورده بودیم، ولی چون اوضاع مناسب نشد، ۴۰ گردان بیشتر را وارد نکردیم.»

انتشار این دو توییت با توجه با آمار بالای تلفات عملیات کربلای چهار، که سوم دی ماه سال ‍۱۳۶۵ و با هدف تصرف شهر بصره آغاز شد، و در نهایت یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های ایران در دوران جنگ با عراق را رقم زد، با واکنش برخی مسئولان و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران مواجه شد.

در نهایت رضایی دهم دی ماه همان سال و در یک برنامه تلویزیونی گفت‌: «سعی می‌کند دیگر در توییتر درباره جنگ ننویسد.»

عملیات کربلای چهار اما پس از کشف اجساد غواسان دست بسته اهمیت ویژه‌ای در افکار عمومی یافت. سال ۱۳۹۴، با گذشت ۳۰ سال از عملیات کربلای ۴، کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح ایران اعلام کرد که اجساد ۱۷۵ غواص ایرانی را که با دستانِ بسته شهید شده‌اند، در منطقه ابوفلوس عراق کشف کرده‌است. فرمانده این ستاد همچنین اعلام کرد که برخی از اجساد کشف شده دارای هیچ جراحتی نیستند و نیروهای بعثی آن‌ها را زنده به گور کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »