اعتراف دیر هنگام باهنر: برای تولید برکت خیلی زحمت کشیده شد؛ ولی نشد

محمدرضا باهنر٬ عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ در خصوص واکسن کرونای تولید داخل گفت: «در حالی در خصوص تولید واکسن داخلی می گوید برای تولید برکت و واکسن‌های داخلی خیلی زحمت کشیده شد؛ ولی به این نتیجه رسیدند که نمی‌شود دیگر! بالاخره باید واکسن وارد کرد.» او اضافه کرد که این «نمی شود دیگر» به قیمت جان هزاران نفر تمام شد.

باهنر ادامه داد: «برای واردات واکسن هم کسی نمی‌دانست این واکسن‌ها توطئه است یا اینکه واقعاً توسط بهداشت جهانی تایید شده است. همه‌چیز ناشناخته بود و فکر می‌کردیم خودمان می‌توانیم مثلاً ۱۵۰ میلیون دُز واکسن تولید کنیم.»

این عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت افزود: «این تحریم‌های لعنتی حتی برای خوراک و دارو ما هم بود. نهایتاً از طریق هلال‌احمر که یک سازمان بین‌المللی است و از تحریم‌ها معاف است اقدام به خرید واکسن کردیم؛ وگرنه همین الان هم به دولت ایران واکسن نمی‌فروشند. اینها هم تلاش‌های گذشته بود و هم تلاش‌های آقای رئیسی و در مسئله کرونا ظرف این ۱۰۰ روز اقدامات قابل افتخاری انجام شد.»

۱۹ دی ماه سال گذشته رهبر جمهوری اسلامی به صورت قاطع اعلام کرد که ورود واکسن‌های آمریکایی یا انگلیسی به ایران ممنوع است و به فرانسه هم اعتماد ندارد. او در ادامه مدعی شد که پیش از این مخالفتش با خرید واکسن‌های کرونا را با دولت نیز در میان گذاشته است.



معاون وزیر ارشاد: حافظ و مولوی انقلابی بودند

مهدی هاشمی٬ معاون حقوقی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ مدعی شد که حافظ و مولوی «انقلابی» بودند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد در این رابطه توضیح داد: «در بحث انقلابی بودن باید توجه کرد که تنگ نظری صورت نگیرد؛ ما معتقدیم که حتی حافظ و مولوی نیز در مسیر انقلابی حضور داشتند و نباید دایره را در این راستا محدود کرد.»

او با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم معتقد به ساماندهی اقدامات فرهنگی است، گفت: «در همین راستا، تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.»
مهدی هاشمی ادامه داد با اشاره به اینکه دولت سیزدهم معتقد به ساماندهی اقدامات فرهنگی است، افزود: «در همین راستا، تشکیل قرارگاه‌های فرهنگی در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.»



یک هفته پس از حکومت نظامی در اصفهان؛ عضو مجلس خبرگان رهبری نماز باران اقامه می کند

یک هفته بعد از اجرای محدویت های شدید امنیتی و مقررات منع رفت و آمد برای جلوگیری از اقامه نماز باران در بستر زاینده رود؛ ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اعلام کرده است که «نماز باران اقامه خواهد کرد.»

بر اساس بیانیه دفتر مهدوی نماز برای ​درخواست نزول رحمت الهی فردا ساعت ۱۰ صبح در گلستان شهدای اصفهان نماز باران اقامه خواهد شد.

جمعه هفته گذشته در حاشیه زاینده‌رود حکومت نظامی برقرار شده و تمامی مسیرهای منتهی به پل خواجو مسدود شده‌اند. همچنین خبار منتشر شده از شهروندان اصفهانی نشاناز حضور گسترده ماموران در سطح شهر و جلوگیری از تردد در برخی نقاط داشت.

همچنین گزارش‌هایی نیز درباره کاهش سرعت اینترنت و اختلال در تماس تلفنی منتشر شده بود



وزیر کشور: اگر انقلاب بخواهد ضربه ببیند، از ناحیه زنان است

سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی٬ وزیر کشور٬ در نشست سراسری مدیران کل امور زنان و خانواده استانداری های سراسر کشور تاکید کرد اعتقاد دارد که «اگر انقلاب بخواهد ضربه ببیند از ناحیه زنان است و اگر موفق هم بشود باز هم از ناحیه بانوان خواهد بود.»

او افزود: «ما باید فرصت ها و تهدیدها را در حوزه زنان بشناسیم زیرا کارکرد دشمن بر فکر، اندیشه، روان ، اخلاق و عملکرد بانوان خیلی مهم است.»

وزیر کشور ادامه داد؛ «اینکه غربی‌ها با معیارهای خودشان به ما بگویند زن مهم است هیچ نیازی نداریم که از فکر ناقص، ضعیف و مادی غرب بهره بگیریم و نشان دهیم که زن جایگاه مهمی دارد. افکار فمینیستی به جز تحقیر و تضعیف موقعیت زن آثار دیگری ندارد، بلکه باید به دنبال ارتقاء بالاتری باشیم و با مکتب های فکری که امروز در رابطه با زن وجود دارد کاملاً حساب مان را جدا کنیم و بدانیم که خودمان در این رابطه همه چیز داریم.»



جمهوری اسلامی به زودی آمریکا را تحریم می‌کند

در پی تصمیم آمریکا به تحریم تعذادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران به اتهام نقض حقوق بشر، یک مقام ایران از اقدام تلافی‌جویانه خبر داده است.

خبرگزاری میزان٬ وابسطه به قوه قضاییه٬ نوشت که کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، آمریکا را متهم کرده است که با تحریم جمهوری اسلامی « حقوق بنیادین شهروندان ایرانی را به مخاطره انداخته و دسترسی بیماران به دارو و تجهیزات درمانی را منع کرده» و گفته است که تحریم مقامات ایرانی توسط آمریکا «بیشتر شبیه یک طنز تلخ است.»

جمهوری اسلامی مدعی شده است که تحریم‌های آمریکا مانع از واردات دارو و تجهیزات پزشکی به ایران شده اما دولت آمریکا تاکید داشته که طبق قوانین آمریکا اقلام دارویی و کشاورزی مشمول تحریم نیست و تمهدیات مشخصی برای واردات اقلام بشردوستانه منظور شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران افزود: «رژیم آمریکا در زمینه نحوه رفتار با معترضان و اجتماعات مسالمت آمیز، خود در مقام متهم قرار دارد و باید نسبت به برخورد وحشیانه پلیس این کشور با معترضان داخلی به افکار عمومی جهان پاسخ دهد.»

او به خصوص کشته شدن جورج فلوید هنگام بازداشت توسط ماموران پلیس آمریکا را مورد تاکید قرار داده و آمریکا را متهم کرده که زندانیان را شکنجه می‌کند.

این مقام جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با توجه به موارد متعدد نقض حقوق بشر در آمریکا «به‌زودی فهرست جدیدی از افراد و نهاد‌های آمریکایی دخیل در نقض جدی حقوق بشر که توسط ایران تحریم می‌شوند، منتشر خواهد شد.»



جمهوری اسلامی با پنج شرط به میز مذاکرات هسته‌ای بازگشت

انریکه مورا، مقام اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام را بر عهده دارد، از ادامه دور هفتم مذاکرات وین از روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر خبر داد.

او در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت که هفتمین دور مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی پس از رایزنی‌های طرف‌های مذاکره در پایتخت‌های خود، فردا (پنج‌شنبه) در وین ادامه خواهد یافت.
دیپلمات‌های اروپایی پس از آن‌که پیشنهادهای ارائه‌شده از سوی هیات اعزامی ایران در مذاکرات هفته گذشته را «زیاده‌خواهی» و «غیرقابل قبول» خواندند، از تهران خواسته‌اند تا با «پیشنهادهای واقع‌‌بینانه» به میز مذاکرات باز گردد.

خبرگزاری تسنیم در همین رابطه نوشت علی باقری، سرپرست مذاکرات هسته‌ای ایران شامگاه گذشته در تماس تلفنی با ژائوسو، معاون وزیر امور خارجه چین، درباره مذاکرات وین گفتگو کرد.

براساس این گزارش، باقری «همسویی مواضع دو کشور در بسیاری از موضوعات بین‌المللی از جمله در مذاکرات وین» را یادآور شد و از حمایت دولت چین از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران «در موضوعات مهمی هم‌چون اولویت داشتن لغو تحریم‌های غیرقانونی امریکا و نیز دریافت تضمین از سوی ایران قدردانی نمود.»



حسین شریعتمداری: حالا که امریکا محموله دو کشتی ایرانی را مصادره کرده تنگه هرمز را ببندید

حسین شریعتمداری٬ نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان٬ با اشاره به اقدام وزارت دادگستری آمریکا در مصادره محموله‌‌ سلاح ارسالی سپاه پاسداران برای حوثی‌ها و محموله نفتی ارسالی به ونزوئلا، «بستن تنگه هرمز را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران» خواند و افزود که نباید در انجام آن تردیدی به خود راه دهیم.

شریعتمداری در شماره پنجشنبه هجدهم آذر ماه این روزنامه با اشاره به اقدام دادگستری آمریکا در مصادره محموله‌ سلاح ارسالی سپاه پاسداران برای شبه‌نظامیان و محموله نفتی ارسالی به ونزوئلا، افزود: اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات وین صادر شده است و بی‌تردید، انتخاب زمان صدور این اطلاعیه با مذاکرات وین و دست خالی آمریکا و غرب در دور جدید مذاکرات، ارتباط غیر‌قابل انکاری دارد.

کیهان در ادامه حسن روحانی، رییس‌جمهور سابق، را رییس‌جمهوری در نقش «بدهکار مستاصل» در مقابل آمریکا و اروپا توصیف کرد و اضافه کرد که امروز آمریکا و متحدانش به وضوح می‌دانند که «دوران لاف‌های گزاف و ادعاهای خلاف برای امتیاز گرفتن از ایران اسلامی در مقابل وعده‌های نسیه» سپری شده است.

نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان در ادامه افزود: «بستن تنگه هرمز به روی کشورهایی نظیر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی حق مسلم و قانونی جمهوری اسلامی ایران است و نباید در استفاده از این حق قانونی کشورمان کمترین تردیدی به خود راه بدهیم و مطمئن باشیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

حسین شریعتمداری خاطرنشان کرد با اینکه هنوز چند و چون ماجرای مصادره محموله دو کشتی مورد ادعای آمریکا مشخص نیست ولی اکنون که آمریکا با صراحت آن را اعلام کرده است «باید مانند بسیاری از موارد دیگر، پاسخی درخور و پشیمان‌کننده» نیز دریافت کند.

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه شانزدهم آذر ماه در بیانیه‌ای از مصادره دو محموله سلاح‌های سپاه پاسداران برای حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن، شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا و هشت موشک ضدتانک، و یک میلیون و صد هزار بشکه محصولات نفتی ایران برای ونزوئلا خبر داد.

بنابر بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، نیروی دریایی ایالات متحده محموله سلاح سپاه پاسداران را طی گشت‌زنی در دریای عرب از دو کشتی توقیف کرده بود. محموله محصولات نفتی ارسالی از ایران به ونزوئلا نیز که از چهار کشتی در دریای عرب کشف شده بود به مبلغ بیش از ۲۶ میلیون دلار به فروش رسید و عواید آن احتمالا به قربانیان تروریسم دولتی پرداخت می‌شود.

این اولین بار نیست که مقام‌های رسمی یا غیر رسمی جمهوری اسلامی آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه را به «بستن تنگه هرمز» تهدید می‌کنند.


اخبار روزهای گذشته را اینجا بخوانید.