تردد و توقف در بستر زاینده‌ رود ممنوع شد

در پی انتشار فراخوان برای اقامه نماز باران در بستر خشک زاینده رود توسط کشاورزان٬ «تردد و توقف» در حاشیه این رودخانه ممنوع شد.

پیشتر برخی مقامات جمهوری اسلامی گفته بودند که کشاورزان به جای برگزاری تجمع‌های اعتراضای باید نماز باران اقامه کنند.

معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی اصفهان در اطلاعیه‌ای با تاکید بر اینکه با هرگونه تجمع در اصفهان برخورد خواهد شد نوشت: مردم اصفهان باید از شرکت در تجمع‌ها خودداری کنند و مراقب «سوء استفاده معاندین» باشند.

محمدرضا محمدی، رئیس پلیس راهور اصفهان نیز اعلام کرد از ساعت پنج صبح فردا، جمعه ۱۲ آذرماه در حاشیه زاینده‌رود و در مسیرهای منتهی به پل خواجو ممنوعیت تردد و توقف اعمال می‌شود. او همچنین گفت که تحت هیچ شرایطی اجازه تردد موتورسواران را نخواهیم داد.

محمدعلی احمدی، فرماندار اصفهان، نیز با اشاره به اعتراضات هفته گذشته در این شهر گفت: هیچ‌گونه درخواستی برای تجمع در روز جمعه از فرمانداری اصفهان نشده و هرگونه تجمعی غیرقانونی است.

محمدصادق ابطحی، مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، هم در اطلاعیه‌ای تاکید کرد هیچ‌گونه برنامه‌ای جهت اقامه نماز باران در سطح این استان از طریق مراجع قانونی اعلام نشده و مردم «مراقب اهداف دشمنان» باشند.

اعتراضات هفته گذشته در اصفهان با سرکوب شدید نیروهای امنیتی و انتظامی روبه‌رو شد و گزارش‌های متعددی درباره شمار بالای مجروحان و بازداشت‌شدگان منتشر شده است.



رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: نیرو‌های امنیتی و افراد دیگر مجوز شرعی تیراندازی به معترضان را دارند

موسی غضنفرآبادی٬ رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس یازدهم٬ در خصوص اعتراضات اخیر اصفهان گفت: «برای مقابله با این چالش، حتی به جز نیرو‌های امنیتی، فرد یا افرادی که می‌بینند خطر و خسارتی در حال وقوع است یا رخ داده، می‌توانند وارد عمل شوند که این روند، هم مجوز شرعی دارد و هم قانونی.»

غضنفرآبادی تاکید کرد: «در همه موارد باید تلاش شود که قانون رعایت شود و اگر فردی تخلف کرد در جایگاه قانونی با او برخورد شود. برخی جا‌ها امکان دارد یکسری اقداماتی انجام شود که در نهایت باعث جلوگیری از قتل شود. به طور مثال اگر در اعتراضات اصفهان این رویکرد در پیش گرفته نمی‌شد شاید شاهد تلفات هم می‌بودیم.»

او به این سوال رویداد ۲۴ که چرا همیشه به معترضان لقب ضدانقلاب می‌دهید، پاسخ داد: «به هر حال ضدانقلاب‌ها همه جا دنبال سوءاستفاده هستند، اما در اعتراض اخیر اصفهان، فارغ از اینکه در آن جمع، ضدانقلاب بوده یا نبوده، یا مثلاً فردی فهمیده یا ناآگاه با نیت اقدامی مخرب و خطرناک وارد صحنه شده، باید جلوی آن‌ها گرفته می‌شد. به طور مثال اگر در اعتراضی، فردی به انبار سوخت حمله کرد و در ادامه، توجه به اخطار و تذکر نکرد، او می‌تواند با رفتارش باعث آتش‌زدن و کشتن ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر شود، حال در این شرایط، می‌توان به سمت این فرد، تیراندازی کرد. یعنی تا حد اقدام قهرانه و حتی تیراندازی که موجب جلوگیری از عمل فرد شود، مجوز وجود دارد.»


آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت شد

انتخابات شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران برگزار و دبیرکل جدید این تشکل سیاسی اصلاح‌طلب نیز مشخص شد.

درپی برگزاری این انتخابات برای اولین بار یک زن به عنوان دبیرکل یک حزب فراگیر و غیر تک جنسیتی اصلاح طلب انتخاب شد؛ آذر منصوری با رای اکثریت اعضای این حزب جایگزین علی شکوری‌راد شد.


تجمع سراسری معلمان در اعتراض به عدم اجرای طرح‌های رتبه‌بندی معلمان

معلمان در اعتراض به عدم اجرای طرح‌های رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان روز پنجشنبه با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان تجمعی سراسری برگزار کردند.

معلمان استان‌های تهران و البرز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند و معلمان در سایر شهرها نیز در مقابل ادارات آموزش و پرورش دست به تجمعات اعتراضی زدند.

گزارش‌هایی از تجمع معلمان در شهرهای مختلف، از جمله اصفهان، رشت، سنندج، شیراز، اهواز، یزد، کرمانشاه، بروجرد، خرم‌آباد، یاسوج، قزوین، اندیمشک، ایذه، بجنورد، سقز، گتوند، شاهرود و نورآباد ممسنی، منتشر شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در فراخوان این تجمع اعلام کرده که بودجه تعیین‌شده برای لایحه رتبه‌بندی معلمان کافی نیست و دولت و مجلس قصد دارند آن را «سرهم بندی» کنند.

بر اساس این اطلاعیه، دولت تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رتبه‌بندی برای یک سال اختصاص داده و به این ترتیب امسال تنها ۱۲/۵هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص پیدا می‌کند و وضعیت سال آینده نیز به تامین اعتبار مشروط شده است.



تایید حمله سایبری به سامانه دانشگاه تهران

مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تهران در ایمیلی به دانشجویان و اساتید این دانشگاه کندی و اختلال سامانه یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در هفته گذشته را به دلیل حمله سایبری اعلام کرد.

بر اساس خبری که در روم خبرپارتی در کلاب‌هاوس منتشر شده است٬‌ در متن این ایمیل اینطور آمده است؛ متاسفانه در این هفته به دلیل کمبود منابع پردازش و حملات سایبری هم زمان در سامانه elern (یادگیری الکترونیکی) با کندی و اختلال رو به رو بودیم.

همین جا از تمامی دانشجویان و اساتید از این بابت عذرخواهی کرده و تلاش میکنیم در هفته آتی مشکلات را به تدریج کاهش دهیم.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.