حمله سایبری «هوشیاران وطن» به شرکت هواپیمایی ماهان؛ «منتظر افشاگری باشید»

زیتون– صبح امروز (یکشنبه) گروهی تحت عنوان «‌هوشیاران وطن» از هک شرکت هواپیمایی ماهان خبر دادند.
این گروه با ارسال پیامک برای برخی از مسافران هواپیمایی ماهان خبر هک این شرکت هواپیمایی را ارسال کرده بودند. این پیامک به اعضای باشگاه مشتریان و خریداران بلیت های این شرکت هواپیمایی ارسال شده است.

همچنین بر روی سایت این شرکت هوایی پیامی مبنی بر هکِ«اطلاعات حساس» درباره «همکاری نزدیک این هواپیمایی با نیروی قدس سپاه» منتشر شده بود.
گروه هکری «‌هوشیاران وطن» بخشی از اطلاعات به دست آمده را نیز منتشر کرده‌اند.

«‌هوشیاران وطن» در کانال تلگرام خود اعلام کرد که شرکت هواپیمایی ماهان فعالیت خود با نیروی قدس سپاه پاسداران را با نام پوششی «همره» ثبت می‌کند و مسئولیت مدیریت و هماهنگی این رابطه به عهده یکی از فرماندهان این نهاد با نام فامیلی گل‌پرست است.

بر اساس این گزارش در فهرست مسافران این شرکت حدود هفت هزار بار نام «آقای همره، همره» ثبت شده و گاهی صدها نفر با همان نام به طور همزمان پرواز کرده‌اند.
همچنین بر اساس اسناد منتشر شده در کانال تلگرامی «هوشیاران وطن» همه پروازهای «آقای همره» را یک آژانس مسافرتی ایرانی به نام «یوتاب گشت» رزرو کرده و «یوتاب گشت» به طور منظم از طرف شرکتی به نام «همره»، «همراه» یا «همراه سیر» به انتقال وجوه می‌پردازد.

این گروه همچنین نوشته است که نیروی قدس سپاه پاسداران از شرکت ماهان برای پوشش نقل و انتقال سلاح استفاده می‌کند و این شرکت باید «هزینه سنگینی» برای همکاری خود با سپاه بپردازد.

ساعتی پس از انتشار این خبر امیرحسین ذوالانواری٬ مدیر روابط عمومی این شرکت٬ وقوع این حمله سایبری را تایید کرد٬ هرچند مدعی شد که این حمله «مهار شده است.»
به گفته مدیر روابط عمومی ماهان «برای چندمین بار است که این حمله رخ می‌دهد و هر بار شرایط توسط شرکت کنترل شده است.»

در بخش پایانی اطلاعیه شرکت هواپیمایی ماهان آمده است: ‌بدین‌ وسیله اعلام می‌دارد تمامی پروازهای ماهان طبق برنامه در حال انجام و پروازهای آتی نیز طبق زمان بندی قبلی انجام خواهد پذیرفت، بدیهی است در صورت تغییر در زمان انجام پروازها به تمامی مسافران عزیز اطلاع رسانی خواهد شد، پیشاپیش از همراهی همیشگی شما عزیزان بی نهایت سپاسگزاریم‌.

این در حالی است که بنابر گزارش دیده بان ایران٬ علی رغم ادعای ماهان، سایت و سامانه مشتریان ماهان همچنان در دسترس نیست.

این اولین بار نیست که نهادهای حکومتی یا وابسته به دولت و سپاه از طرف گروه‌های هکری٬ هک می‌شوند.

چهارم آبان امسال پس از حمله سایبری گسترده چهار هزار و ۳۰۰ جایگاه سوختی در ایران دچار اختلال شدند.
رسانه‌های ایران روز سه‌شنبه از قطع توزیع بنزین درجایگاه‌های سوخت سراسر کشور به دلیل «اختلال» در سامانه هوشمند سوخت خبر داده بودند و هم زمان تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از بیلبوردهای دیجیتال نصب‌شده در سطح شهر تهران منتشر شده که بر روی آنها این پرسش به چشم می‌خورد که «خامنه‌ای بنزین ما کو؟»
گروهی هکری به نام «گنجشک درنده» مسئولیت این حمله را به عهده گرفته بود.

پیش آن نیز حمله مشابهه‌ای به سیستم‌های کامپیوتری کارکنان وزارت راه و شهرسازی رخ داده بود. در پی آن حمله پورتال وزارتخانه و سایت‌های زیر مجموعه آن از دسترس خارج شدند.

گروه سایبری به نام «عدالت علی» از روز یک‌شنبه ۳۱ مرداد تصاویری را منتشر کرده که با هک کردن دوربین‌های امنیتی زندان اوین به دست آورده است.
گروه «عدالت علی» می‌گوید که با هدف افشاگری این ویدئوها را تهیه کرده و گفته است فیلم‌هایی نیز از داخل بندها و پرونده‌های زندانیان سیاسی و برخی مدارک محرمانه به دست آورده که آن‌ها را منتشر خواهد کرد.
تصاویر اولیه حاوی اعمال خشونت علیه زندانیان بود٬ اما به مرور تصاویری از زندگی خصوصی زندانیان از جمله صحنه‌های حمام کردن آن‌ها یا خوابیدنشان منتشر شد.

این گروه اخیرا اسنادی از آبان ۹۸ و نحوی رفتار مسئولان زندان اوین با زندانیان را منتشر کرده بود.

View Comments (1)

  • با تشکر از گروه میهن‌پرست هوشیاران وطن،خواهش میکنم در مورد جنایت هولناک این شرکت هواپیمایی بر علیه بشریت از طریق انتقال عمدی ویروس کشنده کرونا و برقراری پرواز مستقیم از شهر ووهان چین،مرکز آغاز بیماری،به تهران نیز تحقیق فرمایید و اسناد را منتشر کنید.این شرکت جنایتکار در حالی که تمام پرواز‌ها به ووهان متوقف شده و خود حکومت چین شهر را قرنطینه کرده بود،پروازهای مستقیم ووهان-تهران را با قیمت‌های نجومی بلیط برقرار کرد و چیزی نگذشت که ایران و به دنبال آن با بازگشت چند مسافر ایتالیایی،کشور ایتالیا نیز آلوده شدند و بیماری از آنجا به بقیه جهان سرایت کرد.نام این کار هیچ چیز جز جنایت بر علیه بشریت نیست و مدیران و تمام کسانی که در این جنایت دست داشته‌اند باید تحویل دادگاه لاهه داده شوند.