نرگس محمدی در اوین است؛ می‌خواهند او را شلاق بزنند

زیتون– پس از گذشت بیست و چهار ساعت از بازداشت نرگس محمدی٬ تقی رحمانی٬ همسر این فعال حقوق بشر٬ خبر داد که او در زندان اوین است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر٬ در دومین سالگرد اعتراضات آبان ماه توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده بود. تقی رحمانی با انتشار پیامی در توییتر دستگیری او را تائید کرده بود.
این فعال حقوق بشر در جریان برگزاری مراسم یادبودی برای ابراهیم کتابدار، از کشته شدگان اعتراضات آبان دو سال پیش، توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت شده است.
در آن مراسم شماری از فعالین مدنی و خانواده جانباختگان حضور داشتند.

به گزارش شاهدان عینی بازداشت نرگس محمدی با ضرب و شتم همراه بوده است. و از نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر تا عصر امروز (چهارشنبه) خبری در دست نبود.
عصر امروز اما تقی رحمانی در حساب کاربری‌اش در توییتر اعلام کرد که نرگس محمدی از زندان اوین تماس گرفته است و خبر داده است که «حکم ۳۰ ماه زندان به او ابلاغ کرده‌اند و می‌خواهند وی را شلاق بزنند.»
تقی رحمانی در ادامه نوشت که نرگس محمدی تاکید کرده است که «در برابر حکم شلاق مقاومت می‌کند» و پس از این تلفن قطع شده است.

نرگس محمدی خردادماه امسال به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)، تحصن در دفتر زندان، تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)، تخریب شیشه‌ها، افترا و ایراد ضرب و جرح» به ۳۰ ماه حبس تعزیری، ۸۰ ضربه شلاق و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم شده بود.

این فعال حقوق بشر در این پرونده جدید، از بابت اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام»، «تحصن در دفتر زندان»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان» و «تخریب شیشه‌ها» و «افترا» در مورد اتهام شکنجه‌گری و ضرب و جرح مجرم شناخته شده است.

انتشار «بیانیه مبارزه با اعدام» و همچنین «تحصن دی‌ماه سال ۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در اعتراضات سراسری» از موارد اتهامی نرگس محمدی برشمرده شده است.
این اتهامات پیشتر در بهمن ۹۸ در زندان زنجان به نرگس محمدی تفهیم شده بود. نام غلامرضا ضیائی، رییس زندان اوین، در ردیف شاکیان خانم محمدی در این پرونده درج شده است.

نرگس محمدی اسفند ماه سال گذشته با انتشار ویدئویی تاکید کرد که نه تنها در «هیچ» مرحله‌ای از رسیدگی به این پرونده شرکت نمی‌کند، بلکه «قطعا» از رای صادره از سوی محاکم قوه قضاییه «سرپیچی» خواهد کرد.

نرگس محمدی در آن ویدئو توضیح داده بود که چگونه هنگام خروج از ساختمان ریاست زندان، از سوی مردان امنیتی و به‌ویژه خودِ رئیس زندان هدف ضرب و شتم و تعرض قرار گرفته بود.

این فعال حقوق بشر و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر پیشتر نیز در جریان حمایت از اعتراضات مردم خوزستان به بحران کم آبی بازداشت شده بود.