نرگس محمدی بازداشت شد

تقی رحمانی٬ همسر نرگس محمدی٬ خبر از باداشت او در دومین سالگرد اعتراضات آبان داد.

نرگس محمدی امروز (سه شنبه) در مراسمی که برای ابراهیم کتابدار٬ از کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ شرکت کرده بود.


فرهادی به «مدیر روایت فتح»: من کوچکترین قرابتی با منش و تفکر واپسگرای شما نداشته‌‌ام

اصغر فرهادی٬ کارگردان بلند آوازه ایرانی٬ طی یک پست اینستاگرامی تاکید کرد که هیچ گاه کوچکترین قرابتی با منش و تفکر واپسگرای «مدریت روایت فتح» نداشته است.

او در ادامه تاکید کرده است: «بهانه‌ی این نوشته اظهارنظر فردی است که او را نمی‌شناسم و من را هم‌زمان منتسب به حکومت و خارج از کشور کرده است. خیلی صریح و روشن بگویم: من از شما بیزارم!»

اصغر فرهادی در ادامه این سوال را مطرح کرده است که «چگونه مرا منسوب به حکومتی می‌دانید که نظرم را به صراحت درباره‌ی مصائبی که همه‌ی این سال‌ ها موجبش شده، گفته‌ ام؛ نوشته‌ ها و گفته‌ هایم درباره‌ی تمام آن‌ ها موجود است، از دی ماه ۹۶ و آبان ۹۸ تا فاجعه‌ی تلخ و نابخشودنی مسافران کشته شده‌ی هواپیمای اوکراینی، از تبعیض‌‌های ظالمانه بر زنان و دختران تا بردن کشور به مسلخ کرونا.»



تاکنون ۳ هزار و ۷۰۰ نفر نخل صادر شده است

فرایند تایید و تکذیب پیرامون فروش و صادرات نخل‌های ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس همچنان ادامه دارد. یک مقام مسئول این اقدام را سرخود و بدون اطلاع مقام‌های مربوطه می‌داند و مقام مسئول دیگر معتقد است که این نخل‌ها زینتی و فاقد ثمردهی هستند و برخی کشاورزان اقدام به صادرات آنها کرده‌اند.

طی روز‌های گذشته تصاویر و خبر‌هایی مبنی بر نخل فروشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در این تصاویر نخل‌هایی نشان داده می‌شد که از ریشه درآمده و بر روی چند تریلی به مکانی نامشخص حمل می‌شوند. انتشار این تصاویر سروصدای زیادی به پا کرد و برخی اعلام کردند که به دلیل کمبود آب، کشاورزان نخل‌های خود را با قیمت‌های بسیار پایینی به کشور‌های عربی همچون امارات و قطر صادر می‌کنند.

تایید و تکذیب‌های مکرر مسئولان مانع از روشن شدن حقیقت ماجرا شده است. معاون سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفته که گزارشی از فروش نخل بدلیل کمبود آب نداشته‌ایم. او البته تایید کرده که در یکی از استان‌های جنوبی به دلیل مشکلاتی که در تامین آب وجود داشته، برخی از نخلداران اقدام به فروش نخل‌های خود به کشور‌های حاشیه خلیج فارس کرده‌اند اما وجود چنین اتفاقی در خوزستان را رد کرده است.

از سوی دیگر دادستان شهرستان دشتستان بوشهر به کل این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید ادعایی مبنی بر فروش درخت‌های نخل شهرستان دشتستان و صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس تکذیب می‌شود. وی البته گفته که فردی که صاحب این درخت‌های نخل بوده، حدود ۱۸ درخت را به دلیل بی‌کیفیت بودن محصول به قیمت هر کدام حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشد.

حال خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به رویداد‌۲۴ گفته است که اخیرا تصاویری از انتقال چندین نخل در فضای مجازی منتشر شده است که موضوع مربوط به یک کشاورز در روستای فاریاب شهر دشتستان است. خود او ۱۸ عدد از نخل هایش را کنده بود و شخصا و بدون دریافت مجوز به فروش رسانده بود.

او ضمن تایید این نکنه که در استان بوشهر بیش از ۶ میلیون نفر نخل وجود دارد٬ افزود که در ۴ سال گذشته برای ۳ هزار و ۷۰۰ نفر نخل مجوز صادارت داده شده است،



فرمانده نیروی هوافضای سپاه: در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی ما هم جزو متهمان هستیم

امیرعلی حاجی‌زاده٬ فرمانده نیروی هوافضای سپاه٬ با اشاره به موضوع سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی٬ پس از دوسال گفته است: «علت این‌که ما تاکنون بعد این قضیه حرف نزدیم این است که متولی پیدا کرد و ما خودمان جزو متهمان هستیم. یعنی سازمان ما به هر حال در این قضیه مسئولیت پذیرفته و ما نمی‌توانستیم بگوییم که این گوشه‌اش هم به کسی دیگر مربوط می‌شود. ما همه مسئولیت را پذیرفتیم.»

او طی سخنانی در نشست با دانشجویان بسیجی که ویدئویی برگزار شد افزوده است که در روز واقعه در تهران نبوده و «۴۸ ساعت طول کشید که جمع‌بندی اولیه اتفاق افتاد و همه قانع شدند که این اتفاق افتاده و قطعا باید بگوییم.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین اضافه کرد: «اجازه شلیک و دستور شلیک داده نشده بود اما (کسی که شلیک کرده) را در آن فضا قرار داده بودند و این مسئله را قوه قضائیه باید روشن کند.»
رواز ۷۵۲ خطوط بین المللی اوکراین ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ هدف اصابت دو موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفتو با انفجار و سقوط در آسمان تهران همه ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه آن کشته شدند.

جمهوری اسلامی پس از آن واقعه برای سه روز دست بر سرپوش گذاری٬ سکوت و انکار زدند و یا با ارائه اطلاعات نادرست درباره «نقص فنی هواپمیا» ضمن سرپوش گذاشتن بر شلیک موشک به هواپیما آن را «جنگ روانی» خواندند.

حال پس از دو سال امیرعلی حاجی‌زاده در این رابطه گفته است: «ابعاد قضیه هم مبهم بود. موشک تور برای زدن پهپاد و کروز است». او افزود: «چطور می شود هواپیمای به این پهن پیکری با [اصابت] موشکی که تنها چند کیلوگرم مواد منفجره داشت، نتواند به فرودگاه برگردد و نشیند. اینها سئوال است.»

فرمانده نیروی هوافضای سپاه همچنین مدعی شد: «واقعیت صحنه این بود که من تا ساعت ۹ صبح هنوز فکر می کردم ۵۰- ۵۰ است. من اصلا شب تهران نبودم. داریم دنبال می‌کنیم که چیست. تا قبل از ظهر برای من قطعیت پیدا کرد که این اتفاق افتاده. موقعی که این را گفتیم از نیروهای مسلح تیم درست کردند که بیایند و بررسی کنند که آیا صحت داشته یا نه.»



وزارت ارشاد: ناشران دیجیتال حق استفاده از «توییتر و تلگرام» برای ارائه کار خود را ندارند

طبق اطلاعیه منتشر شده توسط مدیریت اداره صیانت و بررسی مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، ناشرین دیجیتال، نمایندگان و متقاضیان مجوز تکثیر نرم‌افزارهای خارجی نباید از نام و عنوان پلتفرم‌های خارجی فیلتر شده مانند تلگرام، یوتیوب و توییتر استفاده کنند.

استفاده از نام این پلتفرم‌ها به هر شکل اعم از محیط نرم‌افزار یا روی بسته نرم‌افزار مطلقا ممنوع است و بنابر اطلاعیه صادر شده به چنین نرم‌افزارهایی هولوگرام تعلق نخواهد گرفت.

این مرکز از ناشران دیجیتال و متقاضیان مجوز درخواست کرده تا جهت اجتناب از هزینه‌های احتمالی و مشروط شدن نرم‌افزار، ممنوعیت اعلام شده را رعایت کنند.



رئیسی قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را ابلاغ کرد

رییس‌ جمهوری قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور ابلاغ کرد.

ابراهیم رئیسی امروز در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور ابلاغ کرد.

این قانون در جلسه کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت ۷ سال، به تأیید شورای نگهبان رسیده است.



برادر داماد زاکانی وزیر نشد

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش‌وپرورش از مجلس رای اعتماد نگرفت.

مسعود فیاضی گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۱۵ رای موافق، ۱۴۰ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ رای ماخوذه نتوانست از مجلس رای اعتماد کسب کند.

فیاضی دومین وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است پیش از او حسین باغ گلی به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »