دولتِ رئیسی؛ ضرب‌الاجلِ به جای تصمیم‌گیری

زیتون– امروز در حالی اولین جلسه ستاد مقابله با کرونا به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد که ایران در یکی از بدترین شرایط بعد از آغاز پاندمی به سر می‌برد.

این جلسه با حضور رییس جمهوری جدید بدون نتیجه گیری در خصوص «تعطیلات دو هفته‌ای» تنها با تعیین «ضرب‌الاجل یک هفته‌ای» برای نهایی کردن «طرح جامع تحول در نحوه مقابله با ویروس کرونا» به پایان رسید.

هفته گذشته در پی افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا و مرگ٬ سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به علی خامنه‌ای خواستار تعطیلی دوهفته‌ای شد؛ با این حال رهبر جمهوری اسلامی این درخواست را به ستاد کرونا واگذار کرد؛ اما وزیر کشور اعلام کرد که برای تصمیم گیری در این خصوص «باید بیشتر مطالعه» شود.

محرم در کمین سلامت مردم

در میانه موج پنجم کرونا٬ مقامات جمهوری اسلامی به استقبال مراسم ویژه ماه محرم می‌روند. پیشتر معاون مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی گفته بود که «مطابق با دستورالعمل‌های اعلامی همچون سال گذشته برنامه‌های ماه محرم سال ۱۴۰۰ با شکوه بیشتری برگزار خواهد شد.» امروز نیز شهردار تهران نیز اعلام کرد که تمامی این شهر را در اختیار عزاداران قرار می‌دهد.

روز گذشته ائمه جمعه در خطبه‌های نماز بر برگزاری مراسم تاکید کردند و گفتند طبق پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز عزاداری‌ها برگزار می‌شود.

اخیرا محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی٬ نیز گفته بود که «امسال اجازه تعطیلی هیچ هیئتی را نخواهیم داد» و با تعطیلی روضه‌های خانگی نیز مخالفت خواهیم کرد.

این در حالی است که طی روزها و هفته‌های اخیر شمار زیادی از کارشناسان و مقام‌های پزشکی خواستار ممنوعیت تجمعات برای برگزاری مراسم مذهبی محرم شده‌اند.

محمد جمالیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک، خواستار جلوگیری از حرکت هیات‌ها در ماه محرم و ممنوعیت جدی در توزیع غذای نذری و برپایی «ایستگاه‌های صلواتی» شد.

او از برگزاری مراسم «سیاه پوشان» در ساروق و هزاوه از شهرهای استان مرکزی انتقاد کرد و افزود که «وضعیت اصلا خوب نیست و باید مانع برگزاری مراسم‌هایی مانند قالی‌شویان شد» و اعلام کرد که در روز گذشته فقط « ۲۲ کودک مبتلا به کرونا در بیمارستان بستری شدند.»

در همین حال علیرضا صداقت، رییس بخش آی‌سی‌یو کرونا در بیمارستان امام‌رضا در مشهد، ضمن درخواست برای تعطیلی کامل تجمع‌ها در مراسم محرم گفت: «تجمعاتی که در عید غدیر و قربان داشتیم، صدایش در خواهد آمد و باید منتظر تلفات ناشی از این تجمعات باشیم.»

مسعود مردانی، پزشک و عضو کمیته کشوری کرونا، نیز گفت: «در چنین شرایطی، تجمع و برگزاری هیات عزاداری و برپایی دسته‌های عزاداری نباید اتفاق بیفتد و ایستگاه‌های صلواتی هم نباید برپا شوند.»

همچنین شکرالله سلمان‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان، با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق قرمز به حداقل رسیده، خواستار تعطیلی دو هفته‌ای استان خوزستان شده است. درخواست تعطیلی دو هفته‌ای از سوی مقام‌های بهداشت و درمان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مطرح شده است.

وضعیت کرونا در روزهای اخیر در استان خوزستان دوباره به شدت بحرانی شده است و به گفته محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، در هفته گذشته میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان ۷۷ درصد افزایش یافته است.

در همین حال، جلال جواد‌نژاد، رییس بیمارستان شهدای یافت‌آباد تهران، نیز از درخواست تعطیلی کامل حمایت کرده و گفته است که باید «علاوه بر وزارت بهداشت باید پای کار آمده و لاک‌داون واقعی انجام شود تا سیکل بیماری متوقف شود.»

در حال حاضر ۳۳۶ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »