۲۰ سال زندان؛ حکمِ نهایی دیپلماتِ تروریست

زیتون-حکم ۲۰ سال زندان دیپلمات ایرانی در بلژیک به دلیل خودداری او از درخواست تجدید نظر٬ نهایی شد.

وکلای اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی٬ امروز اعلام کردند که حکم ۲۰ سال حبس او تایید شده است. همچنین به گفته دادستان پرونده، دولت بلژیک تضمین کرده که اسدی با هیچ زندانی غربی در ایران مبادله نخواهد شد.

پیشتر گفته شده بود که ایران پیشنهاد مبادله اسدالله اسدی با احمدرضا جلالی را داده است. جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی است که به اتهام جاسوسی از سوی قوه قضائیه ایران به اعدام محکوم شده است.

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین٬ به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس بازداشت و محاکمه شد.

اسدالله اسدی چه کرده بود؟

اسدالله اسدی٬ دیپلمات جمهوری اسلامی و دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی در وین٬ تیر ماه سال ۹۷ در آلمان دستگیر شد.

نهادهای اطلاعاتی غربی او را متهم به برنامه ریزی برای بمب‌گذاری در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق در پاریس کردند.

او نخستین دیپلمات جمهوری اسلامی است که تا کنون با اتهام «اقدام تروریستی در خاک اروپا» محاکمه شده است.

دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای غربی اسدالله اسدی را مامور وزارت اطلاعات ایران می‌دانند که در پوشش دیپلمات در اروپا فعالیت می‌کرده است. این نهادها اسدالله اسدی را کارمند دایره‌ ۳۱۲ وزارت اطلاعات معرفی کردند که مسئولیت امنیت داخلی را دارد و از سوی اتحادیه اروپا «تروریستی» اعلام شده است.

بر اساس اسناد ارائه شده در دادگاه  بمبی که برای حمله در نشست سازمان مجاهدین خلق تهیه شده بود در خودروی امیر سعدونی و نسیمه نعامی پیدا شده بود.

واحد خنثی‌سازی بمب بلژیک این بمب را «با کیفیت حرفه‌ای» توصیف کرده بود که در صورت انفجار می‌توانست خسارت شدیدی به بار بیاورد.

این پرونده سه متهم دیگر هم داشت که به ۱۵ تا ۱۸ سال زندان محکوم شدند؛ امیر سعدونی و نسیمه نعامی زوج ایرانی-بلژیکی و حاملان بمب٬ همچنین مهرداد عارفانی که سابقه عضویت در سازمان مجاهدین خلق را دارد.

خودداری اسدی از درخواست تجدید نظر

دیمیتری دی بکو، وکیل اسدالله اسدی در شهر آنتورپ بلژیک در رابطه با دلیل خودداری اسدی از فرجام خواهی توضیح داد که به باور او «این از ابتدا یک دادگاه سیاسی بوده و به همین دلیل اسدالله اسدی دیگر نمی‌خواهد در این روند شرکت کند.»

به گفته وکیل اسدی، او مصونیت دیپلماتیک داشته و دبیر سوم سفارت ایران در وین بوده است. قضات دادگاه اما بر این نظرند که اسدی از مصونیت دیپلماتیک خود به عنوان پوششی برای حمایت از تروریسم دولتی استفاده کرده است. دادگاه بلژیک گفته که اسدی عضو یک شبکه امنیتی و اطلاعاتی بوده که از تهران دستور می‌گرفته است.

سفارت جمهوری اسلامی در بلژیک در یک بیانیه این کشور را به نقض حقوق بین‌الملل متهم کرده است و تاکید کرد است که ایران حق خود را برای استفاده از مکانیسم‌های قانونی محفوظ می‌دارد.

هیئت نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در بروکسل هم در بیانیه‌ای گفته است که بلژیک در رابطه با این پرونده «قوانین بین‌المللی را نقض کرده» و جمهوری اسلامی ایران در این رابطه، حق استفاده از همه سازوکارهای قانونی را برای خود محفوظ می‌داند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »