باز هم وقوع «حادثه» در تأسیسات اتمی نطنز

زیتون– بهروز کمالوندی٬ معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی٬ صبح امروز (یکشنبه)  از وقوع حادثه‌‌ای در بخشی از شبکه برق تاسیسات غنی سازی «شهید احمدی روشن نطنز» خبر داد.

این خبر یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز منتشر شد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بدون اشاره به جزئیات این «حادثه» گفته است که «این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.»

او به خبرگزاری‌های داخل کشور گفت که «علل حادثه در دست بررسی است و متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود.»

این اولین بار نیست که تاسیسات غنی سازی نطنز مورد حمله قرار گرفته است.

۱۲ تیر ماه ۱۳۹۹ نیز مرکز مونتاژ سانتریفیوژها در محوطه باز سایت نطنز دچار حادثه شده بودند؛ هرچند مسئولان سازمان انرژی اتمی تاکنون درباره علت آن انفجار توضیح دقیقی نداده‌اند.

شب گذشته علی اکبر صالحی٬ رییس سازمان انرژی اتمی٬ در گفت‌وگویی تلویزیونی برای اولین بار به صورت رسمی وقوع انفجار سال گذشته در نطنز را تایید کرد و گفت که «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد.»

صالحی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو از فعل «زدن» برای این انفجار استفاده کرد که می‌تواند نشان از حمله هوایی یا موشکی باشد.

بیشتر بخوانید: حراستِ نیروگاه نطنز عامل انفجار بود

انفجار سال گذشته موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ در ایران شد و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند.

آن زمان شورای عالی امنیت ملی مسئول انتشار گزارش مربوط به انفجار در این مرکز معرفی شده بود، ولی این شورا به دلیل آن‌چه «ملاحظات امنیتی» اعلام شد، تاکنون گزارش دقیقی از علت بروز انفجار در این مرکز منتشر نکرده است.

در خصوص انفجار امروز اما تنها مالک شریعتی نیاسر،‌ نماینده تهران در مجلس، تا کنون اظهار نظر کرده است. او در توئیتی نوشته که این حادثه «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است.»

شرعتی نیاسر توضیح بیشتری در این زمینه نداده ولی گفته است که مجلس پس از «پیگیری ابعاد و جزئیات موضوع»، در این زمینه «اعلام نظر کند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »