۳۷ صفحه نامه؛ از خاتمی به خامنه‌ای

زیتون– صبح امروز (شنبه) وب‌سایت رویداد-۲۴  از نامه‌ای خبر داد که محمد خاتمی٬ رییس جمهوری اسبق٬ به رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

به گزارش این وب‌سایت محمد خاتمی  در این نامه ضمن ابراز وفاداری به «انقلاب، رهبری و حاکمیت» خواستار حل چالش‌های پیش روی نظام شده است.

در نامه خاتمی چالش‌ها و موضوعات پیش روی نظام مطرح شده و از رهبر «رهنمود» خواسته شده است. در نامه به مسائلی همچون مذاکرات با آمریکا و انتخابات ۱۴۰۰ و حصر نیز اشاراتی شده و از آیت‌الله خامنه‌ای درخواست شده که این مسائل در دوره کنونی حل شود، زیرا اگر این مسائل به صورت حل نشده به آینده موکول شود، مشکلات سختی برای جمهوری اسلامی به جا خواهد گذاشت.

ساعتی پس از انتشار این خبر حساب کاربری منسوب به خاتمی در توییتر بدون اشاره به اصل خبر در خصوص ارسال نامه به رهبر جمهوری اسلامی٬ محتوای آن را تکذیب کرد.

هرچند اصل ارسال نامه را چند تن از فعالان سیاسی تایید کردند.

محمدجواد حق‌شناس در ایران رابطه به ایلنا گفت: «این نامه تقریباً‌ برای دو ماه گذشته است و در مجموع ۳۷ صفحه است. در خصوص دغدغه‌ها و آینده انقلاب و کشور با رهبری صحبت کرده‌اند و برای دهه پیش رو راه حل‌هایی ارائه کرده‌اند.»

علی خاتمی٬ برادر رییس جمهوری اصلاحات٬ نیز در گفت‌وگو با ایسنا خبر ارسال نامه را تایید کرد اما از محتوای آن خبری نداد.

روزنامه دنیای اقتصاد اما در این باره نوشت که این نامه دو ماه پیش توسط علی خاتمی به یکی از افراد دفتر آیت‌الله خامنه ای داده شده است.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها نامه محمد خاتمی به وحید حقانیان٬ از اعضای بیت رهبری٬ تحویل داده شده است.

نیاز خاتمی و ناز خامنه‌ای

آخرین دیدار رسمی سیدمحمد خاتمی با آیت الله خامنه‌ای سال ۸۴ بود؛ زمانی که قرار بود دولت هشتم به محمود احمدی نژاد تحویل داده شود.

هر چند از سال ۸۴ تا ۸۸ سید محمد خاتمی در برخی از مراسمات مانند عزاداری ماه محرم در حسینیه امام خمینی حضور می‌یافت، اما بعد از حوادث انتخابات ۸۸ این دیدار‌ها به کلی قطع شد.

روابط محمد خاتمی و علی خامنه‌ای پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ که رییس جمهوری اصلاحات نتیجه آن را «کودتا علیه مردم» خوانده بود، تیره‌تر شد. تا جایی که محمد خاتمی در مراسم تنفید حکم ریاست جمهوری دوره در دوم محمود احمدی نژاد شرکت نکرد.

زمانی که علی خامنه‌ای برای عمل جراحی در بیمارستان بود، تقریبا تمام مسئولان کشور و حتی بازیگران و نویسندگان برای عیادت نزد ایشان رفتند، اما ظاهرا به محمد خاتمی اجازه عیادت داده نشد.

با این حال این روابط به صورت ضمنی و گاه یکطرفه ادامه داشته است؛ از جمله سال ۹۳ که آیت الله خامنه‌ای عمل کرده بود، محمد خاتمی در نامه‌ای به رهبری خوشحالی خود از موفقیت‌آمیز بودن عمل را اعلام کرد: «خبر عمل جراحی موفقیت‌آمیز انجام شده موجب مسرت اقشار مختلف در خارج و داخل کشور به ویژه ملت بزرگ ایران گردید. گزارش رییس محترم گروه پزشکی آرام‌بخش خاطر همه علاقه‌مندان در سراسر کشور شده است. با کمال خرسندی از سلامت وجود مبارک، عافیت جنابعالی و دوام عمر شریف را از خداوند بزرگ مسالت داریم. امید است عنایت خاصه حضرت بقیه الله اروحنا له الفدا همواره و در همه حال شامل وجود مبارک باشد. ایام عزت مستدام.»

پیش از این محمد خاتمی زمانی که تهدیدهای ترامپ افزایش یافته بود، طرحی به نام «آشتی ملی» پیشنهاد کرده بود و می‌خواست با هم‌افزایی همه نیروهای کشور، جبهه‌ای در مقابل آمریکا ایجاد کند. با این حال این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت. آن زمان رهبر انقلاب گفته بود: «مگر مردم با هم قهر هستند که بخواهند آشتی کنند؟ قهری وجود ندارد، البته مردم ما با کسانی که در سال ۸۸ به روز عاشورای حسینی اهانت کردند و با قساوت و لودگی و بی‌حیایی، جوان بسیجی را در خیابان لخت کردند و کتک زدند، قهر هستند و با آنها آشتی هم نمی‌کنند.»

اگرچه پس از درگذشت مادر محمد خاتمی، رهبر جمهوری اسلامی پیامی تسلیتی فرستاد، اما گیرنده این پیام خواهر محمد خاتمی بود.

آیت الله خامنه ای هم در زمان درگذشت خواهر محمد خاتمی، فوت وی را به مادرش تسلیت گفت و زمانی که مادر رییس جمهور پیشین ایران درگذشت، خطاب به مردم اردکان شهر زادگاه آقای خاتمی تسلیت فرستاد و از خطاب قرار دادن وی خودداری کرد.

نامه نویسی در آستانه انتخابات

به رغم اینکه محمد خاتمی از سال ۹۲ تا کنون در حصر رسانه‌ای به سر می‌برد٬ در دو دوره اخیر نقشی تعیین کننده در پیروزی نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان یعنی حسن روحانی داشت. او همچنین در انتخابات مجلس پیشین و مجلس خبرگان نقشی قابل توجهی ایفا کرده بود.

اما با نزول محبوبیت حسن روحانی و وارد شدن انتقادات گسترده به دولت و عملکرد هفت ساله او و افزایش نارضایتی ها در ایران، محمد خاتمی گفته که در انتخابات آینده، توانایی اثرگذاری بر افکار عمومی نخواهد داشت.

با این حال اما او بازهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده٬ اقدام به «نامه نویسی» کرده است.

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است خرداد سال ۱۴۰۰ کمتر از چهار ماه دیگر برگزار شود.