فعالان محیط ‌زیست پاوه در آتش سوختند

زیتون– مردم شهر پاوه شامگاه شب گذشته (یکشنبه) با حمل پلاکاردهایی به پیکر سه نفر از کنشگران محیط زیست که جان خود را در مناطق حفاظت‌شده «بوزین و مره‌خیل» از دست داده‌اند، ادای احترام کردند.

مختار خندانی، بلال امینی و یاسین کریمی روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند. علت درگذشت آن‌ها هنوز روشن نیست.

در ارتباط با علت کشته شدن این سه نفر، اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است. در حالی که برخی از رسانه‌های ایران، انفجار مین را علت مرگ این سه نفر اعلام کرده‌اند، مسئولان گفته‌اند که آنان به هنگام تلاش برای خاموش کردن آتش در مناطق یاد شده، در محاصره آتش قرار گرفته و جان باخته‌اند.

این در حالی است که یک منبع آگاه در پاوه به «زیتون» گفت بلال امینی بر اثر سوختگی و یاسین کریمی به دلیل خفگی در اثر دود حاصل از آتش سوزی جان باخته‌اند.

 

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه  علتجان باختن سه نفر از فعالان زیست محیطی  را  در منطقه حفاظت شده «بوزین»و «مرخیل»و وجود مین‌های به‌جای‌مانده از جنگ هشت ساله را عنوان کرد.

فرماندار پاوه اما با اشاره به این‌که «در ساعاتی که عملیات اطفاء حریق انجام شد، هیچ انفجار مینی به ثبت نرسیده»، گفت: سه نفر از افرادی که در منطقه حضور داشتند به دلیل گستردگی آتش و ارتفاع بالا شعله ها در قسمت جنوبی صحنه آتش سوزی گرفتار آتش شدند.

جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان محیط زیست ایران، امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده است که علت اصلی مرگ این سه نفر هنوز از سوی مقامات محلی تایید نشده است.

بر اساس ویدئوهایی که تا کنون در فضای مجازی منتشر شده است٬ پس از ورود آمبولانس‌های حامل پیکر این سه نفر به شهر پاوه، از سوی گروهی از جوانان این شهر تجمعی با هدف ادای احترام نسبت به قربانیان این حادثه شکل گرفت.

ویدیوها و تصویرهایی از تجمع مردم در پاوه نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. جوانان با در دست داشتن پلاکاردهایی، ضمن ادای احترام به پیکر این قربانیان، از آن‌ها به عنوان «شهید» نام بردند.

پیشتر مسئولان حفاظت محیط زیست کرمانشاه گفته بودند که حریق منطقه بوزین و مره‌خیل عصر شنبه مهار شده، اما از صبح یکشنبه آتش دوباره شعله‌ور شده است.

نخست انجمن ژیوای پاوه در روز هشتم تیر ماه اعلام کرد دو تن از اعضای فعال خود را از دست داده‌است. اما در همان زمان نیز گزارش‌هایی از جان‌باختگان آقای کریمی، دیگر کنشگر فعال در منطقه منتشر شده بود.

آن‌طور که گزارش شده مختار خندانی، از اعضای قدیمی انجمن ژیوای پاوه بود.

بوزین و مره‌خیل در شهرستان پاوه و جوانرود، در استان کرمانشاه واقع است و از ۲۰ سال پیش به این سو به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع ثبت شده است. بوزین و مرخیل یکی از چهار منطقه‌ی حفاظت شده در ایران است که زیستگاه حیوانات و گیاهان نادری است. هدف اصلی حفاظت از این منطقه، گونه‌ی نادری از  گوزن به‌نام «شوکا» است.  زیستگاه اصلی شوکا در ایران، حاشیه‌ی دریای خزر است اما  حدود  ۲۰ الی ۳۰  رأس شوکا در منطقه حفاظت شده‌ی بوزین و مرخیل شناسایی شده‌اند. پلنگ  ایرانی هم در این منطقه‌ی حفاظت شده رویت و تصویربرداری شده است.  در سا‌ل‌های اخیر خشکسالی و آتش‌سوزی‌های مکرر باعث به خطر افتادن این گونه‌ها شده است.

این سه فعال محیط زیست اولین‌هایی نیستند که قربانی آتش و مین شدند.

سال ۹۷ نیز شریف باجور فعال مدنی و فعال محیط زیست ایرانی اهل مریوان و از اعضای هیئت مدیره انجمن سبز چیا و مسئول اطفای حریق این انجمن به دلیلی مشابه در گذشت.

او که در سوم شهریور ۱۳۹۷ به همراه امید کهنه‌پوشی از اعضای انجمن سبز چیا و محمد پژوهی و رحمت حکیمی‌نیا از جنگل‌بانان منطقه برای مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های روستای پیله و سلسی به آن جا رفته بودند، گرفتار آتش شدند و جان باختند.

هرچند مرتضی سلیمی، رییس وقت سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با شبکه خبر صداوسیما ضمن تأیید مرگ این چهار تن، آلوده بودن منطقه به مین و احتمالاً انفجار آن را دلیل مرگ این افراد دانسته بود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »