بی‌خانمان‌تر از همیشه

زیتون– چالش مدیران شهری با «معتادان و بی‌خانمان‌ها» هر روز ابعاد بزرگتری‌ به خود می‌گیرد.

پس از مشاهده چند مورد از ابتلا به بیماری کرونا در گرمخانه‌های شهری٬ این اماکن تعطیل و بی‌خانمان‌ها در سطح شهر رها شدند.

همچنین مراکز مخصوص نگهداری و ترک معتادان نیز تعطیل شدند و آن‌ها نیز به رغم احتمال ابتلا٬ بدون مراقبت‌های لازم به جامعه برگشته‌اند.

شب گذشته تصاویری از میدان شوش تهران منتشر شد که گویای وضعیت بی‌خانمان‌ها و معتادان متهاجر در سطح شهر و بدون توجه به توصیه‌های لازم در زمان شیوع کرونا٬ است.

مدیریت شهری ناتوان از مدیریت معتادان متجاهر و بی‌خانمان‌ها

در این رابطه مهدی مهرانگیز٬ سرپرست دادسرای مبارزه با موادمخدر تهران٬ امروز (شنبه)‎ علت رهاسازی هزاران معتاد از مراکز ویژه نگهداری را جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در این مراکز عنوان کرد، اما همزمان گفت که ممکن است شماری از آنها «ناقل» این بیماری باشند.

مهدی مهرانگیز به خبرگزاری تسنیم گفت که پیش از شیوع کرونا، به کمپ‌های نگهداری و بازپروری «معتادان متجاهر» برای ایجاد پنج هزار ظرفیت جدید، بخشنامه شده بود، اما کرونا «مانع از این اقدام شد.»

او با بیان این که «زمان نگهداری سه ماهه برخی از این معتادان تا پیش از عید تمام می‌شد و در بسیاری از آنها نیز زمان نگهداری شش ماهه پیش از عید به اتمام می‌رسید»٬ افزود: «بر اساس قانون نمی‌توانیم این افراد را بیشتر از شش ماه نگهداری کنیم.»

مهدی مهرانگیز شمار معتادان نگهداری شده در کمپ فشافویه را هشت هزار، کمپ اخوان ۱۵۰۰ و در کمپ شفق ۱۵۰۰ نفر عنوان کرده است.

به گفته او، سیستم ایمنی «ضعیف‌» بدن این افراد می‌توانست در صورت ادامه طرح جمع‌آوری «معتادان متجاهر» و انتقال آنها به کمپ‌ موجب شیوع گسترده ویروس کرونا در این مراکز شود و بنابراین همه معتادانی که شش ماه از زمان نگهداری آنها گذشته بود، مرخص شدند.

در همین رابطه مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران نیز درباره این معضل به خبرگزاری ایلنا گفت: «یکی از نگرانی‌های جدی ما گروه‌های جدید از جمله معتادان مراکز ماده ۱۶ و زندانیانی هستند که آزاد شدند و می‌خواهند در گرم‌خانه‌ها حضور یابند، چرا که اگر مبتلا به کرونا باشند یک چالش جدید برای ما ایجاد می‌کند.»

گرم‌خانه‌ها که ۲۲ واحد آن در مناطق مختلف تهران راه‌اندازی شده مراکزی هستند که افراد بی‌خانمان را به طور محدود اسکان می‌دهند. با رها شدن چند هزار معتاد و زندانیانی که جا و مکان مشخصی ندارند مراجعه به این مراکز افزایش یافته و مسئولان را نگران شیوع سریع بیماری کرونا در آنها کرده است.

به گفته مالک حسنی از ابتدای اسفند ماه و تائید رسمی شیوع ویروس جدید کرونا در ایران مراجعه به گرم‌خانه‌ها سیر صعودی داشته و شمار افراد پذیرش شده در این مراکز ۴۹ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال پیش بوده است.

سرپرست سازمان رفاه شهرداری تهران درباره علت این وضعیت گفته است: «بعد از شیوع کرونا با توصیه وزارت بهداشت فعالیت برخی از مراکز نگهداری جمعی از جمله مراکز ماده ۱۶ متوقف شد. توقف فعالیت این مراکز از طرفی باعث شد  پاتوق‌های معتادان در مراکز شوش و هرندی احیا شود و از طرفی زندانیانی که خانواده نداشتند و یا پذیرشی از سوی خانواده نداشتند با توجه به باز بودن گرم‌خانه‌ها به این مراکز مراجعه کنند.»

افزون بر این بخش بزرگی از معتادان رها شده که اعتیاد شدید دارند به دلیل عدم امکان استفاده از مواد مخدر در گرم‌خانه‌ها رغبتی به حضور در آنها ندارند و در پاتوق‌هایی در مناطق جنوبی یا کنار بزرگ‌راه‌های شهر تهران سرگردانند.

به گفته او «در حدود ۴ تا ۵ هزار نفر از معتادان در سطح شهر رها شده‌اند و در بسیاری از مسیرها و حاشیه بزرگ‌راه‌ها شبانه قابل مشاهده هستند.»

وعده جمع آوری معتادان متجاهر در تهران

در حالی که مسئولان از ابتلای بی‌خانمان‌ها و معتادان متجاهر به بیماری کرونا ابراز نگرانی می‌کنند٬ اما انوشیروان محسنی بندپی٬ استاندار تهران٬ عصر امروز (شنبه) در گفت‌وگوی با رسانه‌ها اعلام کرد که «جمع‌آوری و پذیرش معتادان متجاهر در استان تهران انجام می‌شود.»

به گفته او جمع آوری مجدد این افراد مصوبه امروز «کمیته درمان مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت» است.

استاندار تهران در ادامه توضیح داد که امروز مصوب شد که باید نسبت به پذیرش معتادین متجاهر در استان تهران اقدام شود و مراکز نگهداری معتادین نیز باید نگهداری آنها را تمدید کنند.

او افزود که شهرداری تهران نیز موظف شد ظرف چند روز آینده ظرفیت ۲ هزار نفری نگهداری معتادین متجاهر را ایجاد کند.

این در حالی است که پیشتر مصطفی هادیزاده٬ دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران٬ از لغو طرح جمع‌آوری ۵ هزار معتاد متجاهر از سطح شهر تهران تا اطلاع‌ثانوی خبر داده بود.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »