? «حبس مضاعف» فرهاد میثمی در زندان رجایی شهر

زیتون– فرهاد میثمی، زندانی سیاسی بعد از انتقال به زندان رجایی‌شهر در شرایط نامناسبی به سر می‌برد. میثمی در پی سرپیچی مدنی از شرایط غیرقانونی اعمال شده در زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده است.

بنابر خبری که به دست «زیتون» رسید این زندانی سیاسی در حال حاضر به بند ۴سالن ۱۱فرعی زندان رحایی‌شهر منتقل شده و به همراه دو زندانی دیگر در یک سلول به سر می‌برد. به وی و دو زندانی دیگر که از زندانیان عقیدتی، بهایی، هستند امکان استفاده از هواخوری مشترک با سایر زندانیان سیاسی (سالن ۱۰) داده نشده . به آنها دو انتخاب داده شده، یکی استفاده از زمان خالی ۱۲:۳۰تا ۱۳:۳۰ و دیگری استفاده از هواخوری به همراه زندانیان سلفی و داعشی.

با رد این دو گزینه میثمی بعد از گذشت بیش از ۲۰ روز همچنان امکان استفاده از هواخوری را ندارد و در شرایط «حبس مضاعف» به سر می‌برد.

شرایط جسمی نامساعد این زندانی سیاسی در پی اعتصاب طولانی سال گذشته وی، در کنار شرایط نامساعد زندان رجایی شهر، خطر آسیب جدی و غیرقابل جبران را برای وی به همراه دارد.

فرهاد میثمی٬ پزشک و فعال مدنی٬ ۱۹ آبان ماه به زندان رجایی شهر منتقل شد.

پیش از آن فرهاد میثمی، فعال مدنی و محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان، محبوس در زندان اوین در نامه‌ای سرگشاده خطاب به سیاستگذاران قوه قضاییه و سازمان زندان ها نوشته بودند که از این پس به قوانین آن ها در زندان ها تمکین نخواهند کرد.

در این نامه با اشاره به مشکلات عدیده و مواد جدید نقص آشکار حقوق زندانیان در زندان اوین، این موارد را «سیاست تصمیم گیران بالادستی» دانسته و اعلام کرده بودند «با توجه به نقض صریح مفاد عدیده از آئین‌نامه‌ اجرایی سازمان زندان‌ ها و سایر قوانین جاری کشور در زمینه حقوق زندانیان و عدم پاسخگویی رئیس زندان به درخواست های مکرر زندانیان برای گفتگو در این باره، از این پس خود را ملزم به رعایت قوانین دلبخواهانه‌ زندان های شما نمی دانیم.»

این پزشک و فعال مدنی نهم مرداد ماه سال ۹۷ در محل کارش بازداشت شد و همچنان زندانی است.

این فعال مدنی که از حامیان کمپین مبارزه با حجاب اجباری بوده، به «تبانی و اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به حجاب» متهم شده است.

فرهاد میثمی در اعتراض به بازداشت رضا خندان اعتصاب غذا کرده بود و پس از آزادی او به اعتصاب غذای خود پایان داد.

دادگاه تجدید نظر این فعال مدنی روز سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۹۸ برگزار شد و او به دلیل عدم حضور وکیل از شرکت در این جلسه خودداری کرد.

مرداد ماه امسال محمد مقیمی، وکیل مدافع فرهاد میثمی٬ از تایید حکم ۶ سال حکم حبس (۵ سال بابت اتهام اجتماع و تبانی و ۱ سال به اتهام تبلیغ علیه نظام) موکلش در دادگاه تجدیدنظر خبر داد.