برای نهادهای کم‌کار در برخورد با ‌بدحجابی پرونده قضایی تشکیل می‌شود

زیتون– هادی صادقی٬ معاون فرهنگی قوه قضائیه٬ امروز (شنبه) از کم‌کاری برخی از نهادهای دولتی در برخورد با «بدحجابی» گلایه کرد.

او همچنین از عدم جمع آوری مانتوهای جلوباز انتقاد کرده و از تشکیل پرونده قضایی در صورت قصور خبر داد.

پس از اعلام «طرح ویژه برخورد با عرضه و تولید مانتوهای جلوباز، شیشه‌ای، حریر و توری» و دو روز پس از آغاز برخورد با «بدحجابی» در متروی پایتخت ایران، رییس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران اعلام کرده بود هیچ ارگانی حاضر به پذیرفتن مسئولیت در رابطه با جمع‌آوری این مانتوها نیست.

حالا معاون فرهنگی قوه قضائیه خبر داده است، سازمان بازرسی باید بررسی کند و ببیند آیا دستگاه‌ها تکالیف محوله را به درستی انجام می‌دهند یا خیر؟

بنا بر اظهارات معاون فرهنگی قوه قضائیه در صورت محرز شدن تخلفات در دستگاه‌ها و عمد و کوتاهی‌های انجام شده پرونده‌قضایی تشکیل خواهد شد.

دهم مردادماه فرنوش نوبخت٬ مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه٬ گفت که «گشت ارشاد مترو» راه اندازی خواهد شد.

به گفته او «رعایت حجاب اسلامی در مترو الزامی است» و ارتباطی به واگن یا ایستگاه ندارد.

موج برخورد با افراد موسوم به «بی‌حجاب و بدحجاب» هر سال با آغاز فصل تابستان در ایران شدت می‌گیرد که گاهی به بازداشت و جریمه‌ نقدی افراد بازداشتی منجر می‌شود.

در همین زمینه، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه پوشاک تهران، نیز روز چهارشنبه، ۹ مرداد، از پیگیری طرح «برخورد با مانتو و پوشاک نامتعارف» به دستور دادستانی تهران خبر داد و به خبرگزاری ایسنا گفت که این طرح از ماه گذشته آغاز شده و بازرسی از واحدهای فروشگاهی و تولیدکنندگان و شناسایی واحدهای تولیدی «زیرزمینی» ادامه دارد.

ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، گفت تولید و عرضه مانتوهای جلوباز (بدون دکمه، بدون غزن و بدون زیپ)، مانتوهای شیشه‌ای، مانتوهای حریر و توری ممنوع است و این اتحادیه با هرگونه تخلف در این بخش، برخورد خواهد کرد.

آقای شیرازی همچنین با بیان این‌که حجم قابل توجهی از مدل‌های به‌گفته‌ او «ناهمخوان با فرهنگ جامعه» از دل مزون‌های خانگی و فضای مجازی به بازار سرایت کرده است، اضافه کرد که مزون‌های خانگی و فعالیت در فضای مجازی از زیرمجموعه‌های اتحادیه پوشاک محسوب نمی‌شود و به همین دلیل این اتحادیه توان بازرسی، نظارت و برخورد با آن‌ها را ندارد.

در اقدامی دیگر و در ادامه طرح ارسال پیامک «کشف حجاب» به رانندگان خودروها، محمدرضا اسحاقی، فرمانده نیروی انتظامی گیلان، نیز روز چهارشنبه، ۹ مرداد، از ارسال «۶۶ هزار پیامک» به شهروندان گیلانی خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری ایلنا، فرمانده نیروی انتظامی گیلان این مطلب را در نشست مشترک «اعضای ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان با رئیسان و دبیران ستادهای امر به معروف و نهی از منکر شهرستان‌ها» بیان کرد.

بر اساس طرح ارسال «پیامک کشف حجاب»، نیروی انتظامی به راننده‌‌ای که بنا به نظر آن‌ها حجاب را رعایت نکرده یا همراهان «بدحجاب» داشته، هشدار می‌دهد و مالک خودرو باید ۷۲ ساعت پس از دریافت پیامک، خود را به پلیس امنیت اخلاقی معرفی کند و تعهد کتبی بدهد که حجاب را رعایت می‌کند.

در صورتی که راننده این تعهد را اجرایی نکند، خودروی او یک هفته توقیف می‌شود و در بار سوم، خودروی او توقیف و فرد متهم به «بدحجابی» به دستگاه قضایی معرفی می‌شود.

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، ۲۷ تیرماه امسال اعلام کرده بود که در چارچوب این طرح تاکنون ۳۰۰ هزار پیامک ارسال شده و ۱۵۰ هزار نفر از کسانی که پیامک را دریافت کرده‌اند، به پلیس مراجعه کرده و از آن‌ها تعهدنامه گرفته شده است.