موافقت مشروط شورای نگهبان با لایجه اصلاح قانون تابعیت

زیتون– عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ از تأیید لایحه تابعیت فرزندان زنان ایرانی توسط این شورا خبر داد.

به گفته او اما شورای نگهبان لایحه اعطای تابعیت ایرانی به فرزندان زنان ایرانی و مردان خارجی را بررسی و برای رفع اشکالات، آن را به مجلس بازگردانده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه اعضای شورا با اصل مصوبه مجلس موافق بودند گفت «دو اشکال جزئی» به آن داشتند و «نسبت به سوابق کیفری و مواردی از این قبیل که ممکن است مشکلاتی را به وجود بیاورد تامل داشتند».

در صورت تصویب نهایی این مصوبه در شورای نگهبان، ماده ۹۷۶ قانون مدنی ایران که انتقال تابعیت ایرانی را فقط از طریق پدر ممکن می‌داند اصلاح خواهد شد.

بر اساس مصوبه مجلس که لایحه‌ آن را دولت روحانی ارائه کرده بود، فرزندان زنان ایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده‌اند، در سن زیر ۱۸ سال و با درخواست مادر می‌توانند به تابعیت ایران در بیایند.

 مجلس اردیبهشت ماه امسال جزئیات لایحه اعطای تابعیت فرزندان زنان ایرانی را تصویب کرد.

با مصوبه امروز مجلس یکی از نگرانی‌های فعالین حقوق بشر و حقوق کودکان٬ مرتفع شد.

بر اساس این مصوبه اگر مادری برای فرزندش تقاضای تابعیت نداده باشد، فرزند مورد نظر بعد از درخواست و در صورت نداشتن «مشکل امنیتی» به تشخیص «وزارت اطلاعات» می تواند تابعیت ایران را بگیرد.

در صورت تصویب نهایی این لایحه، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می شوند، قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام به درخواست مادر ایرانی به تابعیت ایران در می آیند.

بر اساس قانون مدنی ایران مصوب سال ۱۳۱۳، تابعیت ایرانی تنها به افرادی که پدر ایرانی دارند منتقل می شود و این موضوع باعث شده است تا فرزندانی که از مادر ایرانی در خارج کشور به دنیا آمده اند، برای ورود به ایران ناچار به دریافت ویزا باشند.

دو سال پیش و در زمان مرگ «مریم میرزاخانی» ریاضیدان جوان ایرانی، ضرورت تغییر این قانون فراگیر شد. فرزند مریم میرزاخانی، ریاضیدان سرشناس ایرانی به دلیل قانون فعلی ایران، در زمان حیات مادرش امکان دریافت پاسپورت ایرانی و ورود بدون ویزا به ایران را نداشت و پس از مرگ او نیز این امکان فراهم نشد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »