انور خامه‌ای در گذشت

زیتون– انور خامه‌ای٬ آخرین بازمانده از گروه ۵۳ نفر در گذشت.

او از بنیان‌گذاران حزب توده ایران و از اعضای شاخص گروه ۵۳ نفر بود.

انور خامه‌ای همچنین از نخستین دانشجویان مهندسی شیمی است که در مدرسه عالی تهران (دانشگاه صنعتی) در این رشته تحصیل کرده‌است.

خامه‌ای در زمان دانشجویی با محفل‌های شبانه تقی ارانی و بعد از آن به گروه ۵۳ نفر پیوست. در سال ۱۳۱۶ گروه ۵۳ نفر به اتهام توطئه و مرام اشتراکی بازداشت شدند، در نتیجه او نیز به ۶ سال زندان محکوم شد، که در مهرماه ۱۳۲۰ با یک سال تخفیف، از زندان آزاد شد.

او در سال ۱۳۲۲ به عضویت حزب توده درآمد و با همراهی اعضای گروه ۵۳ نفر، هسته مرکزی این حزب را تشکیل داد. انور خامه‌ای در کادر روزنامه رهبر، ارگان حزب توده بود.

خامه‌ای به علت اعتراض به سیاست‌های کمیته مرکزی حزب توده در دی‌ماه ۱۳۲۶ به همراه خلیل ملکی، جلال آل احمد، فریدون توللی و تنی چند از اعضای حزب توده، انشعاب کرد.

با شکل‌گیری جنبش ملی شدن صنعت نفت، خامه‌ای و چند تن از همفکرانش، روزنامه جهان ما و روزنامه حجار را منتشر نمود؛ اما در پی کودتای ۲۸ مرداد، بازداشت شد. اندکی بعد، وی با هدف ادامه تحصیل در رشته اقتصاد، به دانشگاه هایدلبرگ رفت، سپس در همین رشته در دانشگاه فرایبورگ در کشور آلمان ادامه تحصیل داد و موفق به دریافت مدرک دکترای اقتصاد شد.

خامه‌ای پس از خروج مجدد از ایران در دهه ۱۳۴۰، سالها نماینده و کارشناس سازمان ملل در قاره آفریقا بود. به پاس خدمات وی، نام او بر مدارس و تالارها و خیابانهای بسیاری از شهرهای این ممالک گذارده شده‌است.

او امروز و در سن ۱۰۲ سالگی به دلیل نارسایی ریه در ایران در گذشت. بر اساس وصیت نامه‌اش پیکر او برای تشریح به دانشگاه تهران اهدا شده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »