جلوگیری از برگزاری مراسم سالمرگ احمد شاملو

زیتون– طبق سنوات گذشته٬ امسال نیز ماموران امنیتی از برگزاری مراسم سالمرگ احمد شاملو جلوگیری کردند.

نیروهای امنیتی درهای گورستان امامزاده طاهر٬ محل دفن این شاعر ایرانی٬ را بستند و اجازه ندادند دوستدارانش گرد مزار او حضور یابند.

کانون نویسندگان ایران میزبان این مراسم بود.

شاهدان عینی خبر دادند ماموران امنیتی در برخورد با کسانی که در مراسم حاضر شده بودند تعدادی از دوربین ها و گوشی های تلفن را ضبط کردند.

برخی از حاضران در این مراسم همچنین خبر بازداشت علی کاکاوند و روزبه سوهانی، دو تن از اعضای کانون نویسندگان را توسط نیروهای امنیتی منتشر کردند.

احمد شاملو، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و مترجم ایرانی که در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمده بود، روز دوم مرداد ۱۳۷۹ پس از مدت‌ها بیماری در گذشت.

او در ابتدای انقلاب با سردبیری کتاب هفته سرمقالاتی در نقد حکومت برآمده از انقلاب نوشت. شاملو در اولین سرمقاله کتاب هفته نوشت: «روزهای سیاهی در پیش است. دوران پر ادباری که، گرچه منطقا عمری دراز نمی تواند داشت. از هم اکنون نهاد تیره خود را آشکار کرده است و استقرار سلطه خود را بر زمینه‌ ای از نفی دموکراسی، نفی ملیت، و نفی دستاورد های مدنیت و فرهنگ و هنر می جوید.»

شعرهای او که در ابتدا به سبک نیمایی سرود شده بود بعدها راه خود را پیدا کرد و پایه گذار سبکی از شعر نو شد که به شعر سپید یا شعر شاملویی موسوم شد. از دیگر کارهای او می توان به کتاب کوچه اشاره کرد که به عنوان دائرهالمعارف فرهنگ عامیانه مردم ایران تدوین شده‌ است.