اراده برای کشاندن انتخابات به دور دوم

تندروها چه نقشه‌ای برای روحانی کشیده‌اند؟

زیتون- سینا پاکزاد: تلاش چهره‌های افراطی حاضر در قدرت برای ردصلاحیت حسن روحانی به نتیجه نرسیده و دور از دسترس قلمداد شده است. افزون بر این که در ماه‌های گذشته برخی به دلیل آنچه که موضع‌گیری‌های مستقیم رییس‌جمهور در واکنش به دیدگاه‌های رهبر ایران می‌خوانند در تدارک خارج ساختن وی از گردونه رقابت‌های انتخاباتی بودند، ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد نیز باعث شده بود گمانه مهار دوگانه و ردصلاحیت هم‌زمان وی و روحانی از سوی شورای نگهبان در اذهان تقویت شود.

به گفته یک منبع آگاه پس از اینکه با برگزاری جلسات متعدد و بررسی ادله مورد بحث تندروها برای فاقد صلاحیت دانستن روحانی این دلایل کافی به‌نظر نرسیده٬ آنها از این طراحی ناامید شده و برنامه‌های دیگری را در دستور کار قرار داده‌اند.
این منبع آگاه به زیتون گفت:«دوشنبه شبِ هفته گذشته رییس‌جمهور طی دیداری با آیت‌الله خامنه‌ای دیدگاه‌های خود درباره فضای سیاسی و شرایط اداره کشور را با وی در میان گذاشته و به گفت‌‌وگو درباره انتخابات پیش رو نیز پرداخته است.» در همین شرایط سطح گمانه‌زنی‌ها درخصوص تلاش تندروها برای حذف حسن روحانی از صحنه انتخابات به حدی بوده که رسانه‌های خارجی نیز به آن پرداخته‌اند.

دسترسی « زیتون» به یکی از بولتن‌های امنیتی که با نام «کمیل» در اختیار فرماندهان و برخی مسوولان خاصِ سپاه قرار می‌گیرد نشان می‌دهد جریان تندرو بیش از هر چیز به‌دنبال کشاندن انتخابات به دور دوم است تا برنامه‌های دیگری همچون ردصلاحیت

فاینشنال تایمز در گزارش روز یکشنبه خود در این زمینه نوشته بود: «بیان احتمالاتی در مورد ردصلاحیت حسن روحانی افزایش یافته است. عده‌ای معتقدند دلیل حضور اسحاق جهانگیری در انتخابات نیز همین نگرانی است و در صورت ردصلاحیت روحانی، جهانگیری نامزد اعتدال‌گرایان خواهد بود.» گاردین نیز طی گزارشی اعلام کرده بود که همچنان احتمال ردصلاحیت وجود دارد. در واقع ثبت‌نام اسحاق جهانگیری در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز توسط برخی رسانه‌ها و تحلیل‌گران به‌عنوان نشانه‌ای از نگرانی اصلاح‌طلبان درخصوص ردصلاحیت روحانی قلمداد شده است.
از سوی دیگر محمدرضا تاجیک از تئوریسن‌های اصلاح‌طلب این فرضیه را مطرح کرده است که با ثبت‌نام محمود احمدی‌نژاد در انتخابات احتمال ردصلاحیت حسن روحانی نیز وجود دارد. وی در مصاحبه روز دوشنبه با روزنامه شرق می‌گوید: «فرد دیگری که چهارسال رئیس‌جمهور بوده و مغضوب بسیاری از بزرگان و نهادها نیز هست؛ به‌راحتی می‌تواند در پرتو (ردصلاحیت احمدی‌نژاد)، ردصلاحیت شود.»
تلاش برای ردصلاحیت روحانی از مدت‌ها پیش در شمار سناریوهایی بوده که مخالفان دولت یازدهم به آن امید بسته بودند. آنها کمتر از یک سال پس از روی کار آمدن حسن روحانی تقلا جهت جمع‌آوری مستنداتی برای حذف روحانی از طریق شورای نگهبان و یا مجبور کردن وی به کناره‌گیری پس از پایان دولت یازدهم را دنبال کرده‌اند.

به‌عنوان نمونه در شهریور ماه ۹۴، زمانی که همچنان مجلس نهم برقرار بود، حمید رسایی از «رسیدگی به طرح عدم کفایت سیاسی» رییس‌جمهور به‌عنوان یکی از کارهای عقب مانده مجلس یاد کرده و ادعا کرده بود رییس مجلس مانع پیگیری چنین طرحی است. پس از آن نیز دیگر نمایندگان تندرو همچون علیرضا زاکانی مبادرت به اتهام‌زنی‌های رسانه‌ای به مقام‌های دولتی و از جمله حسین فریدون کردند تا از این طریق در کنار ایجاد فضایی اقناعی برای ردصلاحیت روحانی٬ هدف ثانوی مجبور ساختن او به کناره‌گیری را محقق کنند.

نقشه انحرافیِ ردصلاحیت

دسترسی « زیتون» به یکی از بولتن‌های امنیتی که با نام «کمیل» در اختیار فرماندهان و برخی مسوولان خاصِ سپاه قرار می‌گیرد نشان می‌دهد جریان تندرو بیش از هر چیز به‌دنبال کشاندن انتخابات به دور دوم است تا برنامه‌های دیگری همچون ردصلاحیت.
با بررسی شماره‌های مختلف این بولتن این فرضیه تقویت می‌شود که نهضت ثبت‌نام اصولگرایان و مخالفان دولت در انتخابات علاوه بر اینکه ناشی از اختلاف درونی‌شان بوده تلاشی برای شرکت در این پروژه و ارتقای منزلت خود در سطوح قدرت است.
طرفه آنکه در شماره شنبه این بولتن که پس از ثبت‌نام احمدی‌نژاد و بقایی و چند تن دیگر از نیروهای موسوم به «احمدی‌نژادی» در انتخابات توزیع شده، توصیه می‌شود تا برای کمک به شکستن آرای حسن روحانی یکی از این چهره‌ها مورد تائید شورای نگهبان قرار گیرد.
به‌نظر می‌رسد تندروها علاوه بر آنکه با حضور چندین کاندیدا با یکدیگر در نبرد قدرت به‌سر می‌برند در یک پازل بزرگ‌تر قرار است در راستای توزیع آرا میان کاندیداها به‌طوری که روحانی امکان دستیابی به اکثریت را پیدا نکند به خدمت گرفته شوند.

به‌ طور نمونه در این بولتن مواردی همچون «تبلیغ به حضور گسترده در انتخابات در مناطق محروم و مرزی» و همچنین «تاکید بر موضوعاتی که ناامیدی از آینده» را در شهرهای بزرگ ترویج کند توصیه شده است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد برای خنثی شدن چنین برنامه‌هایی که توسط جناح تندرو و تمرکزشان بر دو دوره‌ای کردن انتخابات است٬ دولت روحانی و حامیانش با فضای پیچیده‌تری نسبت به سال ۹۲ روبرو باشند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. این تحلیل نمیتواند تحلیل درستی باشــد…! ومعلوم است که نویسنــده آن از فضای داخل کشــور چندان اطلاع ای ندارد،
    برعکس همــه ی انتخاب ها این بار وقتی از کمســواد ترین قشــر مردم و از کسانیکه کوچکترین گرایش سیاسی هم ندارد سـوآل میکنی که به کی رای میــدهی…؟ دستــانش را به علامت بی تفاوتی از هم باز میکنــد وخیلی بی تفاوت میگویــد:کسی که کاری نکرد، وسـوآل تو را با ســوآل جواب میدهــد ومیگویــد به کی را بدهــم اینها اصلا” کار بلــد نیستنــد…
    ومتاسفانه عدم مبارزه با مفاســد واینکه این همــه از مفاســد گفتــه شــده لاکن تا کنــون کسی را بخاطر دست اندازی به بیت المال محاکمه نکرده و بسزای اعمالش نرســاندند یا اگرکسی را محاکمه کرده ولی بی ســروصدا بوده مردم اعتماد خود را از دست داده ومیگوینــد هرکسی که بیاید اول جیب خودش و اطرافیان خودش را میخواهــد پر کنــد و…
    تااینجای قضیــه بنظرمیرســد این دفعه انتخابات چندان با شور ونشاط نباشــد، ضمن اینکه چهره های آنچنانی هم در بین نامزدها نباشــد مگر اینکه تدابیــری اندیشــه شود، مثلا” شورای محتــرم نگهبان از افرادی چون شعلــه سعــدی ردصلاحیت نکنــد که بسیــار بعیــد است،

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »