فیلترینگ شبکه ‌های اجتماعی و واکنش‌های‌ جهانی

دستگیری رهبران و نمایندگان حزب د.ه.پ در ترکیه

زیتون– نیمه شب گذشته پلیس ترکیه صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک‌داغ دو تن از رهبران حزب دموکراتیک خلق ها (د.ه.پ) را در دیاربکر و آنکارا بازداشت کرد.

گذشته از این دو رهبر حزب د.ه.پ، ۹ تن دیگر از اعضای این حزب و نمایندگان پارلمان ترکیه نیز بازاشت شدند.

حزب دموکراتیک خلق ها از جمله احزاب مورد حمایت کردهای ترکیه و دارای ۵۹ کرسی در پارلمان این کشور است.

صلاح الدین دمیرتاش ساعت یک و نیم بامداد روز جمعه در توییتر خود نوشته که نیروهای پلیس وارد خانه‌اش شده اند و او در آستانه بازداشت قرار دارد.

شبکه تلویزیونی «ان تی وی» گفته است که رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها به اتهام تبلیغ برای حزب کارگران کردستان «پ کا کا» بازداشت شده اند. خبرگزاری رسمی ترکیه نیز نوشته است، اتهام دیگر صلاح الدین دمیرتاش تحریک به خشونت در جریان تظاهرات خونین در سال ۲۰۱۴ است. پلیس نیز به دفتر مرکزی این حزب یورش برده و بخشی از اسناد و مدارک آن را با خود برده است.

دمیرتاش و یوکسک‌داغ از جمله فعالان سیاسی بودندکه «منطق مبارزه منهای خشونت» را در بین اقلیت کرد ترکیه نمایندگی می کردند.

پیش از ظهر امروز خبرگزاری آناتولی اعلام کرد افراد بازداشت شده به دلیل این که حاضر نشده اند به پرسش‌ها دادستانی پاسخ دهند دستگیر شده اند. اعضای این حزب اما می گویند دلیل باز داشت ها «عدم شرکت در دادگاه ۱۷ بازداشتی این حزب به عنوان شاهدبوده است.»

پیشتر در تابستان، پلیس ترکیه باحمله به دفاتر حزب دموکراتیک خلق‌ها در استانبول ۱۷ نفراز اعضای این حزب رابازداشت کرده بود.

بازداشت رهبران حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه تحت لوای قانون «وضعیت اضطراری» رخ داده است. این قانون از زمان کودتای نافرجام در ۱۵ ژوئیه اعلام شد و دست نیروهای پلیس را برای بازداشت افراد باز می گذارد.

از سوی دیگر مجلس ترکیه بهار امسال، به رغم مخالفت نمایندگان د.ه.پ با تصویب قانونی مصونیت پارلمانی گروهی از نمایندگان را لغو کرده بود.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل و اتحادیه اروپا دستگیری رهبران و اعضای ارشد حزب دمکراتیک خلق‌ها در ترکیه را محکوم کردند. رهبر اقلیم کردستان عراق نیز خواستار آزادی این افراد شده است.

راوینا شمدسانی سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه ۱۴ آبان با ابراز نگرانی از دستگیری‌های اخیر گفت آنچه مقامات ترکیه با استفاده از اختیارات‌شان در وضعیت فوق‌العاده انجام می‌دهند «فراتر از حد مجاز است.»

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز نگرانی شدید این اتحادیه را در مورد این بازداشت ها اعلام کرده است. وزیر خارجه آلمان نیز گفته است که چنین اقدامی به افزایش تنش ها دامن خواهد زد و مقابله با تروریسم نباید دلیلی برای خاموش کردن صدای مخالفان باشد.

وزارت کشور ترکیه علت بازداشت های گسترده نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها را خودداری آنها از حضور در دادگاه و ارائه شهادت درباره پرونده های مربوط به مبارزه با تروریسم اعلام کرده است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، این بازداشت ها با حکم مقام های دادستانی در استان های کردنشین دیاربکر، شرناق، وان، حکاری و بینگول صورت گرفته است.

بن‌علی ییلدریم، نخست‌وزیر ترکیه در مورد بازداشت های صورت گرفته گفته است، مقام‌های انتخابی که تروریسم را تحریک و تشجیع می‌کنند بایستی محاکمه شوند و آنهایی که بازداشت شده‌اند به این دلیل بوده که از ادای شهادت سر باز زده بودند.

مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، به اظهارات خانم موگرینی واکنش نشان داده و آن را «غیرقابل قبول» خوانده است.

مسعود بارزانی، ‌رهبر اقلیم کردستان عراق هم دستگیری‌های اخیر را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری رهبران و اعضای حزب دمکراتیک خلق‌ها شده است.

از ساعاتی پس از بازداشت اعضای حزب دموکراتیک خلق ها، دسترسی شهروندان ترکیه به شبکه های پیامرسان، فیس بوک، توئیتر و یوتیوپ محدود شد. اما منابع محلی به «زیتون» گفته اندکه از هفته پیش دسترسی به اینترنت در مناطق کرد نشین «مشکل سیستمی» با اختلال همراه بوده است.

عصر امروز حزب دموکراتیک خلق های ترکیه با انتشار بیانیه ای دولت را «متهم به کودتا» کرد و از هوادارانش خواست تا به خیابان ها بیایند.

این دعوت به راهپیمایی با عکس العمل شدید دولت مواجه شد و پلیس با حامیان حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهرهای مختلف این کشور درگیر است. در استانبول نیروهای پلیس اقدام به پرتاب گاز اشک به سوی معترضان کرده و چندین نفر را بازداشت کردند. در آنکارا، پایتخت، پلیس برای متفرق کردن معترضان از اسپری فلفل استفاده کرده است. اعتراضاتی هم در ازمیر و آنتالیا گزارش شده است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

فیلترینگ شبکه ‌های اجتماعی و واکنش‌های‌ جهانی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »