تمام پهنه آبی دریاچه ارومیه آبگیری شد

زیتون- به دنبال ادامه بارش های اخیر برف و باران در شمال غرب کشور و انتقال آب بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز بیست و ششم بهمن ماه سال جاری به ۱۲۷۰٫۵۵ متر از سطح دریا رسید. «دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران» خبرداد که این تراز ۵۱ سانتی متر نسبت به پایین ترین سطح تراز دریاچه در روز دوم آبان ماه و دو سانتی متر نسبت به روز نوزدهم بهمن ماه افزایش نشان می دهد اما نسبت به تراز همین روز در سال گذشته (بیست و ششم بهمن ۱۳۹۳) ۸ سانتی متر پایین تر است.

دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست‌بوم‌های ایران می رود. این دریاچه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بوده و به دلیل برخورداری از ارزش‌های بی‌نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره‌گاه زیست‌کره در یونسکو به ثبت رسیده است.

در یک دهه گذشته، علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی‌های پیاپی، افزایش طرح‌های توسعه و بهره‌برداری از آب جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و غیره منجر به کاهش جریانات ورودی آب به دریاچه شده است. همچنین احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان دریاچه نیز شرایط هیدرودینامیک آن را تحت تاثیر قرار داده است.